Dat vind ik echt een hele moeilijke... Ik begrijp je standpunt, maar aan de andere kant proberen de Reddingsbrigades zichzelf op dit moment te profileren in de hoek van de hulpverleningsdiensten zoals Brandweer, Politie en Ambulance. Het logo, de huisstijl, de structuur, alles wordt daar nu op aangepast. Met het idee dat je daarmee ook financiering 'afdwingt' bij zowel lokale als Rijksoverheden. Enige probleem daarbij is dat er geen wettelijke grond voor die financiering is, zoals dat wel is voor de Brandweer bijvoorbeeld. Tot nu toe slagen ze volgens mij redelijk hierin, maar het blijft voor veel Reddingsbrigades financieel moeilijk.
Met een 'populair' wervingscircus zoals de KNRM dat al jaren kent, is er een kans dat we veel meer geld binnenhalen van particulieren. Maar je verspeelt er meteen een stuk krediet mee bij je collega-diensten. En mogelijk ook financiele steun. Ambulances rijden ook niet tegen betaling mensen rond op Open Dagen om hun begroting rond te krijgen.... (alhoewel het er in Brabant-Noord wel op begint te lijken )
Ik denk echt dat dit een serieus dilemma is, waarin je moeilijk een tussenweg kunt kiezen. Of we willen een hulpverleningsdienst zijn met overheidsfinanciering met het bijbehorende aanzien, maar ook de bijbehorende financiele problemen. Dit is ook denk ik hoe de meeste strandbezoekers het beleven: de Reddingsbrigade houdt hier toezicht en helpt ons als we in nood zijn, net als Politie op straat en Brandweer bij brand. Of we willen een onafhankelijke, financieel sterke reddingsorganisatie zijn, maar die niet snel in het rijtje wordt geschaard met Politie, Brandweer en Ambulance. Dan kom je net als de KNRM in het gedoe terecht met commerciele bedrijven etc.
Een mooi voorbeeld is de ANWB Wegenwacht, dit had jarenlang een monopolie en daardoor het aanzien van een 'overheidsdienst', een dienst tot algemeen nut. Tot ze van hun troon werden gestoten door Route Mobiel en later de verzekerings- en leasemaatschappijen. Dit zou de KNRM ook kunnen overkomen, als de bergers zich gaan organiseren. Door als Reddingsbrigade te kiezen voor die andere hoek, kunnen ze dat voorkomen, maar dan moet op een gegeven moment ook wel de erkenning komen vanuit de overheid. (is er overigens deels al met striping en blauw licht)
Voor onszelf (Den Bosch) zoeken we de financiering nu vooral in het uitvoeren van prestatiecontracten voor de overheid (strandbewaking en ondersteuning brandweer tegen betaling etc.), commercieel bewaken van evenementen en aanvragen doen bij goede-doelen-fondsen. Zo komen we goed rond, zonder rondvaarttochtjes enzo te hoeven organiseren. Misschien dat we ooit nog wel een andere keus maken, maar voor nu willen we een bepaald imago bewaken waarbij die tochtjes niet passen..
Zoals ik al zei: een heel moeilijk dilemma, waarbij geen van beiden goed of fout is, maar wat volgens mij wel echt een keuze moet zijn.
Voor jouw standpunt hierin is ook heel veel te zeggen.
Ik persoonlijk durf voor de Reddingsbrigade niet te gaan zitten beslissen of het nu beter is om op giften en donaties te gaan draaien of op subsidies.
De KNRM (eigenlijk haar voorlopers) heeft al vroeg in de 19e besloten dat Hulpverlening op het water niet in goede handen was bij de overheid en is bewust een andere koers gaan varen.
Ook daar is veel voor te zeggen, maar de consequentie is dan dat je dan je goede gevers moet blijven binden.
Rondvaarten maken is daar een van de mogelijkheden voor.
Waar het me in deze discussie echter om gaat is dat de KNRM hier zo ongeveer wordt verweten dat ze rondvaarten maakt en dat dat ten koste gaat van die arme Reddingsbrigades. En dat wil er bij mij dus niet in. Voor de KNRM is het van groot belang om donateurs te krijgen, te hebben en te houden. Dat doet ze niet om de Reddingsbrigades te pesten maar om te kunnen overleven.
Nogmaals, als de Reddingsbrigades bewust kiezen voor het draaien op subsidies dan kan ik er prima mee leven. Maar laat dan ook de KNRM de kans om zijn bron van inkomsten (donateurs en sponsors) in de watten te blijven leggen.