Tochtje met de Nikolaas Wijsenbeek *KNRM*

Auteur Topic: Tochtje met de Nikolaas Wijsenbeek *KNRM*  (gelezen 24669 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #90 Gepost op: 9 september 2011, 13:18:36
Ik vind het nu echt verrwarrend worden.
De NW wordt promotioneel ingezet en een ander boot vervangt de NW
De NW vaart met gasten en krijgt ondanks dat hij uitgemeld is een melding, maar reageert hier niet op.

Men kan dan van alles gaan roepen, moddergooien, etc, maar hier klopt iets niet 0098

Dat denk ik ook, daarom wordt er vermoedelijk een rookgordijn opgetrokken met uitspraken als moddergooien en er geen verstand van hebben. :-X
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #91 Gepost op: 9 september 2011, 14:32:30
Heeft iemand de marifoonopnames van 20 augustus?

De enige opname die ik heb kunnen vinden is een opname waarop de aangevaren boot door Den Helder Rescue wordt uitgevraagd over de gegevens.
Dan volgt wat storing omdat meerdere boten tegelijk (hoe kan het ook anders bij Huizen) meer informatie willen, waarna de dame in Den Helder iedereen niet zo heel vriendelijk verzoekt om de kaken dicht te houden.
Na de melding dat Den Helder iets gaat regelen stopt de opname.
Van een oproep over kanaal 16 aan de Nicolaas vanuit Den Helder is dus niets te horen, maar er valt niet met zekerheid vast te stellen of die nu wel of niet heeft plaats gehad.
Mijn gok: die heeft niet plaats gehad, maar dat is dus nadrukkelijk een gok.

Als al tijdens de melding verschillende boten over elkaar heen buitelen om toch vooral de eerste te zijn (naam 1 van de boten is in de storing goed herkenbaar, maar zal ik hier niet herhalen) kan ik me voorstellen dat na de conversatie met de aangevarene een conversatie over 16 is gevolgd met verschillende van die boten.
Alleen weten we ook dat niet zeker, omdat de opname niet doorloopt.

Maar waarschijnlijk is het wel, omdat (zoals al gezegd) er al tijdens de melding verschillende boten tegelijk proberen contact te leggen via 16.
De uitgemelde Nicolaas heeft ook 16 op staan en hoort dus dat er al tig boten op af gaan.

Mijn opvatting hierin blijft derhalve: er wordt hier een hoop lawaai gemaakt om toch maar vooral KNRM Huizen in een slecht daglicht te stellen.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #92 Gepost op: 9 september 2011, 14:46:09
@ Highlander,

Wellicht kan je een linkje van de betreffende opnamen hier posten ?  :)


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #93 Gepost op: 9 september 2011, 14:51:22
@ Highlander,

Wellicht kan je een linkje van de betreffende opnamen hier posten ?  :)
De link vond ik in deze discussie op een van de eerste pagina's, maar herhalen kan geen kwaad denk ik.
De link verwijst naar een andere discussie op dit forum en de geluidsopname vind je bij een reactie van "Gast" op 21 augustus om 11:37 uur

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=54495.msg915436#msg915436


Vincent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
    • Reddingshop.nl
Reactie #94 Gepost op: 9 september 2011, 14:59:11
Omdat er twee reddingsboten (almere en naarden) onderweg waren en er geen gewonden waren - behoefde de NW er niet heen te gaan.
En ook de Seeker ging onderweg.
Snappen we hem?

Toch interessant om de rest van de bandopname te horen, niet?


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #95 Gepost op: 9 september 2011, 16:48:00
Omdat er twee reddingsboten (almere en naarden) onderweg waren en er geen gewonden waren - behoefde de NW er niet heen te gaan.
En ook de Seeker ging onderweg.
Snappen we hem?

Toch interessant om de rest van de bandopname te horen, niet?

Toch is er nog een vreemde noot in dit verhaal;

Wat er ook gebeurd, op het sar-gebied van de KNRM-Hzn, ze gaan ten alle tijden ter plaatsen ook al gaat het om een storm in een glas water. Zo was nu ook speciaal de Martijn koenraadhof paraat voor eventuele oproepen, toch bleef die ook liggen waar die lag (wat was er met dat schip precies aan de hand?). Hoe kan het dat ze hun belofte aan de veiligheidsregio niet kunnen nakomen?

