Zeker na de vele incidenten en bijna ongevallen welke ik persoonlijk heb meegemaakt tijdens mijn werk:
Roder kruizen boven de weg:
Weg vrijmaken OF
stoppen.
Verder niet zeuren over veiligheid of ander geneuzel. Die kruizen staan er normaal gesproken niet voor niets. Uiteraard moet je wel alle veiligheid in acht nemen wanneer je gaat stoppen.
Het gebeurd ook heel vaak dat op een afrit geen matrixbakken hangen, en de rijstrook ernaast afgekruist word. Dan zie je toch nog mensen die rijstrook oversteken om de afrit te nemen, laat daar nou net een incident zijn.....
Ik begrijp ook wel dat de oorzaak niet altijd duidelijk of zichtbaar is, en er zal ongetwijfeld wel eens iets fout gaan, maar als alles is afgekruist -> STOPPEN
Niet verder rijden. Uiteindelijk komt er altijd wel een hulpverlener of Weginspecteur langs rijden die aanwijzingen geeft.
Een ander voorkomend iets is: Alle rijstroken afgekruist en de laatste verdrijfpijl wijst naar rechts, de vluchtstrook op. Hiermee kan het verkeer toch blijven rijden over de vluchtstrook. Vooral in de initiële fase van een incident, is de calamiteiten aannemer nog niet aanwezig en zijn de portalen vaak de enige manier om het verkeer te geleiden. Wijst die pijl naar de vluchtstrook of afrit -> Ga daar dan ook rijden. Dit zijn echt bewuste keuzes van de wegverkeersleiders in de verkeerscentrales.