En wat dat rondvaarttbootje spelen betreft: misschien zouden ook de Reddingsbrigades dat wat vaker moeten doen (mits uiteraard backup geregeld is).
De KNRM draait zo ongeveer uitsluitend op giften, donaties etc. en ik maak me sterk dat de Reddingsbrigades daar op ziijn minst voor een deel ook van afhankelijk zijn.
Onbekend maakt onbemind... Een aantal jaar niet of nauwelijks promotie? Dan kun je er vergif op innemen dat je inkomsten afnemen.
Dat geldt in het bedrijfsleven en voor instellingen die van giften afhankelijk zijn is dat niet anders.
Dat vind ik echt een hele moeilijke... Ik begrijp je standpunt, maar aan de andere kant proberen de Reddingsbrigades zichzelf op dit moment te profileren in de hoek van de hulpverleningsdiensten zoals Brandweer, Politie en Ambulance. Het logo, de huisstijl, de structuur, alles wordt daar nu op aangepast. Met het idee dat je daarmee ook financiering 'afdwingt' bij zowel lokale als Rijksoverheden. Enige probleem daarbij is dat er geen wettelijke grond voor die financiering is, zoals dat wel is voor de Brandweer bijvoorbeeld. Tot nu toe slagen ze volgens mij redelijk hierin, maar het blijft voor veel Reddingsbrigades financieel moeilijk.
Met een 'populair' wervingscircus zoals de KNRM dat al jaren kent, is er een kans dat we veel meer geld binnenhalen van particulieren. Maar je verspeelt er meteen een stuk krediet mee bij je collega-diensten. En mogelijk ook financiele steun. Ambulances rijden ook niet tegen betaling mensen rond op Open Dagen om hun begroting rond te krijgen.... (alhoewel het er in Brabant-Noord wel op begint te lijken
)
Ik denk echt dat dit een serieus dilemma is, waarin je moeilijk een tussenweg kunt kiezen. Of we willen een hulpverleningsdienst zijn met overheidsfinanciering met het bijbehorende aanzien, maar ook de bijbehorende financiele problemen. Dit is ook denk ik hoe de meeste strandbezoekers het beleven: de Reddingsbrigade houdt hier toezicht en helpt ons als we in nood zijn, net als Politie op straat en Brandweer bij brand. Of we willen een onafhankelijke, financieel sterke reddingsorganisatie zijn, maar die niet snel in het rijtje wordt geschaard met Politie, Brandweer en Ambulance. Dan kom je net als de KNRM in het gedoe terecht met commerciele bedrijven etc.
Een mooi voorbeeld is de ANWB Wegenwacht, dit had jarenlang een monopolie en daardoor het aanzien van een 'overheidsdienst', een dienst tot algemeen nut. Tot ze van hun troon werden gestoten door Route Mobiel en later de verzekerings- en leasemaatschappijen. Dit zou de KNRM ook kunnen overkomen, als de bergers zich gaan organiseren. Door als Reddingsbrigade te kiezen voor die andere hoek, kunnen ze dat voorkomen, maar dan moet op een gegeven moment ook wel de erkenning komen vanuit de overheid. (is er overigens deels al met striping en blauw licht)
Voor onszelf (Den Bosch) zoeken we de financiering nu vooral in het uitvoeren van prestatiecontracten voor de overheid (strandbewaking en ondersteuning brandweer tegen betaling etc.), commercieel bewaken van evenementen en aanvragen doen bij goede-doelen-fondsen. Zo komen we goed rond, zonder rondvaarttochtjes enzo te hoeven organiseren. Misschien dat we ooit nog wel een andere keus maken, maar voor nu willen we een bepaald imago bewaken waarbij die tochtjes niet passen..
Zoals ik al zei: een heel moeilijk dilemma, waarbij geen van beiden goed of fout is, maar wat volgens mij wel echt een keuze moet zijn.