Veel nieuws / gegevens t.a.v. hurricane Irene , maar naar mijn idee een beetje de
stilte voor de storm ? ( tussen de stormen)
Tot nu toe ongeveer 11 doden gevallen, gedeeltelijk verkeersongevallen, hartaanval, onvoorzichtig gedrag ( surfer) , 2 of 3 daadwerkelijk door vallende bomen ( of delen daarvan ).
Veel fotos van voorbereidingen ( verlaten woonwijk, dicht-timmeren ramen etc. ) daarbij ondergelopen gebieden (gebiedjes ) , ingestorte carravans, op het strand / land terechtgekomen bootjes. Veel lokale schade, maar ook het idee dat het mee kan vallen.
Het verradelijke is dat het een stormgebied is met enorme afmetingen, de wind en regen komt in golven / banden langs. Het lijkt dus rustig te worden, maar dan komt de volgende teistering .. en dat voor een behoorlijk lange periode.
Een heel ander verhaal kan naar mijn idee New York worden. De hurrican zit qua kracht net op 1, maar de volgende feiten spelen een rol :
- de grond is al verzadigd, er is in augustus enorm veel regen gevallen
- Irene komt bij New York eerst in een grote baai, er kan waterstuwing plaatsvinden
- als er delen onderwater komen, kunnen daar nog veel mensen zitten
- het is de vraag of dijken het houden, vanwege de lange periode van wind en regen, en de afvoer van regenwater
New York heeft zich voorbereid, evacuatie van laag-gelegen gebieden, stil leggen openbaar vervoer, nu 3 bruggen gesloten etc.
Maar dat is wat ik bedoelde met stilte voor de storm, het is afwachten wat er gaat gebeuren .
( ik las ergens dat het midden van de hurricane rond 18.00 NL tijd over NY gaat - zo lang duurt het , terwijl nu de eerste storm en regen in NY al begonnen is)
Een zonnig vooruitzicht voor morgen, het weer is dan zon en warm
eigen verhaal / samenvatting, (bronnen: cnn, cbs, etc.)