Goedenavond!
Naar aanleiding van een ongeval waar ik vandaag bij betrokken ben geweest ben ik benieuwd naar jullie mening.
Kort het verhaal:
Vanwege het noodweer was er vermoedelijk door opkomend water een putdeksel losgekomen in het midden van de linker rijstrook. Ik kon hier nog voor remmen, maar mijn achterligger kon niet meer voor mij remmen.
Ter plaatse heb ik met de politie (0900-8844) gebeld, omdat wij:
- Op een ontsluitingsweg richting de A73 stonden
- vrijwel midden op een kruising stonden
- vlak na een bocht in de weg stonden
- de tegenpartij niet meer kon rijden (koelvloeistoflekkage etc.)
De politie wilde niet komen, omdat er alleen blikschade was. We moesten het zelf maar oplossen.
Wij hebben met 2 man in een onoverzichtelijke bocht de auto naar de andere kant van de weg geduwd, waar gelukkig een plek was om 2 auto's neer te kunnen zetten (stukje grastegels waar vroeger een inrit heeft gelegen).
Wij hebben de verzekeraar van de tegenpartij gebeld om te regelen dat de auto werd afgesleept. De verzekeraar heeft, volgens de berger, pas een half uur na onze melding de berger gebeld. Deze had een aanrij tijd van 20 minuten.
Terwijl we daar stonden kwam er na 30 minuten een wagentje van Stadstoezicht voorbij, welke vroeg wat wij daar deden. Wij het verhaal uitgelegd. Zij snapte er niets van, want het was een IM-weg. Gezien de locatie waar we stonden, en waar de berger zou moeten stoppen, hebben zij besloten om op de berger te wachten en dan de rechterstrook, vlak voor de bocht, af te zetten.
Tegelijk met de berger kwam ook iemand van de dienst Wegen van de provincie langs, welke de heren van Stadstoezicht heeft geholpen met het afzetten. Ook hij verbaasde zich erover dat de berger niet door de politie was gewaarschuwd, als zijnde IM.
Naar mijn gevoel heeft de politie hier steken laten vallen. Ok, er was alleen maar blikschade, maar de locatie en gevaarszetting is door mij duidelijk doorgegeven.
Wat is jullie mening hierover?
Ik heb helaas geen Google Streetview, omdat dat niet duidelijk is op die locatie. Misschien dat deze foto wel een beeld kan geven:
Er is veel verkeer komende vanaf de richting waar je in kijkt op de foto, net als verkeer van de rechterzijde (andere doorgaande weg). De groene platen op de geleiderail ontnemen automobilisten al het zicht de bocht door, vrachtwagens kunnen er net overheen kijken. De maximale toegestane snelheid is hier 80 km/h.