GRIP 1 Middel hulpverlening A1 R - Deventer 30-08-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Middel hulpverlening A1 R - Deventer 30-08-2011  (gelezen 6166 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #20 Gepost op: 31 augustus 2011, 12:54:43
Een poging van mijn kant: een standaard oplegger (tautliner) is zo'n 13,5 meter lang. De rijbaanbreedte in Nederland is 3,5 meter, dus bij een tweebaans snelweg heb je inclusief vluchtstrook zo'n 10,5 meter asfalt om op te keren. Heel misschien dat als je de achterkant van de oplegger wat over het gras kunt laten steken dat het net mogelijk is om zo'n combinatie te keren, maar daar komt dan wel wat vakmanschap bij kijken! En ruimte, en ik betwijfel ten zeerste of in een situatie waarin alle vrachtwagens achter elkaar staan, deze ruimte er is!

Voor vrachtwagens met aanhangers lijkt me de draai echt onmogelijk.

Een kennis van mij reed laatst ergens bij geldermalsen op een dijkje met zijn truck en dat is dan zo'n combinatie:
http://www.truck1.eu/img/Truck_Refrigerator_DAF_XF430_combinatie-ful-1282_2857325138329.jpg

Toen was er ineens een afsluiting van de dijk en moest hij met de hele combinatie anderhalve kilometer ( :o) achteruit. Dat lukte hem nog ook. Dus in een noodsituatie zullen ze hem gewoon in hun achteruit moeten zetten.  >:D
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #21 Gepost op: 31 augustus 2011, 13:28:57
Wat een gedoe over het keren van een vrachtwagen  998765

http://www.youtube.com/watch?v=yy0B7M03U-E


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2011, 13:33:59
Geen speculaas en on topic s.v.p.  O0


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #23 Gepost op: 31 augustus 2011, 20:19:56
Ben er ook bij deventer oost de snelweg opgegaan en bij deventer er weer af, zal zo rond 19.10 zijn geweest. Er werdt toen pas bij de oprit naar de snelweg van Deventer richting Hengelo een Bots neergezet. Wat me op de snelweg opviel is dat er nagenoeg alleen vrachtwagens in de rij stonden, enkele auto's daargelaten. Dit zou kunnen kloppen met de radioberichten in de vorige post dat de auto's via de snelweg naar een toerit zijn geleid om vandaar hun weg te kunnen vervolgen? Vrachtwagens zouden waarschijnlijk de draai niet halen, maar dit is puur speculaas van mijn kant. Wie hier uitsluitsel over heeft, be my guest. Dan meteen een vraag, hoe regelt de politie zo'n situatie?

Ik heb ook geen kijk op hoe de omliggende dorpen/steden de toeritten naar de A1 hebben afgesloten. Alleen afrit Deventer-oost was volgens mij nog net te berijken de snelweg zelf volledig gestremd.

Het gaat me in mijn post niet direct om of een vrachtwagen wel kan keren, maar meer om het laten "spookrijden" van verkeer als een wegafsluiting lang zal duren.

Zijn er trouwens criteria wanneer politie en/of rode kruis de file gaan controleren? Bij extreme hitte/of barre winterse omstandigheden is dat nog logisch. Echter als vader van een dochter van 19 maanden, zit ik niet te wachten om enkele uren stil te staan onder normale weersomstandigheden  998765
Afhankelijk van het gedrag van de kleine meid zou ik een domme fout kunnen maken en een afslag gaan opzoeken via de vluchtstrook  98uiye

Hierbij natuulijk goed de achteruitkijkspiegels in de gaten houdend, zodat ik tijdig plaats kan maken voor hulpdiensten en alles hoe fout ook met gepaste snelheid en oranje aan. e050
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #24 Gepost op: 31 augustus 2011, 21:14:46


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #25 Gepost op: 1 september 2011, 12:37:08
'Chaos is amper te voorkomen'

Auteur: door Peter Winterman |   donderdag 01 september 2011 | 10:18 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 01 september 2011 | 10:45

DEVENTER - Eén moment van onoplettendheid heeft dinsdagmiddag een enorme chaos veroorzaakt op en rond de A1 bij Deventer.
 
De spits is nog maar net op gang als een Duitse tankauto om kwart voor vijf op een langzaam rijdend bestelbusje knalt op de rechter rijbaan. Het busje, van een tegelzetbedrijf, ramt vervolgens een voorliggende vrachtwagen en wordt richting de middenberm gelanceerd. Zakken met aanmaakpoeder voor tegellijm vliegen in het rond. "Het is een wonder dat de inzittenden van het busje het er goed vanaf hebben gebracht", zegt politiewoordvoerder Wim

Dierckx. De voorliggende vrachtwagen, van Huiskes Verswaren uit Almelo, crasht op een derde vrachtwagen, draait volledig rond zijn as en belandt in het gras. De twee chauffeurs - van wie één in opleiding - worden even later door de brandweer bevrijd en zwaargewond afgevoerd naar het ziekenhuis. Inmiddels maken ze het naar omstandigheden goed. "Ze zijn in elk geval weer aanspreekbaar", vertelt Gerrit Jan van Dam, directeur bij het Almelose bedrijf. "Ik ontdekte dinsdagavond dat ik twee chauffeurs miste. Toen ze hun telefoons niet opnamen, vermoedde ik al dat er iets verschrikkelijks was gebeurd."

Twee dagen na het ongeluk herinneren alleen nog wat bandensporen en markeringen op het wegdek aan de ravage nabij de afslag Deventer-Oost.

"Dat het verkeer op zo'n moment compleet vastloopt, valt niet te voorkomen", zegt Dierckx. "Over het algemeen hebben de automobilisten zich prima gedragen. Helaas vinden enkelen het nodig om te keren en over de vluchtstrook te rijden. Daarbij hebben zich gelukkig geen extra ongevallen voorgedaan."

De Duitse chauffeur van de tankauto is - na verhoor - vrijgelaten. "Hij wordt verdacht van gevaarlijk rijgedrag", meldt Dierckx. "We kunnen nog niet zeggen of hij te lang achter het stuur heeft gezeten."

Vrijwel direct na het ongeluk is de Verkeers Ongevallen Analyse (VOA) gestart met een onderzoek. Een politiehelikopter heeft luchtfoto's gemaakt. Daarbij zijn ook de locaties van betrokken voertuigen en bandensporen in kaart gebracht. "Vaststaat dat de werkzaamheden bij de afslag Deventer-Oost niets met het ongeval te maken hebben", stelt Dierckx. De toe- en afritten bij Deventer-Oost worden verlegd voor een ruimere aansluiting op de Siemelinksweg in Deventer. In het kader van die werkzaamheden zijn de toe- en afritten van morgenavond tot zondagochtend afgesloten.

http://www.destentor.nl/regio/deventer/9394328/Chaos-is-amper-te-voorkomen.ece