Communicatiemiddelen dienstmotoren.

Auteur Topic: Communicatiemiddelen dienstmotoren.  (gelezen 3541 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2011, 15:52:46
Hoe erg kan het nou zijn om met audio over Bluetooth te rijden als het gaat om c2000 encryptie ?  Een hacker moet dan continu achter je aan rijden om je te kraken, en bovendien hebben heel wat regios kuipluidprekers die luidkeels over straat schallen...  Bovendien kan de de security van Bluetooth nog met een trucje worden verhoogd.   Het gebruik van een porto met draadloze spreuksleutel is best leuk maar je zult als je pech hebt met het type motor / lichaamslengte / pasvorm helm, het niet meer goed kunnen horen als er echt hard gereden wordt.  Wat volgens mij voor jullie ideaal zou zijn is de mogelijkheid zowel met Bluetooth als bedraad te rijden, met in beide gevallen voldoende audiovermogen voor hoge snelheden (meer dus dan de 1W bij de SAVOX porto oplossing) en voldoende power in je batterij om de hele dag te werken (en dat kan makkelijk).  Zo zou je 100 meter van je motor kunnen weglopen en niks hoeven in te pluggen.  Het is maar een idee, het kan allemaal.  

Zoals ik al eerder had aangegeven gaat er GEEN spraak over de blue tooth verbinding.
De motorrijder draagt immers zijn portofoon bij zich.
Het enige wat draadloos gebeurd is een signaal vanaf het stuur naar de spreeksleutel dat deze open gezet moet worden.
Motorrijders van onze regio worden als ze op bezoek zijn/bijstand verlenen vaak aangesproken door coll. motorrijders uit andere regio's welke meestel nieuwsgierig zijn hoe het een en ander werkt.
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


velltec

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2011, 14:15:49
ja ik ken dat systeem wel, maar je hebt te weinig volume als je pech hebt met je lichaamslengte, helm, de pasvorm van de helm, je otoplastiek, en type motor. De gemodificeerde Savox microfoons zijn niet waterdicht, de hele dag een TETRA porto tegen je lichaam lijkt me ook geen goed idee vanwege de straling etc.  Vandaar dus de vraagstelling wat er mis mee zou zijn om audio wel over de Bluetooth te gooien.  Ik denk dat er niks op tegen is. Je kunt bovendien de dekking verhogen, als je een huis binnengaat waar je geen portodekking hebt,  staat je motor dus buiten waar deze met de buitenantenne wel bereik heeft.  Je hoeft dan alleen nog de afstand te overbruggen binnenshuis van helm naar motor.  Kortom, er zitten voordelen aan.  Nadeel is dat je niet een paar honderd meter van je motor kunt weglopen.  Daarnaast zou het kastje veel kleiner kunnen zijn dan een porto.  Maar ik geloof dat men nu nog allergisch is voor audio over BT, terwijl er zogezegd wel over straat schallende kuipluidsprekers worden gebruikt in sommige regios.  Zoals je ziet is encryptie ook maar een relatief begrip.   En voor de gemiddelde agent is BT encryptie echt meer dan genoeg. De speciale eenheden kunnen iets anders gebruiken als dat nodig zou zijn. WPA2 is ook tegenwoordig simpel te implementeren en onkraakbaar. zeker bij bewegende bronnen zoals een motor.  

Ik vraag me werkelijk af wat het lange termijn effect is van het dragen van een portofoon op het lichaam. De hoeveelheid straling die er vanaf komt is mijns insziens niet zomaar te verwaarlozen.  Ik weet wel dat de sterkte van het aggressief gemoduleerde veld wel adaptief wordt gevarieerd naargelang de afstand tot de dichtstbijzijnde node, maar zeker als de antenne niet de volledige vrijheid heeft en wordt belemmerd door het stralingabsorberende lichaam (wat bij TETRA frequenties hoger is dan bv bij VHF!), zal de portofoon het vermogen opvoeren om het bereik goed te houden (RSSI controlled vermogen).  Op de motor is het anders,  de antennes zitten niet tegen het lichaam maar meestal een halve meter of meer bij je vandaan.  De antenne heeft een betere afstraalmogelijkheid door de montage op een metalen oppervlak, en wordt vrijwel niet belemmerd door het lichaam.  De veldsterkte waaraan het lichaam wordt blootgesteld zal vele malen lager zijn, het kan zo maar een factor 100 tot 1000 schelen.    Mijn idee is dan ook dat een draagbare TETRA portofoon die continu op het lichaam gedragen wordt,  een slecht idee is.   Vandaar deze (vraag)stelling


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2011, 15:04:10
Gezien je nickname niet geheel belangeloos denk ik zo......

