Oke, plausibel antwoord. Sommige deuren zijn idd behoorlijk gebarricadeerd, echter heb ik bij een reanimatie wel een gezien dat er uit de TS een kettingzaag kwam om een deur te openen. Die was toen zo open, uiteraard.
Had het in dit geval wel tot de opties kunnen horen?
Een kettingzaag maakt inderdaad vaak een mooi gat. Echter gebruiken wij deze meestal bij complete houten deuren zonder ijzeren compartimenten met glas. Wel zou je met de slijptol aan de gang kunnen, of met de kettingzaag om het slot heen zagen..
Uiteindelijk werkt dit ook wel, maar met je ademlucht bukken met het risico dat je blijft hangen is erg onhandig
Nou uit jou tekst laat je duidelijk blijken dat de beroepsploegen wel degelijk beter zijn! dat betwijfel ik... Bij een gaslucht jasje open geen ademlucht. want wij zijn een beroepsploeg en we hebben al zo vaak met het bijltje gehakt! Menig vrijwillig korps neemt het nauwer met de veiligheid dan beroeps korpsen. En wat betreft uitslaande branden, Ik denk dat een beroepsploeg evenveel uitslaande branden heeft dan een vrijwillig korps. Zovaak gebeurt het niet meer dat de vlammen uit de woning rollen
Waar laat ik dat blijken? Omdat ik waarneem dat het een goed op elkaar ingespeelde beroepsploeg is, die veel vaker te maken heeft met het naar binnen knallen bij een binnenbrand dan de gemiddeld vrijwilligerskorps?
Nogmaals, het is gewoon een feit dat er in de grote steden meer binnenbrandjes zijn dan in de buitengebieden. Logischerwijs hebben ze dus meer ervaring, en dat zie je af aan bovenstaand filmpje. Zonder aarzeling, duidelijke taakverdeling etc.
Het is dus een waarneming over het filmpje van kazerne dirk, geen pluim voor álle beroeps, of neerhalen van álle vrijwilligers. Dus nogmaals : Je vult mijn woorden op een verkeerde manier, niet meer doen. Dank je.
Bij een gaslucht jas op.... Volgens mij worden alle beroeps nu op een hoop gegooid. Ik denk niet dat een vrijwilliger meer aan veiligheid denkt.
Wat betreft ervaring zit er wel degelijk verschil in. Helaas rollen de vlammen tegenwoordig niet meer naar buiten. Dat zou het blussen een stuk makkelijker maken. Maar dat we in de stad meer brand hebben, dus meer ervaring, weet ik wel zeker. En nee, ik zeg daarmee niks over izet, motivatie of kennis van de vrijwillige collega's
Je verwoord het goed, dank je.