De komst van de KNRM in huizen heeft als resultaat dat de rb's geen bestaans recht meer hebben, de subsidiekraan is/wordt nagenoeg
 dicht gedraaid.

Eigenlijk snap ik jou niet Vincent,jou club wordt hier gewoon in de zeik genomen: Als de KNRM-Hzn niet was opgericht hadden jullie niet zoveel problemen, maar als diezelfde kNRM-Hzn een probleem heeft (lees pr belangrijker vind dan geleverde belofte aan de vr na te komen) mogen jullie het wel oplossen en je haalt nogeens de kolen voor ze uit het vuur. Ze mogen jou en je club wel erg dankbaar zijn.

Op een ander niet nader te noemen forum is er een aardige discussie gaande over rb naarden.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Lichtboei

  • nautisch verkeersmanagement
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #96 Gepost op: 9 september 2011, 17:37:37
Toch interessant om de rest van de bandopname te horen, niet?

vanaf 14:11 gaat de communicatie van de Adriana voornamelijk via C2000.
Op vhf-16 is dan eigenlijk bijna niets meer te horen, in ieder geval weinig wat iets toevoegd aan de discussie.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #97 Gepost op: 9 september 2011, 19:09:40
Voor een ieder het verzoek om ontopic te blijven. Daarnaast het verzoek om op een waardige manier te discussieren. Persoonlijke (offtopic) discussies en aanvallen worden verwijderd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #98 Gepost op: 9 september 2011, 19:23:38
Ook bij de Kustwacht voor een evenement uitgemlde eenheden houden kanaal 16 open.
Bovendien melden ze daar als het goed is, dat ze op het water zijn voor een oefening, demonstratie, evenement, je zegt het maar.
Zelfs uitgemelde eenheden kunnen op die manier worden ingezet en dat gebeurt ook af en toe.
Kwestie van lopende zaak afbreken, evt. passagiers op de wal zetten en je ter plaatse begeven.
Maar dat gebeurt natuurlijk wel alleen in bijzondere gevallen.

Even voor de duidelijkheid dan varen we niet met passagiers... Maar zijn we met evenementbewaking bezig, oftewel nog steeds inzetbaar(alleen niet voor alle incidenten), dus dan zijn we nog steeds geen rondvaartboot...

Je primaire taak is waterhulpverlening, de promotie is dat zeker niet... En dat vergeet men bij de KNRM zo nu en dan naar mijn idee, gebasseerd op enkele waarnemingen van voornamelijk het afgelopen jaar.


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #99 Gepost op: 9 september 2011, 20:19:23
Even voor de duidelijkheid dan varen we niet met passagiers... Maar zijn we met evenementbewaking bezig, oftewel nog steeds inzetbaar(alleen niet voor alle incidenten), dus dan zijn we nog steeds geen rondvaartboot...


Joost even een vraag? waar zit dan het verschil  tussen welke incidenten je wel inzetbaar bent en welke niet?? en wat nu als blijkt dat als je terplaatse bent dat het incident waarvoor je wel inzetbaar was en blijkt te veranderen in een incident waar we eigenlijk niet voor inzetbaar was?

bedenk, je zou gaan slepen maar het word een reanimatie..... of de melding word niet goed ingeschat of verkeerd gebracht door de GMK of KWC of door een schipper. waar zit de grens en aan wie is de beslissing wel in te zetten op dat incident?

Ik denk dat je gewoon zou moeten stellen en dat geld niet alleen voor een reddingsboot maar voor alle hulpdiensten in het algemeen, wel inzetbaar of niet inzetbaar. voor iedereen duidelijk en geen grijze overgangsvlakken en niet ertussen in.

Dan heb je alsnog wel het vraagstuk wanneer je jezelf buiten dienst zou moeten zetten.

loop je ergens tegenaan dan word het verhaal anders. en zal je keuzes moeten maken.