Tochtje met de Nikolaas Wijsenbeek *KNRM*

Auteur Topic: Tochtje met de Nikolaas Wijsenbeek *KNRM*  (gelezen 25494 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #60 Gepost op: 7 september 2011, 10:59:14
Wat meer samenwerking kan ook een optie zijn, als er meer organisatie niet kunnen uitvaren omdat er personeel te kort is kan je er voor kiezen om samen in 1 boot te gaan zitten. Dit is een gedachte als buitenstaander.

991001

Sterker nog: ik denk nog steeds dat er over een paar jaar 1 landelijke organisatie voor het reddingswerk is. De vraag is alleen even of dat een fusie wordt, een overname of dat er misschien wel een hele nieuwe partij (Brandweer?) met de buit aan de haal gaat.

Zoals altijd gaat het voornamelijk om geld en macht, maar als de druk vanuit politiek en samenleving maar groot genoeg wordt, kunnen alle verschillen overbrugd worden  98uiye

@Tosa: natuurlijk is het uiteindelijk iedereen te doen om het slachtoffer, maar om op een veilige manier het slachtoffer te kunnen helpen is er wel een organisatie nodig die het geld heeft en de juridische, uitvoerende en politieke mogelijkheden om hun medewerkers/vrijwilligers zich te kunnen laten concentreren op dat slachtoffer. Vanuit mijn achtergrond als organisatieadviseur weet ik dat de focus op de werkvloer moet liggen (en ook meestal ligt) bij de klant (het slachtoffer), maar daar moet dan wel een organisatie (directeur, landelijke bureau) achter staan die de randvoorwaarden schept: goed materiaal, voldoende geld, landelijke erkenning etc.

Dus er is een politiek machtsspel nodig waarbij het draait om de centen, zodat de uitvoerenden zich onbekommerd kunnen bekommeren om het slachtoffer ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Uitgerust!

• Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • Pluk de dag!
Reactie #61 Gepost op: 7 september 2011, 11:19:33
Vraag me weleens af, in de tijd dat de gooier nog geen knrm boot was ging het toen ook zo verkeerd met huizen ? Volgens mij zijn het veelal dezelfde mensen die er op varen , kan iemand mij dat vertellen ? Dus gewoon de vraag hoe functioneerde ze in de tijd dat ze nog reddingsbrigade waren ?

Uit die tijd kan ik me nog herinneren dat de rb's elk hun eigen deel van het gooimeer bediende en varen in elkaars gebied uit den boze was. Bij opschaling kon het weer wel gelukkig.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”

Doruz

• Senior gebruiker
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #62 Gepost op: 7 september 2011, 11:59:17
Uit die tijd kan ik me nog herinneren dat de rb's elk hun eigen deel van het gooimeer bediende en varen in elkaars gebied uit den boze was. Bij opschaling kon het weer wel gelukkig.

Dat soort geneuzel staat de Kustwacht gelukkig boven; in principe zal het dichts bijzijnde KNRM station gealarmeerd worden maar soms een naburig station omdat die weer met een ander type boot vaart welke handiger kan zijn voor de uitvoering bij een bepaalde klus. O0

Vincent

• Forum gebruiker
    • Reddingshop.nl
Reactie #63 Gepost op: 7 september 2011, 16:23:26
In antwoord op alle vragen. Ja, het kustwachtstation was op de hoogte van het operationeel zijn van de Ronduit van Naarden.
Maar on topic, iemand was heel blij dat ie mee mocht varen met de NW. Dat is mooi toch? Iemand die interesse heeft in het reddingswerk. Dat moet je toch toejuigen?

En andere boten dekten de uitruk op huizen oost en huizen west. Bij een dermate grote calamiteit zou dan de NW ook worden vrij gemaakt. Zo hoort het toch?

Uitgerust!

• Senior gebruiker
  • Pluk de dag!
Reactie #64 Gepost op: 8 september 2011, 10:41:52
In antwoord op alle vragen. Ja, het kustwachtstation was op de hoogte van het operationeel zijn van de Ronduit van Naarden.
Maar on topic, iemand was heel blij dat ie mee mocht varen met de NW. Dat is mooi toch? Iemand die interesse heeft in het reddingswerk. Dat moet je toch toejuigen?

