Om op dit specifiek voorbeeld door te gaan. Er wordt dan gevraagd of je een condoom hebt gebruikt, en zo ja, dan door naar het volgend onderwerp. Ik zie daar niet zo'n groot probleem in. De gesprekken zijn uiteraard vertrouwelijk, en worden in een kamertje gevoerd, en niet in de prikruimte waar je met anderen ligt.
Klopt en net als jou (?) zou ik er geen probleem mee hebben om bepaalde zaken te bespreken. Voor een boel mensen ligt dit echter anders. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn oude vader (toen 63 en 110 + keer bloed gegeven) is afgehaakt nadat hij als een klein kind (en zonder enige logische indicatie) was aangesproken door de donorarts ; 'weet u wel heel zeker dat u geen sexuele contacten heeft gehad buiten degene met uw echtgenote
' Mijn ouwe was laaiend en vond het uitermate beledigend, was zijn laatste keer.
Ander voorbeeld, mijn buurman is afgehaakt nadat 'wegens ruimtegebrek' zijn formulier dus wél openlijk besproken zou gaan worden in de prikruimte. Toen hij daar bezwaar tegen had was het luchtige commentaar : 'oh, heeft u dan wat te verbergen'. Ook hij heeft laaiend het gebouw verlaten om niet meer terug te keren.
Deze twee voorbeelden van heel dichtbij maken andere verhalen van verderaf die ik hoor des te aannemelijker. En ik ben niet de enige die ze hoort, het zijn gewilde onderwerpen op verjaardagen en feestjes. Mischien lang niet allemaal op terechte gronden, maar het werkt wel allemaal tegen het verkrijgen en houden van meer bloeddonoren. En dat is uiteindelijk toch waar het om gaat.