En dat verhaal van straling van de tetra portofoon!!! Laat dat maar eens zien waar staat dat die erg schadelijke straling verspreid. Je mobiele telefoon is zeker ook de hele dag meer dan 5 meter bij je vandaan. Een BT oortje aan je oorschelp hangen geeft ook de gehele tijd een bepaalde straling/signaal af. Alles wat we dagelijks doen geeft straling af en nemen we op.

Weet niet of er iets in de forum regels staat over reclame/commerciële belangen.......


velltec

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2011, 15:18:03
We hebben er geen product voor en de discussie is volledig open.  Het is kinderlijk eenvoudig dit onder een schuilnaam te doen, ik stel me daarentegen kwetsbaar op en heb niets te verbergen.  Over commercieel belang gesproken,  het zal eerder het geval zijn dat een idee van onze zijde door een ander wordt geproduceerd en in een aanbesteding wordt gegund.  Want zo gaat dat.  Aanbestedingen die in het leven zijn geroepen om de markt zo eerlijk mogelijk te kunnen laten leveren werken averechts.  Men komt toch wel aan een gewenst product door een aanbesteding gericht op een product van een vriendje te schrijven, en ook is de prijs veelal belangrijker dan de kwaliteit.  Nee, commercieel belang is er niet of nauwelijks, daar is de nederlandse markt zowiezo veel te klein voor en hebben wij echt geen enkele invloed in de door enkelen gedomineerde markt.

CITEER
"En dat verhaal van straling van de tetra portofoon!!! Laat dat maar eens zien waar staat dat die erg schadelijke straling verspreid. Je mobiele telefoon is zeker ook de hele dag meer dan 5 meter bij je vandaan. Een BT oortje aan je oorschelp hangen geeft ook de gehele tijd een bepaalde straling/signaal af. Alles wat we dagelijks doen geeft straling af en nemen we op. "  

Er wordt niet door mij pertinent beweerd dat dit het geval is,  maar waarom moet dit bewezen worden ?  Er zijn genoeg gevallen bekend van ziekte door dit soort straling, tot leukemie aan toe.   Waarom zou je jezelf blootstellen ?    Je kunt daarbij ook een BT oortje in de verste verte niet vergelijken met een TETRA porto tegen je lichaam.    Ik bel overigens NOOIT met een telefoon tegen mijn oor.  Ik kan de straling soms voelen.  Als je zegt,  bewijs het maar, stel je je totdat het bewezen is aan een gevaar dat ik niet zou willen lopen.   De schadelijke effecten zijn niet eenvoudig vast te stellen.  Je moet een controlegroep hebben met een gelijksoortige lichaamsgesteldheid en leefwijze. Bovendien kan het ook zijn dat ls er geen korte termijn effecten worden waargenomen, er wel degelijk schade op lange termijn kan worden bewezen.  Dit is geen eenvoudige zaak.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2011, 15:30:09


velltec

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #15 Gepost op: 27 augustus 2011, 15:33:57
Ik doe er nog een schepje bovenop.  Ik heb gezien dat een motor-interface van een gewaardeerde concurrent instraalt op 10 meter afstand, als deze niet extra in een kooi van Faraday achtige behuizing wordt gemonteerd.   We hebben het dus over een product dat specifiek voor dit doel gemaakt is (geen goedkope karaoke versterker uit China of zo).   10 meter !!   Zonder deze Faradaykooi-achtige omhulling krijg je het ding gewoon niet ratelvrij.    Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je dat dan wel tegen je lichaam wil hebben.  Moet schade vooraf bewezen worden terwijl je nu al maatregelen kunt nemen om evt. schade al te voorkomen ?  Een dergelijk onderzoek zou jaren in beslag nemen.    

Hoe weet je zo zeker dat je een bepaalde tumor OOK gekregen zou hebben zonder intensief blootgesteld te zijn aan de aggressief gemoduleerde TETRA velden ?   Ik vind het lichtzinnig om daar gemakkelijk aan voorbij te gaan.    Nogmaals,  hiermee is niet beweerd dat het zeer schadelijk is,   maar is het een vooronderstelling die ik serieus zou nemen.