Zoals het nu geregeld is word het gedoogd maar is er eigenlijk niets echt geregeld.
Nee, dat is juridisch niet juist. Het is wel geregeld in de wet (zoals boven aangegeven) dus er is niet sprake van "gedogen" .
Maar er is ook strikt omschreven wanneer men van deze ontheffing gebruik mag maken, en de ontheffing is alleen voor een deel van de wet. In de Wegen Verkeers Wet staan echter ook een hoop artikelen die gewoon van toepassing blijven. De meesten daarvan zijn ook logisch, zoals bijvoorbeeld het artikel wat alcohol in het verkeer regelt.
2 artikelen die ook van toepassing blijven, zijn artikel 5 en 6, zoals boven aangegeven.
Dat een Politie functionaris gebruikt maakt van zijn uitzondering op de verkeers regels, betekend niet dat hij of zij geen verantwoordelijkheid meer heeft voor het eigen gedrag. Artikel 5 en 6 blijven gewoon van toepassing en in de meeste gevallen waarbij het OM tot vervolging over gaat van politie functionarissen bij ongelukken met politie voertuigen gebeurd dat op grond van deze artikelen.
Om het zwart/wit te maken:
Een agent die (uit noodzaak) met een dienstvoertuig tegen het verkeer in op het fietspad rijd met 50 km/u en daarbij een fietser van een kruisend fietspad over het hoofd ziet, met een aanrijding tot gevolg, zal
niet beboet worden voor het rijden op het fietspad (daar is namelijk die ontheffing voor). Maar hij of zij zal mogelijk wel vervolgd worden voor het veroorzaken van gevaar (artikel 5) of zelfs voor artikel 6.
Als ik als burger het zelfde doe met mijn auto, zal ik
wel beboet worden voor het rijden op het fietspad, en daarnaast ook mogelijk wel vervolgt worden voor het veroorzaken van gevaar (artikel 5) of zelfs voor artikel 6.
Bovenstaand voorbeeld is in de praktijk ingewikkelder, maar alleen bedoeld om aan te geven waarom er wel degelijk sprake is van een wettelijke regeling maar er nog steeds juridische gevolgen kunnen zijn bij een ongeval
Edit: Eigenlijk is titel van dit stuk niet correct: De politie overtreed geen regels, maar hoeft zich er niet altijd aan te houden.