Nieuwe handleiding Lifesaver is er!

Auteur Topic: Nieuwe handleiding Lifesaver is er!  (gelezen 10176 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Gepost op: 27 augustus 2011, 14:57:44
Na een jaar uitstel is de nieuwe handleiding Lifesaver van Reddingsbrigade Nederland. In de nieuwe opleidingslijn is dit het theorieboek behorende bij de opleidingen Lifesaver 1 t/m 3 en kan gezien worden als de vervanger van de voormalige handleiding zwemmend redden. Vandaag of morgen krijgen alle reddingsbrigades en officials een exemplaar in hun brievenbus. Hier alvast een plaatje van de kaft: http://yfrog.com/h8oyudzj

Heb hem net binnen en het ziet er goed uit, al heb ik nog geen tijd gehad om er ook echt iets in te lezen, dus over de inhoud kan ik nog niks zeggen. Het was wel echt nodig dat hij voor het nieuwe zwemseizoen beschikbaar kwam nu alle brigades over gaan op de nieuwe lijn. Nu hopen dat ze er genoeg hebben gedrukt als maandag iedereen gaat bestellen ;)

Ik wil iedereen bedanken en complimenteren die er aan mee heeft gewerkt: knap dat je als organisatie met grotendeels vrijwilligers een hele nieuwe opleidingslijn kan neerzetten incl. alle eisen, instructies en dus nieuwe lesboeken. Wat ik tot nu toe heb gezien, ook van de nieuwe waterhulpverleningsopleidingen (voorheen varend redden) is het allemaal goed bij de tijd, maar ook nog eens zeer toekomstbestendig.

8) O0 098uo :-* :) (iedereen blij!)

een zeurpuntje: al sinds de introductie van de termen 'lifesaver' en 'lifeguard' is de schrijfwijze nogal wisselend, soms aan elkaar, soms met hoofdletter, maar dan toch weer niet. Zelfs in het boek wordt het door elkaar gebruikt. Op de kaft staat Life Saver, maar het voorwoord begint met Lifesaver....
Daar moet maar eens snel een besluit in worden genomen, om te voorkomen dat het ons jaren gaat achtervolgen!  98uiye

Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2011, 16:37:56
Ik hoop dat het niveau in de lesboeken voor zowel de WHV opleidingen, als de "Livesaver" opleidingen behoorlijk omhoog is gegaan...

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2011, 14:58:25
Ik hoop dat het niveau in de lesboeken voor zowel de WHV opleidingen, als de "Livesaver" opleidingen behoorlijk omhoog is gegaan...

In mijn ogen is dat niet de juiste insteek: het niveau moet vooral beter aansluiten bij de doelgroep. Voorheen was er bijvoorbeeld een cursusboek varend redden dat zo dik en moeilijk leesbaar was dat zelfs volwassenen er moeite mee hadden, terwijl de minimale leeftijdseis voor de bijbehorende opleiding op 12 jaar lag?!

Er zijn nu vooral meer boeken: voor iedere leeftijd en doelgroep een eigen boek op het juiste niveau. De handleiding Lifesaver (met een f, want het gaat om levens en niet om een 'live' gebeurtenis ;)) is bedoeld voor 14-17 jarigen, dus met veel foto's, samenvattende quotes en oefenvragen na ieder hoofdstuk. Het is bedoeld om jeugd in een bepaalde denkmodus te krijgen gericht op een veilige redding.

De boeken Waterhulpverlening bevatten veel meer details en uitwerkingen gericht op aansluiting bij de professionele hulpverlening.

Dus ja, over de gehele lijn is het niveau omhoog gegaan, maar wel met een duidelijke opbouw van onderaf.

spades

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 24 september 2011, 17:50:39
In welk boek komen/staan de nieuwe strandnormen? Lifesaver of het WHV boek? Of een boek opzich?

Harm Roetert

• Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2011, 00:31:44
Verbeter me als ik het verkeerd heb, maar zover ik het vanuit mijn brigade begrijp is het boek Lifesaver voor het binnenwater, en komt er een apart boek voor het strand. Netzoals eerder in de Handleiding Zwemmend Redden en Handleiding Strandwacht
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2011, 12:52:21
Verbeter me als ik het verkeerd heb, maar zover ik het vanuit mijn brigade begrijp is het boek Lifesaver voor het binnenwater, en komt er een apart boek voor het strand. Netzoals eerder in de Handleiding Zwemmend Redden en Handleiding Strandwacht

Niet correct,

Alle praktijkopleidingen voor de waterhulpverlening (strandbewaking, binnenwater inzet e.d.) vallen onder de WHV opleidingen. De lifesaver opleidingen vervangen brevet 6/binnenwater A/Binnenwater B. Dit gaat dus alleen om de zwembadopleidingen, en dit wordt helemaal losgekoppeld van het operationele gebeuren. O0

Ewout, de nieuwe strandnormen staan al op de site van RN, maar het bijbehorende theorieboek wordt dus het "WHV boek".

Lifequard Texel

• EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • Leeuwarden
Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2011, 13:03:39
Ewout, de nieuwe strandnormen staan al op de site van RN, maar het bijbehorende theorieboek wordt is dus het "WHV boek".

