Touring: 'Takel wagens weg met slachtoffers er nog in'Jaarlijks staan we in ons land met zijn allen zo maar even 32 miljoen uur in de file. Goed voor een verlies van 610 miljoen euro. Dat maakt de mobiliteitsorganisatie Touring bekend net voor het nieuwe fileseizoen morgen van start gaat. Om de verkeersellende na ongevallen te beperken stellen ze voor om wrakken weg te takelen met de slachtoffers er nog in.
Vanaf morgen staan we volgens Touring weer gezellig aan te schuiven in de file. ‘Want het begin van het schooljaar betekent opnieuw 25procent meer verkeer op de wegen', zegt woordvoerder Danny Smagghe. ‘Gebeurt er een ongeval, dan is het helemaal koekenbak. En net daar willen we iets aan doen. Van de 32miljoen uur file in ons land is 24procent het gevolg van ongevallen. Dat kan veel beter. Samen met de K.U. Leuven hebben we berekend dat we het aantal verliesuren door ongevallen met 70procent kunnen inperken.'
Daarvoor heeft Touring toch wel enkele straffe voorstellen. Zo moet het volgens de mobiliteitsorganisatie mogelijk zijn om wrakken te takelen terwijl de slachtoffers nog in het voertuig zitten. ‘Bij overleden personen of mensen die lichtgewond zijn en gekneld zitten, moet dat toch kunnen? In Duitsland gebeurt het, waarom hier niet? We verliezen zo telkens zeer veel tijd. Eerst komt de politie, daarna de hulpdiensten, dan nog een deskundige van het parket in geval van een overlijden en pas dan kan er getakeld worden. In sommige gevallen blijft een snelweg daardoor urenlang afgesloten.'
Helikopter
‘Laat de politie met de hulpdiensten ter plaatse komen en laat hen onmiddellijk beslissen of het mogelijk is de voertuigen met daarin de slachtoffers te verwijderen. En start daarna met de verzorging of de verdere berging.'
En wat dan met die parketdeskundige die ter plaatse moet komen bij een dodelijk ongeval voordat de wagens verplaatst mogen worden? ‘Ook daar moeten we de vraag durven te stellen of dat altijd wel nodig is. De politie die als eerste ter plaatse komt, kan toch ook de nodige vaststellingen doen voor het dossier? En moet er echt iemand van het parket ter plaatse komen, stuur die dan via een helikopter in plaats van hem zich ook een weg door de file te laten banen. Zo moeilijk is dat toch niet? Zelfs wij zetten helikopters geregeld in om zwaargewonden ergens op te halen.'
Verkeersinfarct
Nog een opmerkelijk denkspoor: hou de voertuigen in de file in plaats van ze over secundaire wegen om te leiden. ‘Die gewestwegen zijn niet geschikt om al dat extra verkeer te slikken. Er zijn verkeerslichten, kruispunten, het normale verkeer. Goed voor een verkeersinfarct vanjewelste dat urenlang aansleept. Hou de mensen op de hoofdweg waar het ongeval gebeurde, maar zorg ervoor dat de weg daar veel sneller vrijgemaakt is. Zo kunnen zij vlugger opnieuw vlot rijden en blijven de secundaire wegen open.'
Eén van de simpelste methodes om de weg snel vrij te maken, is volgens Touring veel vroeger de takeldiensten verwittigen. ‘Er bestaat nu wel zoiets als het Fast-team dat speciaal ingezet wordt om ongevallen op snelwegen aan te pakken. Maar zij worden pas verwittigd nadat de politie ter plaatse is. Contacteer de takeldiensten op hetzelfde moment als de politie. Zo win je toch al snel een kwartier. En vijftien minuten minder file, dat wil iedereen die al sakkerend staat aan te schuiven.'
Touring hoopt binnenkort met de bevoegde diensten aan tafel te zitten om te discussiëren over deze voorstellen.
bron:
www.nieuwsblad.beLuc Beaucourt: 'Voorstel Touring is zinloos'Urgentiearts Luc Beaucourt vindt het voorstel van Touring om wrakken te takelen met de slachtoffers er nog in zinloos en ondoordacht. Volgens de mobiliteitsorganisatie kan de rijweg op die manier sneller vrijgemaakt worden na een ongeval en blijft de verkeersellende beperkt.
'Ik vind dat een zinloos voorstel', reageert Beaucourt op Radio 1. 'Het medische moet prioriteit krijgen op tijdswinst, het is best het slachtoffer zo snel mogelijk uit het wrak te halen. Anderszijds is het ook zo dat ambulances doorgaans veel sneller ter plaatse zijn dan de takeldiensten. Het menselijk leed moet absoluut voorrang krijgen volgens mij'.
Volgens Danny Smagghe van Touring geldt het voorstel voor bepaalde gevallen. ‘Bij overleden personen of mensen die lichtgewond zijn en gekneld zitten, moet dat toch kunnen? In Duitsland gebeurt het, waarom hier niet? We verliezen zo telkens zeer veel tijd. Eerst komt de politie, daarna de hulpdiensten, dan nog een deskundige van het parket in geval van een overlijden en pas dan kan er getakeld worden. In sommige gevallen blijft een snelweg daardoor urenlang afgesloten.'
‘Laat de politie met de hulpdiensten ter plaatse komen en laat hen onmiddellijk beslissen of het mogelijk is de voertuigen met daarin de slachtoffers te verwijderen. En start daarna met de verzorging of de verdere berging.'
bron:
www.nieuwsblad.be