Tochtje met de Nikolaas Wijsenbeek *KNRM*

Auteur Topic: Tochtje met de Nikolaas Wijsenbeek *KNRM*  (gelezen 25263 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #120 Gepost op: 11 september 2011, 20:00:23
Eh, volgens mij had Huizen dat ook geregeld...

Gezien de reacties dus niet 098uo


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #121 Gepost op: 11 september 2011, 20:13:24
Gezien de reacties dus niet 098uo
Welke reacties...
Die van Vincenth bijvoorbeeld op 4 september 2011 om 12:50:07?
Of die op 7 september 2011 om 16:23:26?
Of die op 9 september 2011 om 12:40:21?
Of eentje op "dat andere forum" waar de Reddingsbrigade Naarden het volgende commentaar krijgt:"Wat een nette, onbaatzuchtige houding van de Reddingsbrigade Naarden om de vraag om die dag SAR waar te nemen positief te honoreren. Eerlijk gezegd had ik geantwoord, jullie konden het toch zo goed alleen? Nou, succes er mee!"?


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #122 Gepost op: 11 september 2011, 21:25:11
Gezien de reacties dus niet 098uo

Jawel door de Nicolaas Wijsenbeek wordt duidelijk gezegt tegen de kustwacht dat de Martijn Koenraadhof de SAR taken waar zou nemen
Ik hoop dat er snel een opname online komt
En volgens mij is het niet zo dat er de zelfde regels als bij de reddingsbotendag? want volgens mij blijven de reddingsboten dan operationel.
is dit niet het zelfde dan??


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #123 Gepost op: 11 september 2011, 21:45:26
ff kijken of ik het nou begrijp;
- de NW is buiten dienst ivm een event
- de MK neemt waar maar heeft problemen met de aandrijving
- de ronduit neemt waar
- alles is netjes doorgegeven aan de kwc en gmk of niet, daar ben ik nog niet uit hoewel het wel van belang is.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #124 Gepost op: 2 oktober 2011, 23:56:03
Klopt. En meestal gaat dat goed. Soms ook krijgt de chauffeur er gezeik mee. Maar ik vind het prima. (Tot mijn oude moeder overstuur belde wat er aan de hand was, het leek in Bussum wel of de oorlog uitgebroken was. Hadden ze een wedstrijd gewonnen  O0.)
Blijft natuurlijk een risico, als alles goed gaat is er niets aan de hand. Gaat er iets fout, dan kan de verzekering terecht besluiten niet uit te keren omdat de maximum snelheid met een factor 5 overschreden werd.
Ik vind dat allemaal echter wat minder belangrijk. Wat mij stoort dat de KNRM hooghartig roept tegen iedereen die dat maar horen wil alles alleen af te kunnen en dat ze niemand nodig heeft, zo verwoordt ze het dus ook naar de gemeentes, wat de reddingsbrigades de subsidie kan kosten (is bij RB Naarden al gebeurd -wie heeft jullie eigenlijk ooit gevraagd dit te gaan doen?  >:(  :'( -  en dreigt bij RB Almere te gebeuren).  Maar bij redden heb je elkaar wel nodig, dat zie je maar weer. Zeker de KNRM Huizen, want kunnen ze niet uitvaren door problemen met bemensing tijdens de vakantieperiode,  dan liggen ze wel vast in het wier of hebben ze het te druk met rondjes racen met gasten.

En dan moeten die volkomen overbodige andere, straks wellicht ongesubsidieerde reddingsbrigades het toch maar weer oplossen.

Bovenstaande passage is - na overleg in het moderatorteam - teruggeplaatst in dit topic.
Namens het moderatorteam, Maarten.



Asjemenou???
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #125 Gepost op: 4 oktober 2011, 00:02:29
Ja hoor Rolf, alles prima uitgepraat, de kou is uit de lucht. Alle misverstanden uit de weg geruimd gelukkig.

Als eerste zal ik even (zodra de agende het toelaat) het radioverkeer van die dag plaatsen. Daarop is duidelijk te horen dat de defecte Martijn Koenraadhof zich bij de kustwacht inmeldt. "Wij nemen vandaag de SAR taken waar voor de Nikolaas Wijsenbeek". Dat is voor de buitenwacht, in werkelijkheid moet de Reddingsbrigade Naarden de honneurs waarnemen. En meldt ook (verwarring kompleet) de aangewezen SAR waarnemer te zijn. Alleen liggen de aangewezen SAR reddingsboot, de waarnemer daarvan en de waarnemer van de waarnemer dusdanig onhandig ver de ondiepte op dicht bij het strand en het feestgedruis, dat niet zoamaar snel gereageerd kan worden op een ernstig ongeval. Nu hoorde ik al dat dit helemaal niet ernstig was, slechts een aanvaring met een gebroken mast tot gevolg. Alles was immers onder controle? Heel wat anders dan zo' n ernsig ongeval bestaande uit boot met motorpech waar de KNRM vol gas heen gaat, want je weet maar nooit hoe verschrikkelijk zo'n brandstofprobleem met een bij prachtig weer voor anker liggend schip uit de hand kan lopen.  ::)

Zondag troffen wij (een van de moderators en ik aan boord van de Seeker) ook een boot met zo'n brandstof probleem aan en probeerden dat door de Meander van de waterhulpdienst aan te roepen op te lossen via kanaal 67, het secondair marifoonverbindingskanaal (niet zijne oproepen) voor afwikkeling van nood, spoed en veiligheidsverkeer.

