Belgische organisatie wil auto's met slachtoffers en al wegtakelen

Auteur Topic: Belgische organisatie wil auto's met slachtoffers en al wegtakelen  (gelezen 13645 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2011, 11:06:47

Touring: 'Takel wagens weg met slachtoffers er nog in'


Jaarlijks staan we in ons land met zijn allen zo maar even 32 miljoen uur in de file. Goed voor een verlies van 610 miljoen euro. Dat maakt de mobiliteitsorganisatie Touring bekend net voor het nieuwe fileseizoen morgen van start gaat. Om de verkeersellende na ongevallen te beperken stellen ze voor om wrakken weg te takelen met de slachtoffers er nog in.



Vanaf morgen staan we volgens Touring weer gezellig aan te schuiven in de file. ‘Want het begin van het schooljaar betekent opnieuw 25procent meer verkeer op de wegen', zegt woordvoerder Danny Smagghe. ‘Gebeurt er een ongeval, dan is het helemaal koekenbak. En net daar willen we iets aan doen. Van de 32miljoen uur file in ons land is 24procent het gevolg van ongevallen. Dat kan veel beter. Samen met de K.U. Leuven hebben we berekend dat we het aantal verliesuren door ongevallen met 70procent kunnen inperken.'
 
Daarvoor heeft Touring toch wel enkele straffe voorstellen. Zo moet het volgens de mobiliteitsorganisatie mogelijk zijn om wrakken te takelen terwijl de slachtoffers nog in het voertuig zitten. ‘Bij overleden personen of mensen die lichtgewond zijn en gekneld zitten, moet dat toch kunnen? In Duitsland gebeurt het, waarom hier niet? We verliezen zo telkens zeer veel tijd. Eerst komt de politie, daarna de hulpdiensten, dan nog een deskundige van het parket in geval van een overlijden en pas dan kan er getakeld worden. In sommige gevallen blijft een snelweg daardoor urenlang afgesloten.'
 
Helikopter
 
‘Laat de politie met de hulpdiensten ter plaatse komen en laat hen onmiddellijk beslissen of het mogelijk is de voertuigen met daarin de slachtoffers te verwijderen. En start daarna met de verzorging of de verdere berging.'
 
En wat dan met die parketdeskundige die ter plaatse moet komen bij een dodelijk ongeval voordat de wagens verplaatst mogen worden? ‘Ook daar moeten we de vraag durven te stellen of dat altijd wel nodig is. De politie die als eerste ter plaatse komt, kan toch ook de nodige vaststellingen doen voor het dossier? En moet er echt iemand van het parket ter plaatse komen, stuur die dan via een helikopter in plaats van hem zich ook een weg door de file te laten banen. Zo moeilijk is dat toch niet? Zelfs wij zetten helikopters geregeld in om zwaargewonden ergens op te halen.'
 
Verkeersinfarct
 
Nog een opmerkelijk denkspoor: hou de voertuigen in de file in plaats van ze over secundaire wegen om te leiden. ‘Die gewestwegen zijn niet geschikt om al dat extra verkeer te slikken. Er zijn verkeerslichten, kruispunten, het normale verkeer. Goed voor een verkeersinfarct vanjewelste dat urenlang aansleept. Hou de mensen op de hoofdweg waar het ongeval gebeurde, maar zorg ervoor dat de weg daar veel sneller vrijgemaakt is. Zo kunnen zij vlugger opnieuw vlot rijden en blijven de secundaire wegen open.'
 
Eén van de simpelste methodes om de weg snel vrij te maken, is volgens Touring veel vroeger de takeldiensten verwittigen. ‘Er bestaat nu wel zoiets als het Fast-team dat speciaal ingezet wordt om ongevallen op snelwegen aan te pakken. Maar zij worden pas verwittigd nadat de politie ter plaatse is. Contacteer de takeldiensten op hetzelfde moment als de politie. Zo win je toch al snel een kwartier. En vijftien minuten minder file, dat wil iedereen die al sakkerend staat aan te schuiven.'
 
Touring hoopt binnenkort met de bevoegde diensten aan tafel te zitten om te discussiëren over deze voorstellen.

bron: www.nieuwsblad.be

Luc Beaucourt: 'Voorstel Touring is zinloos'

Urgentiearts Luc Beaucourt vindt het voorstel van Touring om wrakken te takelen met de slachtoffers er nog in zinloos en ondoordacht. Volgens de mobiliteitsorganisatie kan de rijweg op die manier sneller vrijgemaakt worden na een ongeval en blijft de verkeersellende beperkt.


'Ik vind dat een zinloos voorstel', reageert Beaucourt op Radio 1. 'Het medische moet prioriteit krijgen op tijdswinst, het is best het slachtoffer zo snel mogelijk uit het wrak te halen. Anderszijds is het ook zo dat ambulances doorgaans veel sneller ter plaatse zijn dan de takeldiensten. Het menselijk leed moet absoluut voorrang krijgen volgens mij'.
 
