Tochtje met de Nikolaas Wijsenbeek *KNRM*

Auteur Topic: Tochtje met de Nikolaas Wijsenbeek *KNRM*  (gelezen 24660 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #100 Gepost op: 9 september 2011, 20:33:56
Toch interessant om de rest van de bandopname te horen, niet?

vanaf 14:11 gaat de communicatie van de Adriana voornamelijk via C2000.
Op vhf-16 is dan eigenlijk bijna niets meer te horen, in ieder geval weinig wat iets toevoegd aan de discussie.
Aha, dus in tegenstelling tot wat eerder is beweerd, wordt de Nicolaas niet via kanaal 16 opgeroepen voor dit incident...


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #101 Gepost op: 9 september 2011, 20:40:21
Even voor de duidelijkheid dan varen we niet met passagiers... Maar zijn we met evenementbewaking bezig, oftewel nog steeds inzetbaar(alleen niet voor alle incidenten), dus dan zijn we nog steeds geen rondvaartboot...

Je primaire taak is waterhulpverlening, de promotie is dat zeker niet... En dat vergeet men bij de KNRM zo nu en dan naar mijn idee, gebasseerd op enkele waarnemingen van voornamelijk het afgelopen jaar.
Over de KNRM-gelieerden kan ik niet oordelen, maar evenementbewaking doen de KNRM-boten nauwelijks voor zover ik weet.
Of het moet al een roeibotenrace op de Wadden zijn of zo, waar ze er toch uit zouden moeten als er iets mis gaat.

En wat dat rondvaarttbootje spelen betreft: misschien zouden ook de Reddingsbrigades dat wat vaker moeten doen (mits uiteraard backup geregeld is).
De KNRM draait zo ongeveer uitsluitend op giften, donaties etc. en ik maak me sterk dat de Reddingsbrigades daar op ziijn minst voor een deel ook van afhankelijk zijn.
Onbekend maakt onbemind... Een aantal jaar niet of nauwelijks promotie? Dan kun je er vergif op innemen dat je inkomsten afnemen.
Dat geldt in het bedrijfsleven en voor instellingen die van giften afhankelijk zijn is dat niet anders.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #102 Gepost op: 9 september 2011, 21:33:27
Joost even een vraag? waar zit dan het verschil  tussen welke incidenten je wel inzetbaar bent en welke niet?? en wat nu als blijkt dat als je terplaatse bent dat het incident waarvoor je wel inzetbaar was en blijkt te veranderen in een incident waar we eigenlijk niet voor inzetbaar was?

bedenk, je zou gaan slepen maar het word een reanimatie..... of de melding word niet goed ingeschat of verkeerd gebracht door de GMK of KWC of door een schipper. waar zit de grens en aan wie is de beslissing wel in te zetten op dat incident?

Ik denk dat je gewoon zou moeten stellen en dat geld niet alleen voor een reddingsboot maar voor alle hulpdiensten in het algemeen, wel inzetbaar of niet inzetbaar. voor iedereen duidelijk en geen grijze overgangsvlakken en niet ertussen in.

Dan heb je alsnog wel het vraagstuk wanneer je jezelf buiten dienst zou moeten zetten.

loop je ergens tegenaan dan word het verhaal anders. en zal je keuzes moeten maken.

Dit was naar aanleiding van mijn eerste reactie dat wij bij evenementen wél staan ingemeld bij de GMK, zodat zij op de hoogte zijn van onze aanwezigheid daar. Maar dat we tegelijkertijd met de betreffende eenheden niet zo 123 inzetbaar zijn voor normale taken, wat natuurlijk wel eventueel mogelijk is in overleg met de meldkamer en de leidinggevende.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #103 Gepost op: 10 september 2011, 12:10:39
Dit was naar aanleiding van mijn eerste reactie dat wij bij evenementen wél staan ingemeld bij de GMK, zodat zij op de hoogte zijn van onze aanwezigheid daar. Maar dat we tegelijkertijd met de betreffende eenheden niet zo 123 inzetbaar zijn voor normale taken, wat natuurlijk wel eventueel mogelijk is in overleg met de meldkamer en de leidinggevende.

Je komt hiermee in de situatie zoals sommige evenementenhulpverleners zoals EMS dat kennen: die leveren een 'dedicated' ambulance voor een evenement, maar die wordt wel ingemeld bij de desbetreffende GMK. Als er dan een vliegtuig neerstort en er zijn tientallen ambu's nodig, dan gaat ie gewoon mee in het systeem, anders niet.

