Bijzonder dat wel de min punten gezien worden maar de plus punten onderbelicht worden. Houten vloeren en doorbranden. Was het niet zo dat hout een lange draagkracht heeft en een massieve houten balk veel langer zijn draagkracht behoud tov bijvoorbeeld staal.
Wat mij vooral opvalt is de daadkracht, de snelheid en de inzetprocedures en tactiek. Eerste LD straal op de brand, tweede LD straal naar de eerste etage, let op de kleuren van de slangen, daardoor makkelijk te herkennen op het incident. Het plaatsen van ladders om een tweede vluchtweg te garanderen, zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde. De roofman op de ladder wordt door de collega op de draaitafel naar het dak gebacht, en hij weet echt wel dat er stroomdraden hangen.
Het werken op het afdak, oké is niet veilig volgens ons, maar als ik deze collega´s zo bezig zie, zou ik ze niet eens willen aanlijnen. Ze weten precies wat ze doen, voelen zich er prima op hun gemak, en let even op. Voordat ze door het raam gaan testen ze de vloer achter het raam door met de Haligan tool de vloer te testen.En hij kijkt wel voordat het kozijn in de voortuin wordt gegooid.
Dus vergeet de kleine details, bijl achter zich laten vallen, voor het raam staan zonder masker aangesloten. Maar deze inzettactiek, en zeer efficient werkende ploegen zouden een voorbeeld voor velen kunnen zijn. Er wordt in elk geval niet op de dakpannen gespoten of op de punten van de vlammen.
Is het mij het gevaar waard om een houten huis wat waarschijnlijk toch al omgehaald moet worden op deze manier "te redden", met gevaar voor mijn manschappen? Absoluut niet.
Dit huis wordt niet gesloopt! Heel veel is behouden, en veel bezittingen van de eigenaren zijn gered. En met deze ploeg is er geen enkel gevaar geweest. Misschien zou het met sommige ploegen in Ned. onverantwoord zijn, maar met deze collega´s niet. En ik weet dat er genoeg collega´s in Nederland zijn die dit precies zo zouden (willen)doen. Binen 6 min, een uitlslaande brand onder controle