Volgens Danny Smagghe van Touring geldt het voorstel voor bepaalde gevallen. ‘Bij overleden personen of mensen die lichtgewond zijn en gekneld zitten, moet dat toch kunnen? In Duitsland gebeurt het, waarom hier niet? We verliezen zo telkens zeer veel tijd. Eerst komt de politie, daarna de hulpdiensten, dan nog een deskundige van het parket in geval van een overlijden en pas dan kan er getakeld worden. In sommige gevallen blijft een snelweg daardoor urenlang afgesloten.'
 
‘Laat de politie met de hulpdiensten ter plaatse komen en laat hen onmiddellijk beslissen of het mogelijk is de voertuigen met daarin de slachtoffers te verwijderen. En start daarna met de verzorging of de verdere berging.'

bron: www.nieuwsblad.be


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2011, 11:20:06
Zie je het al voor je.. Zit je gewond bekneld in je auto :" Meneer, we doen even een zeiltje over uw auto, takelen u even op de bergingswagen en we rijden even naar een plek waar het niet zo druk is. Tot zo!""
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2011, 11:33:45
Er wordt hier een belangrijk aspect vergeten! De hulpverlener! Bij ons in alkmaar is bewust gekozen om altijd ter plaatse te knippen. Als jeter plaatse knipt ben je veel meer op adreline aan het werk en minder bewust een lijk uitknippen dit is emotioneel minder zwaar dan als je naar een gemeentewerf moet om een lijk uit een auto te knippen....
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2011, 11:54:57
Geen voorstander van!

Het belangrijkste op zo'n moment is niet de doorstroming, maar een mensenleven.
Zeker als er geknipt moet worden, gebeurt dit niet zonder reden. Het verplaatsen van een mogelijk instabiel voertuig kan tot gevolg hebben dat de slachtoffers nog meer verwondingen oplopen.

En hoe zal het in de praktijk gaan? Een berger heeft sowieso enige tijd nodig om langs de file te komen.
Verplaats ik me in de weggebruiker: Of ik nu een halfuur of een uur moet wachten in een file, met alle respect, als er een mensenleven op het spel staat, dan heb ik alle geduld.

Denk dat dit idee heel leuk klinkt vanachter een bureau en klinkt niet als iemand met ervaring uit het veld...
Als ze dit gaan invoeren hoop ik toch nooit in België een ongeval te krijgen...

Laat touring nu maar fijn zich bezighouden met pechhulp en dan laat je de professionals van de witte kolom bepalen hoe je met een beknelling om moet gaan...


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2011, 12:00:54
Misschien even een verschilletje,bij ernstige ongevallen in het Nederlandse komt de VOA-FTVO ter plaatse voor het onderzoek.Zij zijn in de meeste regios redelijk snel ter plaatse en kunnen met het onderzoek aanvangen.
Als ik het goed begrijp heeft men dergelijke teams in Belgie niet en moet er via het Parket iemand worden ingeschakeld hetgeen uiteraard meer tijd vorderd.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2011, 13:32:16
Misschien even een verschilletje,bij ernstige ongevallen in het Nederlandse komt de VOA-FTVO ter plaatse voor het onderzoek.Zij zijn in de meeste regios redelijk snel ter plaatse en kunnen met het onderzoek aanvangen.
Als ik het goed begrijp heeft men dergelijke teams in Belgie niet en moet er via het Parket iemand worden ingeschakeld hetgeen uiteraard meer tijd vorderd.

Het parket komt alleen in geval van overlijden.


Hoe is dit in Nederland geregeld? Ik heb enkele jaren terug staan te kijken bij een dodelijk verkeersongeval, waar toen een huisarts bij werd gehaald om het overlijden van de bestuurder vast te stellen.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2011, 13:35:56
Betreft een onnatuurlijke dood dus word altijd de Gemeentelijk Lijkschouwer ingeschakeld,deze komt in de meeste regios van de GGD of zoals in Rotterdam Rijnmond/Zuid Holland Zuid van een maatschap forensisch artsen.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2011, 13:40:49
Dit soort voorstellen uit je koker krijgen  :o en dan nog verbaast zijn dat er belgenmoppen ontstaan........ :-X
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


takelsjaak

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2011, 13:51:13
het lijkt mij volgens mij voor de bergers onder ons ook niet zo heel fraai om een auto te takelen met daarin nog mensen met letsel/zwaar letsel.een voertuig dat zwaar kapot is of in de sloot ligt of wat ook meer die komt altijd oneffenheden tegen in de berm of wegdek volgens mij niet zo fijn als je daarin zit en je hebt nek/rugletsel.maarja wat ze al zeggen dit is een echte bels geen verstand dus!!!!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2011, 15:16:07
Ik zie gouden tijden voor de beflapjes die zich hebben gespecialiseerd in letselschades in België. Gouden tijden.

Allez, ... uit welk leeg fust belgisch bier is deze snuiter gekropen, zunne?