Dit doen wij als Reddingsbrigade ook en laten het vaak bij evenementen in het contract opnemen: we komen bv. met 2 boten, maar bij een melding vanuit de VR kan er 1 weg. Dit kan natuurlijk niet als je maar met 1 boot bent.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #104 Gepost op: 10 september 2011, 12:28:45
En wat dat rondvaarttbootje spelen betreft: misschien zouden ook de Reddingsbrigades dat wat vaker moeten doen (mits uiteraard backup geregeld is).
De KNRM draait zo ongeveer uitsluitend op giften, donaties etc. en ik maak me sterk dat de Reddingsbrigades daar op ziijn minst voor een deel ook van afhankelijk zijn.
Onbekend maakt onbemind... Een aantal jaar niet of nauwelijks promotie? Dan kun je er vergif op innemen dat je inkomsten afnemen.
Dat geldt in het bedrijfsleven en voor instellingen die van giften afhankelijk zijn is dat niet anders.

Dat vind ik echt een hele moeilijke... Ik begrijp je standpunt, maar aan de andere kant proberen de Reddingsbrigades zichzelf op dit moment te profileren in de hoek van de hulpverleningsdiensten zoals Brandweer, Politie en Ambulance. Het logo, de huisstijl, de structuur, alles wordt daar nu op aangepast. Met het idee dat je daarmee ook financiering 'afdwingt' bij zowel lokale als Rijksoverheden. Enige probleem daarbij is dat er geen wettelijke grond voor die financiering is, zoals dat wel is voor de Brandweer bijvoorbeeld. Tot nu toe slagen ze volgens mij redelijk hierin, maar het blijft voor veel Reddingsbrigades financieel moeilijk.

Met een 'populair' wervingscircus zoals de KNRM dat al jaren kent, is er een kans dat we veel meer geld binnenhalen van particulieren. Maar je verspeelt er meteen een stuk krediet mee bij je collega-diensten. En mogelijk ook financiele steun. Ambulances rijden ook niet tegen betaling mensen rond op Open Dagen om hun begroting rond te krijgen.... (alhoewel het er in Brabant-Noord wel op begint te lijken  :-X)

Ik denk echt dat dit een serieus dilemma is, waarin je moeilijk een tussenweg kunt kiezen. Of we willen een hulpverleningsdienst zijn met overheidsfinanciering met het bijbehorende aanzien, maar ook de bijbehorende financiele problemen. Dit is ook denk ik hoe de meeste strandbezoekers het beleven: de Reddingsbrigade houdt hier toezicht en helpt ons als we in nood zijn, net als Politie op straat en Brandweer bij brand. Of we willen een onafhankelijke, financieel sterke reddingsorganisatie zijn, maar die niet snel in het rijtje wordt geschaard met Politie, Brandweer en Ambulance. Dan kom je net als de KNRM in het gedoe terecht met commerciele bedrijven etc.

Een mooi voorbeeld is de ANWB Wegenwacht, dit had jarenlang een monopolie en daardoor het aanzien van een 'overheidsdienst', een dienst tot algemeen nut. Tot ze van hun troon werden gestoten door Route Mobiel en later de verzekerings- en leasemaatschappijen. Dit zou de KNRM ook kunnen overkomen, als de bergers zich gaan organiseren. Door als Reddingsbrigade te kiezen voor die andere hoek, kunnen ze dat voorkomen, maar dan moet op een gegeven moment ook wel de erkenning komen vanuit de overheid. (is er overigens deels al met striping en blauw licht)

Voor onszelf (Den Bosch) zoeken we de financiering nu vooral in het uitvoeren van prestatiecontracten voor de overheid (strandbewaking en ondersteuning brandweer tegen betaling etc.), commercieel bewaken van evenementen en aanvragen doen bij goede-doelen-fondsen. Zo komen we goed rond, zonder rondvaarttochtjes enzo te hoeven organiseren. Misschien dat we ooit nog wel een andere keus maken, maar voor nu willen we een bepaald imago bewaken waarbij die tochtjes niet passen..

Zoals ik al zei: een heel moeilijk dilemma, waarbij geen van beiden goed of fout is, maar wat volgens mij wel echt een keuze moet zijn.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #105 Gepost op: 10 september 2011, 16:25:54
Dit was naar aanleiding van mijn eerste reactie dat wij bij evenementen wél staan ingemeld bij de GMK, zodat zij op de hoogte zijn van onze aanwezigheid daar. Maar dat we tegelijkertijd met de betreffende eenheden niet zo 123 inzetbaar zijn voor normale taken, wat natuurlijk wel eventueel mogelijk is in overleg met de meldkamer en de leidinggevende.

