....Dan nu het hekele punt : de lichtgewonden Praktijkvoorbeeld : simpele eenzijdige aanrijding, bestuurder kan auto niet uit vanwege airbags en deuren die klem zitten. (hoe vaak zie je deze slachtoffers na zo'n aanrijding niet zelf uit de auto komen. Misschien dat het voor deze categorie een idee is om, daar waar mogelijk, de auto ter plekke op z'n minst te verplaatsen naar een berm, stoep etc etc om zo het oponthoud voor het verkeer kleiner te maken...
....En nogmaals : ik denk dat iedereen het eenduidend eens is dat wat betreft levende slachtoffers daar niets aan moet veranderen !
Allereerst zie ik nog steeds niet waar er gezien de reacties slecht gelezen zou zijn, maar dat terzijde.
Dan je vervolgbetoog. Hierin zeg je twee tegenstrijdige dingen, lichtgewonden in het voertuig verplaatsen (al is het naar de berm, stoep, etc) en vervolgens sluit je af met te zeggen dat er bij levende slachtoffers niets moet veranderen.....
Maar om even verder te gaan op het verplaatsen van lichtgewonden die klem zitten in hun voertuig. Het lijkt mij dat de mate en ernst van de verwondingen niet kan worden vastgesteld vanaf de buitenkant, dus de deuren zullen eerst minimaal moeten worden open gemaakt. Blijkt dan dat de verwondingen licht zijn, kan het SO vrij snel uit de auto worden gehaald en het voertuig geborgen. Is er twijfel over de ernst van de verwondingen, dan kan het zijn dat het dak moet worden geknipt om het SO met een rugplank eruit te halen. Dus mogelijk zwaargewond = voertuig niet verplaatsen.
Daarbij is nog de vraag dat als het SO al lichtgewond zou zijn en toch bekneld zou zitten (?) of het dan verstandig is om eerst het voertuig met SO en al te gaan verplaatsen. Het SO heeft door het ongeval al een psychisch trauma opgelopen en dan ga je het risico nog eens extra verhogen door iemand langer dan strikt noodzakelijk in een benarde positie te houden met alle extra stressbelasting van dien (claustrofobie, machteloosheid etc).
Ik blijf zeggen, alles en iedereen waar een levenskans in zit (hoe klein of groot ook) niet verplaatsen maar eerst stabiliseren waar nodig en bevrijden, dan pas het lege voertuig verplaatsen of bergen. Zijn de inzittenden reeds overleden, dan kan het in situaties idd handig zijn om voertuig(en) met licha(a)m(en) en al te bergen, dit in te vullen naar inzicht en bevinding van de hulpverleners ter plaatse.