Geen bergings taken
Geen politie taken
Geen Brandweer taken
Wat willen we nog meer in het lijstje?
Hmm, ik weet niet of dit echt een hele nuttige lijst gaat worden
Volgens mij hebben we eerder al eens geconstateerd dat het op het water toch net even anders gaat. Door de lagere dichtheid van de 'echte' hulpdiensten op het water en de grotere afstanden wordt er vaker waargenomen voor een ander. Rijkswaterstaat voert ook controles uit en kan waarschuwingen geven over vaarveilgheid (politietaak), een berger of zelfs een visser blust nog wel eens brandje en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je moet wachten op een brandweer- of politieboot moet je op sommige plekken erg veel geduld hebben. Ook is de zelfredzaamheid van de scheepvaart vele malen hoger dan de gemiddelde weggebruiker: schippers slepen ook regelmatig zelf een ander binnen, zonder dat daar KNRM of Reddingsbrigade aan te pas komt.
Voor mij is het in eerste instantie heel simpel: in situaties waar er direct gevaar dreigt voor boot of bemanning helpt degene die daar op dat moment het snelst toe in staat is. Op het moment dat het directe gevaar is geweken, dient de dienst het over te nemen wiens taak het eigenlijk is.
Een vissersboot blust dus, tot de blusboot is gearriveerd. Rijkswaterstaat controleert, maar niet als de Politie dat die dag daar doet. De KNRM kan best slepen, als er gevaar dreigt en er geen berger is. Komt er een berger aan, dan draag je de sleep over.
Maar nu komt het moeilijke: de praktijk! Om te beginnen is het niet duidelijk welke taak nu precies aan wie toebehoort. En als de taak al duidelijk bij iemand ligt, dan is het nog een kwestie van definities: als je een boot sleept om hem te redden (weghouden van een dam bv.), is het dan slepen of redden? En wanneer is het directe gevaar geweken en wordt het redden dus slepen?
En zelfs als je de taken hebt verdeeld en de definities duidelijk hebt, dan moet iemand ter plekke nog besluiten hoe de situatie zoals die wordt aangetroffen in een van de omschreven definities past. 'Gevaar' is voor een deel ook een gevoel, wat de een als gevaarlijk ervaart, kan de ander veilig vinden. Ga die discussie ter plekke maar eens aan.
Dit biedt nog steeds geen oplossingen, dat weet ik, maar ik denk dat het verder gaat dan het takenlijstje af te bakenen....