Ja hoor Rolf, alles prima uitgepraat, de kou is uit de lucht. Alle misverstanden uit de weg geruimd gelukkig.
Als eerste zal ik even (zodra de agende het toelaat) het radioverkeer van die dag plaatsen. Daarop is duidelijk te horen dat de defecte Martijn Koenraadhof zich bij de kustwacht inmeldt. "Wij nemen vandaag de SAR taken waar voor de Nikolaas Wijsenbeek". Dat is voor de buitenwacht, in werkelijkheid moet de Reddingsbrigade Naarden de honneurs waarnemen. En meldt ook (verwarring kompleet) de aangewezen SAR waarnemer te zijn. Alleen liggen de aangewezen SAR reddingsboot, de waarnemer daarvan en de waarnemer van de waarnemer dusdanig onhandig ver de ondiepte op dicht bij het strand en het feestgedruis, dat niet zoamaar snel gereageerd kan worden op een ernstig ongeval. Nu hoorde ik al dat dit helemaal niet ernstig was, slechts een aanvaring met een gebroken mast tot gevolg. Alles was immers onder controle? Heel wat anders dan zo' n ernsig ongeval bestaande uit boot met motorpech waar de KNRM vol gas heen gaat, want je weet maar nooit hoe verschrikkelijk zo'n brandstofprobleem met een bij prachtig weer voor anker liggend schip uit de hand kan lopen.
Zondag troffen wij (een van de moderators en ik aan boord van de Seeker) ook een boot met zo'n brandstof probleem aan en probeerden dat door de Meander van de waterhulpdienst aan te roepen op te lossen via kanaal 67, het secondair marifoonverbindingskanaal (niet zijne oproepen) voor afwikkeling van nood, spoed en veiligheidsverkeer.
De kustwacht onderbrak ons en hield ons voor dat een boot met een brandsofprobleem geen SAR verkeer rechtvaardigde, en of we naar een ander kanaal wilden gaan. Juist op dat moment vond er uitvoerig verkeer plaats tussen de kustwacht en twee reddingsboten van de KNRM Marken op het primaire nood(oproep) kanaal 16 van een noodgeval wat kennelijk wel SAR verkeer rechtvaardigde: een boot met motorpech die al gesleept werd door een ander jacht, maar wat assistentie nodig had bij het aanleggen in de box in de haven.
Ik heb de kustwacht nog even gebeld en de twee gevalletjes naast elkaar gelegd voor ze en eerlijk is eerlijk, ze vonden dat ik eigenlijk achteraf gezien wel een punt had...
Het wordt gewoon tijd dat er eens duidelijke regelingen en afspraken komen. Geen afwikkeling van incidenten op 16, maar meteen naar 67. Als je op 67 zit, probeer dan voor onderling verkeer eerst laag vermogen, pas als dat niet lukt ga je op hoog. Maar ik zie dat allemaal te weer te simpel natuurlijk...