Ik blijf het toch een vreemde zaak vinden, als ik een vergelijk trek naar mijn eigen beroepsgroep daar is het echt ondenkbaar;
Loop je als brandwacht met een collega in een (bv) circus , gaat de pieper voor een buiten brandje ergens anders in de gemeente, dan geldt de veiligheid in het cicus niet meer, want stel je voor, het buiten brandje zou van alles kunnen worden.
Kom op zeg als je als een profesionele organisatie wil profileren zal je ook profesoneel moeten gedragen, als je een evenement beveiligd kan je toch niet zomaar weg gaan. Je kan niet je aan 2 taken tegelijk verbinden, of je beveiligd een evenement of je bent inzetbaar voor de noodoproepen.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #106 Gepost op: 10 september 2011, 16:34:41
Je kan niet je aan 2 taken tegelijk verbinden, of je beveiligd een evenement of je bent inzetbaar voor de noodoproepen.
Er zal altijd een grijs gebied blijven. Er is een verschil tussen een klein brandje, of een Boeing die uit de lucht komt vallen. In het eerste geval blijf je bij het evenement, in het tweede geval snapt iedereen dat je je prioriteiten verlegt.... Desnoods leggen ze het evenement maar stil zodat je weg kan.

Het blijft gewoon een kwestie van dingen tegen elkaar afwegen. Wat is hetgeen waar je mee bezig bent, en hoe verhoud dit zich tegen het incident wat plaats vind.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


fishermensfriend

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #107 Gepost op: 10 september 2011, 16:54:46
Ik blijf het toch een vreemde zaak vinden, als ik een vergelijk trek naar mijn eigen beroepsgroep daar is het echt ondenkbaar;
Loop je als brandwacht met een collega in een (bv) circus , gaat de pieper voor een buiten brandje ergens anders in de gemeente, dan geldt de veiligheid in het cicus niet meer, want stel je voor, het buiten brandje zou van alles kunnen worden.
Kom op zeg als je als een profesionele organisatie wil profileren zal je ook profesoneel moeten gedragen, als je een evenement beveiligd kan je toch niet zomaar weg gaan. Je kan niet je aan 2 taken tegelijk verbinden, of je beveiligd een evenement of je bent inzetbaar voor de noodoproepen.
Ik weet dat je alles wat hier niet met je gedachte overeen komt vreemd vind maar ik weet uit eigen ervaring dat daar gewoon afspraken gemaakt worden , er word wel begeleid maar als er een sar taak tussendoor komt gaat die voor. Het gaat hier overigens niet over een knrm eenheid maar om een gelieerd station . Wie weet worden er vaker van dat soort afspraken gemaakt


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #108 Gepost op: 10 september 2011, 17:49:15
Er zal altijd een grijs gebied blijven. Er is een verschil tussen een klein brandje, of een Boeing die uit de lucht komt vallen. In het eerste geval blijf je bij het evenement, in het tweede geval snapt iedereen dat je je prioriteiten verlegt.... Desnoods leggen ze het evenement maar stil zodat je weg kan.Het blijft gewoon een kwestie van dingen tegen elkaar afwegen. Wat is hetgeen waar je mee bezig bent, en hoe verhoud dit zich tegen het incident wat plaats vind.

Kijk hier haal je een essentiël punt aan; wordt een event stil gelegd zodat je weg kan is het wat mij betreft ook geen probleem.
Iemand die een evenement organiseerd wordt geacht zijn zaken tot op zekere hoogte ingedekt te hebben middels de vergunning, nu vaart een reddingSboot weg en voldoen ze niet meer aan hun vergunning.....event stilleggen. O0

Wat wel een hekel punt is; de omvang van de calamiteit waarvoor je weg geroepen wordt, er is in de voorgaande postings al gesproken over een boot met motorpech voor anker ineens een onwelwording bleek te zijn, dus we varen op alles....
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #109 Gepost op: 10 september 2011, 18:32:39
Ik weet dat je alles wat hier niet met je gedachte overeen komt vreemd vind maar ik weet uit eigen ervaring dat daar gewoon afspraken gemaakt worden , er word wel begeleid maar als er een sar taak tussendoor komt gaat die voor. Het gaat hier overigens niet over een knrm eenheid maar om een gelieerd station . Wie weet worden er vaker van dat soort afspraken gemaakt
Kleine correctie. We hebben het hier zoals gebruikelijk over station Huizen.
Die is weliswaar in 2007 begonnen als gelieerd station, maar ze is al weer even een 'echt' KNRM-station.
Hang me niet op aan de exacte datum