En wat niet in dit filmpje te zien is maar ook regelmatig gebeurd is afbreken en weer netjes terug gaan. Daarbij moet je de auto oa in de ABS gooien en een paar hevige stuurbewegingen maken. Door dat te oefenen weet je wat er gebeurd als je het in de praktijk moet doen.
Ah, okee..... En als burger moet ik dus weten dat dit een training is?
Volgens mij kan het vol in de ABS gaan en een stuurbeweging maken om te ontdekken wat de auto doet prima op een afgesloten terrein geoefend worden.
Moeten wij burgers ook, dat noemen ze een slipcursus..... Leer je ook in de ABS te duiken en te sturen tegelijkertijd....
Ik kan mij voorstellen dat burgers niet weten dat de politie dit soort oefeningen doet op de openbare weg en er dan van schrikken dan wel verbaasd zijn.
Nog duidelijker? Op iedere pagina van de politie over rijgedrag staat wat we mogen. In programma's als blik op de weg en wegmisbruikers is dit al tientallen malen aan bod geweest.
Ach ja, alle burgers van Nederland kijken of BODW of Wegmisbruikers laat staan dat ze de politiepagina's er op na slaan.
En het gaat me er niet om wat jullie mogen, maar hoe de burger die rustig en netjes over de weg rijd, denkt over elkaar inhalende politie auto's....
Die weet in 85% van de keren niet dat het om een rijvaardigheidstraining gaat. Waarom niet? Omdat dit nauwelijks aan bod komt in het dagelijks leven van die zelfde burger.
Door voorlichtingsfilmpjes bij PB51 kan hier verandering in komen, kunnen ze meteen ook eens voorlichting geven over die rode kruizen die blijkbaar massaal over het hoofd worden gezien.
Voor de dames en heren die dit soort trainingen geven/volgen is het allemaal wel gesneden koek en men gaat er maar vanuit dat de burger ook meteen snapt waarover het gaat.
Daar wordt mijn inzien aan voorbij gegaan.