En andere boten dekten de uitruk op huizen oost en huizen west. Bij een dermate grote calamiteit zou dan de NW ook worden vrij gemaakt. Zo hoort het toch?

Volgens mijn onvolprezen bronnen was de Martijn Koenraadhof voor de sar activiteiten naar Hzn gekomen.
Kan het zijn dat de Martijn Koenraadhof problemen had met de aandrijving?

Ik zou niet weten waarom ik het zou moeten toejuichen dat een niet afgemelde boot zich bezig houdt met zaken waardoor ze niet kan doen wat ze moet doen. Dat iemand leuke foto's maakt op een bootje en intresse heeft in reddingswerk vind ik prima! Maar wat schiet je er mee op.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”

Uitgerust!

• Senior gebruiker
  • Pluk de dag!
Reactie #65 Gepost op: 8 september 2011, 10:51:54
Dat het allemaal is goed gegaan komt door het enthousiasme van alle niet KNRM-boten op en om het gooimeer, niet omdat het door KNRM-HZN zo goed georganiseerd, geregeld en gecommuniceerd is. 98uiye

fishermensfriend

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #66 Gepost op: 8 september 2011, 13:19:00
Dat het allemaal is goed gegaan komt door het enthousiasme van alle niet KNRM-boten op en om het gooimeer, niet omdat het door KNRM-HZN zo goed georganiseerd, geregeld en gecommuniceerd is. 98uiye
Wat zullen ze dan toch blij zijn met alle andere die zichzelf een veer in hun reet steken omdat ze zich zo goed vinden.

Markvniel

• Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #67 Gepost op: 8 september 2011, 14:00:38

@Tosa, kan je dit onderbouwen, of noemen we dit nu moddergooien 98uiye
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!

mike

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 8 september 2011, 15:36:18
@Tosa, kan je dit onderbouwen, of noemen we dit nu moddergooien 98uiye

Probleem in dit verhaal is dat we altijd maar het verhaal van een kant horen. En zoals in zo veel verhalen ligt de waarheid vaak ergens in het midden.....

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #69 Gepost op: 8 september 2011, 15:57:14
Probleem in dit verhaal is dat we altijd maar het verhaal van een kant horen. En zoals in zo veel verhalen ligt de waarheid vaak ergens in het midden.....

niet helemaal van 1 kant, maar we horen het in ieder geval niet van alle kanten: volgens mij is het hele gedoe rondom reddingsbrigades, knrm, andere diensten en slepers, bergers echt zo complex dat er tientallen kanten aan zijn.... en dan ligt de waarheid inderdaad in het midden ;)

wat er denk ik vooral misgaat is het volgende: vanuit het verleden heeft de KNRM op een aantal punten een flinke voorsprong, zoals financieel, materieel, maar ook de afspraken met oa Kustwacht. De andere partijen hebben dit weer op andere punten, zoals het aantal inzetbare mensen en eenheden dat bij de Reddingsbrigade veel hoger ligt en die kweekvijver die zij hebben met de jeugdopleidingen. Feit blijft wel dat er voor het hele reddingswezen geen wettelijke basis is zoals voor brandweer of politie. Daardoor kan geen van de huidige organisaties het monopolie wettelijk afdwingen. Er moet dus samengewerkt geworden. De KNRM heeft regelmatig de neiging om haar voorsprong iets te stevig te benadrukken bij de partijen waar ze vervolgens wel mee moet samenwerken. De andere partijen zien dat als 'pesten': "we mogen nooit meedoen, tot de KNRM ons nodig heeft". Ik denk dat het al heel veel zou schelen als de KNRM haar voorsprong eens zou gebruiken om de andere partijen mee in de spiraal omhoog te krijgen. Die reddingsbrigades zijn er, daar kun je niet omheen, dus help ze dan gewoon.

En dan kom je op de vraag: wat is er nu het belangrijkste: dat we met z'n allen zoveel mogelijk slachtoffers helpen of dat iedere organisatie afzonderlijk zo groot, machtig en rijk mogelijk wordt. Op dit moment lijkt het vaak op het laatste: geen enkele organisatie wil water bij de wijn doen...

Wie zet de eerste stap?  98uiye
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch