weet je misschien ook of dit een rijksweg was of een provinciale weg?
gezien de foto's had er iemand moeten komen, dit valt namelijk onder IM
de politie heeft een deel van haar taken naar de provincie en rijkswaterstaat overgedragen.
hoever de provincie is met IM weet ik niet, maar de weginspecteur mag kleine ongevallen met blikschade afhandelen.
maar dan had de meldkamer dat even kunnen doorgeven aan de verkeerscentrale of aan de provincie.
Dit is de kruising N293 / N570 bij Roermond. Provinciale weg volgens de stadsbeheerders en de man van de dienst Wegen van de provincie. Die zijn allebei toevallig langs komen rijden, niet door iemand gewaarschuwd.
kort en bondig, IM.
Weg vrijmaken en houden taakverdeling is niet toegesneden op 1 dienst maar op het samenwerken van diensten. In dit geval is de meldkamer gemeld van de situatie en had idd de politie eerst ter plaatste moeten komen omdat zij het snelst de wegsituatie veilig kunnen stellen. Echter gaat men in de meldkamer er ook van uit dat men hiernaartoe beld omdat het niet urgent is. Bel in geval van ongeval altijd 112, de centralist daar heeft meer ervaring met riage over het algemeen als het "TUIG"team.
Puntje wat ik iedereen hier wil meegeven 0800-8002 werkt op rijkswegen sneller dan 112. Klopt niet maar is wel zo.
Op autosnelwegen (neem aan dat je dat als rijkswegen bedoelt) bel ik bij gevaarlijke situaties altijd Rijkswaterstaat. Werkt perfect. Staat opgeslagen in mijn telefoon dat nummer.
Ik heb 0900-TUIG gebeld omdat er geen gewonden waren, maar het wel een gevaarlijke (maar niet levensbedreigende) situatie was. Mijn idee om de politie te bellen, was meer van "Het is handig als hier iemand even verkeer komt regelen, en als het IM gebied is stuurt de meldkamer de juiste partij met bijbehorende berger wel"
Los van het feit dat ik vind dat een centralist goed moet uitvragen ben ik wel even benieuwd of je had uitgelegd dat je verkeersgevaarlijk stond. In dat geval wordt er in onze regio altijd wel een autootje gestuurd, mits er ééntje vrij is. Anders wordt de provincie of Rijkswaterstaat opgetrommeld.
Ik heb uitgelegd waar ik stond, kruising van twee tweestrooks provinciale wegen in een onoverzichtelijke bocht, op de linkerstrook, met één auto die niet meer kon rijden. Verder ga ik er vanuit dat bij de regionale meldkamer (specifiek gevraagd om politie Roermond) ook kennis is van het wegennet / de situatie daarop. Maar dat blijkt bij 0900-TUIG dus niet zo te zijn.
En dan een meldkamer kan doorgeven aan de verkeerscentrale of provincie. Tsja, zelf kan ik alleen maar zeggen dat ik dat inderdaad zou doen. Zoals jij het stelt, namelijk takel en gevaarzetting, dan zou de politie hebben moeten komen. Maar dat is gezegd op basis van hoe jij het nu hebt omschreven.
Plus het commentaar dat het volgens de provincie een IM weg is. Dan is de centralist toch verplicht de melding door te zetten aan de IM-partijen?
ga ik even om de discussie heen of er wel of geen politie bij had moeten komen en even naar het punt berger, ik hoor ook soms van mensen dat het "zolang" duurde voor er een takel ter plaatse was, nou duurt wachten altijd lang maar ik heb ook wel het idee dat ze bij de ac eerst even koffie gaan halen voor ze ons bellen. en dan kan je wel van die mooie kastjes uitvinden maar waar is dan de meeste tijd winst te behalen?
De SOS International alarmcentrale (die bij de verzekeraar van de tegenpartij hoorde) hebben wij om 12:51 gebeld, de berger was pas om 13:40 door de alarmcentrale gebeld.
De alarmcentrale heeft echter tegen ons aangegeven dat de berger met 30 minuten ter plaatse zou zijn.
En toch is het een kerntaak van de wegbeheerder. En je weet natuurlijk zelf maar al te goed dat wij echt niet alle mensen kunnen helpen die hulp behoeven ..
als je niet alle mensen kunt helpen die hulp behoeven, dan kan je dat op een andere manier zeggen dan op basis van het zinnetje "er is alleen blikschade" al meteen roepen "wij komen niet".
Dit is letterlijk zoals het mij gezegd is. Ook na het uitleggen van de situatie hield de centralist vol dat de politie niet hoefde te komen en dat we het via de verzekeraar moesten oplossen. Maar wel de auto's uit de weg zetten, anders zouden we het verkeer hinderen.