Niet correct,
Alle praktijkopleidingen voor de waterhulpverlening (strandbewaking, binnenwater inzet e.d.) vallen onder de WHV opleidingen. De lifesaver opleidingen vervangen brevet 6/binnenwater A/Binnenwater B. Dit gaat dus alleen om de zwembadopleidingen, en dit wordt helemaal losgekoppeld van het operationele gebeuren.
Ewout, de nieuwe strandnormen staan al op de site van RN, maar het bijbehorende theorieboek wordt dus het "WHV boek".
Dit is vaak wel hoe het wordt uitgelegd, maar dit is niet helemaal waar, want de 'knip' is op een ander punt gelegd. In het waterhulpverleningsboek zit namelijk ook een module 'toezichthouden' en dat is ook bedoeld voor het opleiden van zwembadmedewerkers.... (certificaat zwemmend redden voor zwembaden etc.)
De verdeling is nu op andere gronden gemaakt: niet meer binnenwater/strand en zwemmend/varend.
Het verschil is als volgt:
De Lifesaver-opleidingen zijn 'recreatief', bedoeld als hobby (meestal voor de jeugd) om kennis te maken met reddingstechnieken. Dat is dus voornamelijk het oude zwemmend redden binnenwater (6, A, B), maar aangevuld met moderne reddingsmiddelen en bv. ook schiemanswerk...
Maar omdat het recreatief is bedoeld, is dit ook niet meer het 'basisdiploma' voor zwembadmedewerkers, waar veel zwembaden vaak wel binnenwater A of B voor namen.
De Lifeguard-opleidingen zijn 'beroepsopleidingen', bedoeld om mensen op een bepaald niveau op een bepaald kennisgebied de competenties en vaardigheden aan te leren om professioneel op te kunnen treden, al dan niet betaald. Dat begint met een basis die lijkt op Strand-A en B, maar ook gedaan kan worden in een binnenwater- en/of zwembadvariant. En dat kan worden aangevuld met modules voor toezichthouden (opleiding voor zwembadmedewerker), chauffeur (al dan niet met O&G), schipper (varend redden dus) en leidinggevende (strandwachtcommandant, maar ook Leiders Redding Groep voor rampenbestrijding)
Voor Lifeguard is er een dikke map beschikbaar met allemaal losse modules, die je in allerlei combinaties en op allerlei niveaus kunt gaan doen. Hierin zit dus het 'oude' Strand A en B, maar ook alle Varend Redden diploma's, Bondsschipperopleiding etc.
Je kunt dit bijna niet meer vergelijken, want het gaat van 5 of 6 diploma's naar meer dan 30 combinaties op allerlei wateren, niveau's en achtergronden...
Sommige modules zijn gebiedsafhankelijk (pool, open water, beach), maar anderen niet (bv. leidinggeven of O&G). Modules die niet gebiedsafhankelijk hoe je niet opnieuw te halen voor andere gebieden.
Dus als ik Lifeguard Open Water (dat is dus strandwachter op een recreatieplas oid) ben, dan hoef ik voor Lifeguard Beach alleen die modules te doen die anders zijn op het strand. Communicatie bv. is hetzelfde, dus die hoef je maar 1x te halen.
Ik kan dus Lifeguard Pool zijn op niveau 3, Lifeguard Beach op niveau 2 en ook nog Lifeguard Chauffeur op niveau 4
(de niveau's hebben trouwens namen gekregen: 1 bestaat niet, 2 is Junior Lifeguard, 3 is Lifeguard en 4 is Senior Lifeguard)
Wat ik iedereen vooral wil meegeven: het is van de grond af aan anders opgebouwd, dus stop met vergelijken anders ga je het nooit snappen!