En dat is al te bestellen. Zie http://www.reddingsbrigade.nl/nieuwsbericht/1236
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2011, 17:59:03
Niet correct,

Alle praktijkopleidingen voor de waterhulpverlening (strandbewaking, binnenwater inzet e.d.) vallen onder de WHV opleidingen. De lifesaver opleidingen vervangen brevet 6/binnenwater A/Binnenwater B. Dit gaat dus alleen om de zwembadopleidingen, en dit wordt helemaal losgekoppeld van het operationele gebeuren. O0

Ewout, de nieuwe strandnormen staan al op de site van RN, maar het bijbehorende theorieboek wordt dus het "WHV boek".

Dit is vaak wel hoe het wordt uitgelegd, maar dit is niet helemaal waar, want de 'knip' is op een ander punt gelegd. In het waterhulpverleningsboek zit namelijk ook een module 'toezichthouden' en dat is ook bedoeld voor het opleiden van zwembadmedewerkers.... (certificaat zwemmend redden voor zwembaden etc.)

De verdeling is nu op andere gronden gemaakt: niet meer binnenwater/strand en zwemmend/varend.

Het verschil is als volgt:

De Lifesaver-opleidingen zijn 'recreatief', bedoeld als hobby (meestal voor de jeugd) om kennis te maken met reddingstechnieken. Dat is dus voornamelijk het oude zwemmend redden binnenwater (6, A, B), maar aangevuld met moderne reddingsmiddelen en bv. ook schiemanswerk...
Maar omdat het recreatief is bedoeld, is dit ook niet meer het 'basisdiploma' voor zwembadmedewerkers, waar veel zwembaden vaak wel binnenwater A of B voor namen.

De Lifeguard-opleidingen zijn 'beroepsopleidingen', bedoeld om mensen op een bepaald niveau op een bepaald kennisgebied de competenties en vaardigheden aan te leren om professioneel op te kunnen treden, al dan niet betaald. Dat begint met een basis die lijkt op Strand-A en B, maar ook gedaan kan worden in een binnenwater- en/of zwembadvariant. En dat kan worden aangevuld met modules voor toezichthouden (opleiding voor zwembadmedewerker), chauffeur (al dan niet met O&G), schipper (varend redden dus) en leidinggevende (strandwachtcommandant, maar ook Leiders Redding Groep voor rampenbestrijding)

Voor Lifeguard is er een dikke map beschikbaar met allemaal losse modules, die je in allerlei combinaties en op allerlei niveaus kunt gaan doen. Hierin zit dus het 'oude' Strand A en B, maar ook alle Varend Redden diploma's, Bondsschipperopleiding etc.

Je kunt dit bijna niet meer vergelijken, want het gaat van 5 of 6 diploma's naar meer dan 30 combinaties op allerlei wateren, niveau's en achtergronden...

Sommige modules zijn gebiedsafhankelijk (pool, open water, beach), maar anderen niet (bv. leidinggeven of O&G). Modules die niet gebiedsafhankelijk hoe je niet opnieuw te halen voor andere gebieden.

Dus als ik Lifeguard Open Water (dat is dus strandwachter op een recreatieplas oid) ben, dan hoef ik voor Lifeguard Beach alleen die modules te doen die anders zijn op het strand. Communicatie bv. is hetzelfde, dus die hoef je maar 1x te halen.

Ik kan dus Lifeguard Pool zijn op niveau 3, Lifeguard Beach op niveau 2 en ook nog Lifeguard Chauffeur op niveau 4

(de niveau's hebben trouwens namen gekregen: 1 bestaat niet, 2 is Junior Lifeguard, 3 is Lifeguard en 4 is Senior Lifeguard)

Wat ik iedereen vooral wil meegeven: het is van de grond af aan anders opgebouwd, dus stop met vergelijken anders ga je het nooit snappen!

8)

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 6 oktober 2011, 18:12:16
Niet correct,

En nog aanvullend: je hebt deels gelijk, Lifesaver worden alleen zwembadopleidingen en zijn alleen nog maar voorbereidend op het operationele, maar juist in Lifeguard komt heel veel (en zwaarder) zwembadwerk terug wat de basis gaat zijn van het 'nieuwe' operationele.

Dus als je toch stiekem wilt vergelijken: 6 is eigenlijke vervangen door een 6,7 en 8, dus uitgebouwd

En binnenwater A en B zitten in de nieuwe Lifeguard, wat hier steeds wordt benoemd als WHV.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 9 november 2011, 20:20:05
Even een stukje van de site van de brigade Den Bosch;

Citaat
Lifeguards zijn de (meestal vrijwillige) professionals die toezicht houden in zwembaden, het strand bewaken, op een reddingsboot varen en hulp verlenen bij grote incidenten op het water. De kandidaten hebben uitgebreide mogelijkheden om hun eigen leerroute te kiezen, zodat ze gemotiveerd zijn en blijven om zich in te zetten voor hun eigen reddingsbrigade en voor  bewakings- en hulpverleningstaken op lokale, regionale en landelijke schaal. De diploma's zijn beroepserkend (MBO) en de opleiding vindt zoveel mogelijk in de praktijk plaats. Dat betekent dat de Bossche Reddings Brigade haar vrijwilligers opleidt om de uitvoering van alle benodigde functies in ons reddingswerk op een erkend en geborgd kwaliteitsniveau uit te kunnen voeren.

Ik heb begrepen dat systeem binnen de WEB-structuur past qua niveau's... Maar zijn de opleidingen erkend?? Die is nieuw voor mij ::)