Bij wegen met meer dan drie rijstroken waar de stremming op een in het midden gelegen rijstrook is is de aanbeveling om rs1 open te houden.
Redenering, rs1 is de snelste rs en de snelheid wil je wegnemen. Tevens heb je dan een extra vluchtweg/afvoerroute nl de vluchtstrook.
In dit geval zou ik zelf de eerst P in acht nemen en eerst mijn voertuig op 4&5 zetten en een paar van de kegels van de afgesloten rs op de weg zetten en dan mijn voertuig in FO zetten 50m voor het ongeval. Waarom maar 50m... ik ben het eerste voertuig, daarin heb ik alle middelen om EHBO en andere hulp te verlenen, dan helpt het niet als ik eerst een marathon moet lopen om bij mijn voertuig te komen. Eventuele opvolgende HV'rs kunnen dan de afzetting verruimen en verbeteren.
Eiland vorming wordt ten zeerste afgeraden niet alleen omdat je je vluchtroute wegneemt, maar omdat je de werkbare ruimte wegneemt. Denk maar eens in wat je ziet zo snel mensen een ongeval voorbij rijden.... "heej een vrije rs, snel erop en gassen". Dit is ook de reden waarom er kegels worden doorgeplaatst zodat je snelheid kunt maken om weer deel te nemen aan het verkeer.