Evalueren van inzetten

Auteur Topic: Evalueren van inzetten  (gelezen 5163 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Siebert

• Forum gebruiker
Gepost op: 8 december 2004, 09:37:08
Ik ben in mijn korps bezig met het maken van een procesbeschrijving voor het maken van evaluaties. Zaken die hiering moeten worden opgenomen zijn bijvoorbeeld:
-wanneer maak je een evaluatie
-wie gaat dit doen
-binnen welke termijn
-hoe moet er worden omgegaan met aanbevelingen
-etc.

Zijn er korpsen die al zo'n soort beschrijving hebben? Zo ja, ik hou me graag aanbevolen. We hoeven immers niet altijd opnieuw het wiel uit te vinden.

gr Siebert

fireman77

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 8 december 2004, 15:31:46
Nou op jou vraag terug te komen over het evalueren na een inzet, lijkt mij dit de beste oplossing. Hier is geen "beschrijving" van gemaakt, hoeft denk ik ook niet!

Maar bij ons is het als we een incident meemaken waarbij bijvoorbeeld veel slachtoffers bij waren betrokken of waarbij slachtoffers zijn overleden. Dan wordt er direct na de inzet op de kazerne met alle ingezette kazernes een evaluatie gehouden, meestal voert de officier van dienst dan als eerste het woord en leidt meestal de evaluatie.
Iedereen kan zijn zegje doen, hoe hij of zij het vondt gaan, waar je tegen aan liep, hoe heb je het ervaren enzovoort.

Meestal als er een grote brand is geweest wordt er meestal ook wel even nagepraat onderling dit doe je als je bijvoorbeeld terug bent op de kazerne en je drink nog wat met elkaar.

Maar meestal met dit soort incidenten wordt er dan op een later tijdstip gevalueerd met de bevelvoerenden van de eenheden die daar te plaatse zijn gekomen.

Maar na een ongeval of een brand waarbij slachtoffers bij betrokken waren of waarbij de slachtoffers zijn overleden tijdens het incident, gelijk na de inzet er over praten. Met zijn allen en ook nadien als hij of zij het er moeilijk mee heeft, dan hier aandacht aan blijven schenken!

Siebert

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 8 december 2004, 16:27:41
Ik begrijp dat ik mijn vraag niet helemaal duidelijk heb gesteld. Ik bedoelde meer het evalueren op papier. Bij veel korpsen is het nog steeds zo dat er wel geëvalueerd wordt op papier, maar dat dit niet structureel gebeurt. Vaak is de kwaliteit van de evaluatie afhankelijk van de beschikbare tijd en de zin die iemand heeft. Daardoor bestaat de ene evaluatie slechts uit 1 A4'tje, terwijl een ander vergelijkbaar incident een heel boekwerk omvat. In mijn regio is nu een sjabloon vastgesteld, die een leidraad is voor het opstellen van evaluaties.
Daarnaast ben ik nu bezig met het maken van een beschrijving, waarin wordt vastgelegd wanneer er in ieder geval geëvalueerd moet worden (inzetten vanaf middelbrand/-ongeval, duikinzetten etc). Ook moeten de verantwoordelijkheden worden vastgelegd, zodat iedereen weet waar hij aan toe is en dat er ook daadwerkelijk iets met de aanbevelingen uit een evaluatie wordt gedaan.

Mijn vraag ging dus niet om het nazorg-traject n.a.v. een incident. Daarvoor is al het e.e.a. op papier gezet en dat functioneert naar tevredenheid.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 8 december 2004, 19:30:03
bij ons wordt een inzet geevalueerd op het moment dat er slachtoffers bij zijn geweest,of het een bijzondere inzet is geweest.
Maar komt er iets op papier,eeuh nee :-[

Jaap Goos

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 december 2004, 20:06:01
Begrijp je vraag eigenlijk niet, als het sjabloon al bestaat wat is dan je probleem?
Ben trouwens wel vreselijk geinteresseerd in dat sjabloon. Wij hebben ook best wat moeite om alles wat geevalueerd zou moeten worden, dat op een juiste wijze te doen. Er van uitgaande dat het al gebeurd. ???
Is het mogelijk dat ik dat sjabloon kan krijgen? 8)
Groetjes Jaap

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 8 december 2004, 23:28:00
Mag ik het ook? Wel interessant! ;)

Christian

Siebert

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 9 december 2004, 08:45:22
Ik zal even kijken of het mogelijk is om jullie het e.e.a. toe te sturen. Stuur, als je het sjabloon wilt hebben, maar even een persoonlijk bericht. Dan zal ik hier even vragen of het überhaupt is toegestaan om mijn informatie met jullie te delen.

Om een idee te krijgen wat ik nu precies bedoel, hierbij een stukje wat ik al heb uitgewerkt:
Citaat
Wanneer evalueren?
Niet elke inzet van de brandweer hoeft natuurlijk geëvalueerd te worden. Buitenbranden, omgevallen bomen worden meestal volgens de dagelijkse routine afgehandeld. Ook incidenten als keukenbranden en kleine ongevallen vallen in deze categorie. Deze dagelijkse routine is bij de meeste brandweerkorpsen wel zo goed ontwikkeld dat er weinig tot niets fout gaat. Juist van inzetten die niet dagelijks voorkomen, kan veel geleerd worden en daarom is het van belang dat die wel geëvalueerd worden. Hieronder volgt een opsomming van inzetten, die geëvalueerd dienen te worden:
 inzetten vanaf ‘middelbrand’ of ‘middelongeval’
 inzetten met gevaarlijke stoffen
 duikinzetten, en dan vooral díe inzetten waar slachtoffers bij betrokken zijn
 inzetten, die op de één of andere manier interessant zijn en waaruit iets te leren valt
 inzetten, waarbij sprake is van (bijna-)ongevallen met het eigen personeel

Dingen die ik verder wil behandelen zijn:
-wie maakt de evaluatie?
-Hoe moet je evalueren (hulpmiddelen, zoals de sjabloon)
-Geëvalueerd, en dan? (vervolgacties etc)

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #7 Gepost op: 9 december 2004, 13:33:57
Siebert,

is het niet makkelijker om het gewoon in dit Topic te plaatsen.

Guust

Jaap Goos

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 9 december 2004, 13:38:40
Ik heb het inmiddels in mijn bezit. Het is een verhaal wat zeker de moeite waard is om door te nemen. Zeker voor die korpsen waarbij het evalueren nog in de kinderschoenen staat. Ik zou er toch even een persoonlijk mailtje aan wagen als ik jullie was. Het is nogal uitgebreid.

Siebert

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 9 december 2004, 15:27:13
Dus: wie belangstelling heeft na deze positieve woorden van Jaap, mail me maar.
En niet allemaal tegelijk, ik heb het al zo druk ::)