De kustwacht onderbrak ons en hield ons voor dat een boot met een brandsofprobleem geen SAR verkeer rechtvaardigde, en of we naar een ander kanaal wilden gaan. Juist op dat moment vond er uitvoerig verkeer plaats tussen de kustwacht en twee reddingsboten van de KNRM Marken op het primaire nood(oproep) kanaal 16 van een noodgeval wat kennelijk wel SAR verkeer rechtvaardigde: een boot met motorpech die al gesleept werd door een ander jacht, maar wat assistentie nodig had bij het aanleggen in de box in de haven.
Ik heb de kustwacht nog even gebeld en de twee gevalletjes naast elkaar gelegd voor ze en eerlijk is eerlijk, ze vonden dat ik eigenlijk achteraf gezien wel een punt had...
Het wordt gewoon tijd dat er eens duidelijke regelingen en afspraken komen. Geen afwikkeling van incidenten op 16, maar meteen naar 67. Als je op 67 zit, probeer dan voor onderling verkeer eerst laag vermogen, pas als dat niet lukt ga je op hoog. Maar ik zie dat allemaal te weer te simpel natuurlijk...


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #126 Gepost op: 4 oktober 2011, 08:46:50
Met deze discussie komen we dus weer op het zelfde eind punt!  >:D Wat is SAR werk en bij wie hoort het andere werk! 98uiye Een boot die voor anker ligt met een motorprobleem op een veilige plek is geen SAR, een boot met een motorprobleem in de vaargeul is wel SAR. Ook zou het van het KWC netjes zijn als ze in kaart hadden waar primaire hulpdiensten (Bergers/waterhulpdiensten) actief zijn zodat ze in geval van geen gevaarlijke situatie gewoon die dienst in kunnen schakelen! En ja daar moet voor betaald worden! Maar ik moet met de auto toch ook lid zijn van een hulpdienst om hulp te krijgen??

Maar goed bij dit geval was alles dus geregeld maar lag niet alles waar het zou moeten liggen! Ben benieuwd naar het radioverkeer  ;)

Grtz

Mark
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Lichtboei

  • nautisch verkeersmanagement
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #127 Gepost op: 5 oktober 2011, 17:22:45
Maar ik moet met de auto toch ook lid zijn van een hulpdienst om hulp te krijgen??

Mark, wanneer wij een melding binnenkrijgen van een brugwachter / sluismeester dat er een auto met pech op de vluchtstrook staat, 1 belletje naar de berger, en die komt, en of je nou wilt of niet, optakelen en wegwezen, vluchtstrook moet vrijblijven, ANWB kan ook op een parkeerterrein van eentankstation komen.
Zo zou het op het water ook moeten zijn, en soms gaat het al zo, geen nood? dus geen slecht weer / lager wal / krabbend anker en wat nog meer kan leiden tot gevaarlijke situaties, dan gewoon de berger bellen, en wegslepen die handel.
Maar ik vermoed dat we nog een lange weg hebben te gaan op het water.


guest11765

  • Gast
Reactie #128 Gepost op: 6 oktober 2011, 11:19:37
Besef je dan wel dat we binnen no time dan dit zelfde topic lezen tussen de verschillende bergers?
Want dan krijg je net zo'n bizare wild groei tussen bergers als op de weg, met als gevolg dat ze elkaar staan af te matten (onder toeziend oog van mij en de KLPD) bij het incident. Omdat ze het niet eens kunnen worden van wie het gebied is.

Als er respect zou komen voor elkaars werkgebied, en ze daadwerkelijk komen om hulp te verlenen is er niets aan de hand, maar het is nu alleen maar een strijd: "hoe kan ik het meeste geld binnen halen". En wij Wegenwachten willen allang niet meer op de snelweg werken!!! Maar dat doen we wel als het moet (en mag).

Natuurlijk is een berger net zo goed, alleen die word betaald uit het potje "overkoepelend orgaan verzekeraars"(of hoe je het noemen wil) Bergers vragen wat ze maar willen (tenzij RWS dit aan banden legt). Al met al gaat jou verzekeringspremie ook weer omhoog. Dus het heeft voordelen maar ook hele grote nadelen.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #129 Gepost op: 6 oktober 2011, 12:34:37
Besef je dan wel dat we binnen no time dan dit zelfde topic lezen tussen de verschillende bergers?
Want dan krijg je net zo'n bizare wild groei tussen bergers als op de weg, met als gevolg dat ze elkaar staan af te matten (onder toeziend oog van mij en de KLPD) bij het incident. Omdat ze het niet eens kunnen worden van wie het gebied is.

Als er respect zou komen voor elkaars werkgebied, en ze daadwerkelijk komen om hulp te verlenen is er niets aan de hand, maar het is nu alleen maar een strijd: "hoe kan ik het meeste geld binnen halen". En wij Wegenwachten willen allang niet meer op de snelweg werken!!! Maar dat doen we wel als het moet (en mag).

Natuurlijk is een berger net zo goed, alleen die word betaald uit het potje "overkoepelend orgaan verzekeraars"(of hoe je het noemen wil) Bergers vragen wat ze maar willen (tenzij RWS dit aan banden legt). Al met al gaat jou verzekeringspremie ook weer omhoog. Dus het heeft voordelen maar ook hele grote nadelen.

Ik zou zeggen; schoenmaker blijf bij je leest.

Dat houdt in: bergers slepen, knrm-rb-en andere first responders redden, brandweer blust, wegenwacht-repareerd, ambulance stabaliseerd en vervoerd slachtoffers, rws bewaakt infrastructuur enz enz

Laten allerlei verenigingen die het brood uit de mond van bedrijven stoten daarmee ophouden of in elk geval afspraken maken en die nakomen.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”