Ik ben net even wat aan het nakijken ivm het materiaal voor de nieuwe opleidingen, kom ik ineens eisen tegen voor een "Certificaat zwemmend redden Open Water/Beach". Waar komt dat nu ineens vandaan en waar is het goed voor??
Wat bij mij opkwam is een diploma voor zij instromers (lees: mensen zonder reddend zwemmen achtergrond, die solliciteren of vrijwilliger worden) en die direct doorstromen naar een WHV opleiding??
De certificaten-lijn is bedoeld voor de zogenaamde 'derden-opleidingen'. Dit zijn opleidingen die Reddingsbrigade Nederland geeft aan andere partijen zoals bijvoorbeeld zwembaden, gemeenten of anderen die behoefte hebben aan een korte, maar krachtige opleiding voor hun medewerkers. Eerst was er alleen het certificaat zwemmend redden voor zwembaden (voor zwembadpersoneel), nu ook voor open water en beach voor bijvoorbeeld medewerkers van (privé)strandbaden.
In mijn ogen is het een uitgeklede versie van de lifeguard-lijn, vooral gericht op de basisprincipes, een stukje vaardigheid en een stukje conditie. Net als de lifeguard-lijn hebben de certificaten een beperkte geldigheidsduur. Zwembaden en particuliere strand- en recreatieplassen zitten vaak te springen om geschoold personeel en voorheen kwam je dan vaak uit op KNBRD A of B (al dan niet strand), maar dan konden ze alleen mensen aannemen die al bij de Reddingsbrigade zaten. Eigen personeel in korte termijn opleiden was vaak niet mogelijk bij brigades. Met de certificatenlijn kan dat wel, al is het niveau niet vergelijkbaar met de echte lifeguards, het volstaat vaak wel voor een zwembad of kleine plas.
De opleiders en examinatoren zijn op hun beurt gecertificeerd door de bond en op hun beurt vaak al instructeur of bondsofficial voor een van de brigades. Deze personen kunnen dit op persoonlijke titel doen, maar ook via een brigade. Zo hebben wij enkele jaren terug het personeel van het zwembad waarin wij zelf ook zwemmen tegen commercieel tarief opgeleid voor Certificaat Zwemmend Redden voor Zwembaden. Van het geld hebben we zelf weer materiaal voor de opleidingen gekocht.
Dit is een van de manieren waarop RN bezig is om te zorgen dat zij gezien worden als DE authoriteit op het gebied van waterveiligheid. Het zwembadcertificaat is ook erkend op MBO-niveau en geeft vrijstelling van de vergelijkbare module voor toezichthouden in de opleiding voor zwemonderwijzer.