Agent laat foto's wissen

Auteur Topic: Agent laat foto's wissen  (gelezen 9366 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #30 Gepost op: 2 september 2011, 12:47:41
Als dat zo is, dan is het zeker de moeite om dit aan de kaak te stellen. Of moeten we het normaal gaan vinden dat de politie uit maakt wat wel en geen nieuws is?  >:(

Maar hoe wil je dit precies aan de kaak stellen? Een onderwerp op dit forum zal misschien tot een discussie leiden, maar niet meer dan dat.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #31 Gepost op: 2 september 2011, 12:50:33
Is dit werkelijk zo bijzonder? Ik ben er namelijk van overtuigd dat dit veel vaker gebeurd dan we denken (uiteraard een slecht zaak). Nu trof de agent alleen een jongen die het er niet bij liet zitten.

Gebeurd inderdaad veel vaker. Ik heb het alleen al 2X meegemaakt. eerste keer echt gewist. 2de keer heb ik na 10 minuten gewonnen nadat ik zei dat hij dan maar de persvoorlichter of de OvD-P terplaatse moest laten komen. Want daar had hij geen tijd voor.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Gast

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 2 september 2011, 13:20:35
.. Een onderwerp op dit forum zal misschien tot een discussie leiden...

Daar is een forum voor, mijns inziens. Niemand heeft denk ik de illusie dat door een forum-discussie er een algemeen bewustwordingsproces onder politie Nederland zal plaatsvinden "jongens, geen foto's meer laten wissen", wat niet betekent dat een discussie daarover nou JUIST hier en daar bij de lezende agenten een zaadje zou kunnen planten.

Als er al een gevoel heerst dat men als agent onder een vergrootglas gelegd wordt bij alles wat ze doen, dan is juist dit een prachtig voorbeeld waaróm dat gebeurt. Ik zou niet weten waarom dit NIET bespreekbaar zou kunnen zijn.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #33 Gepost op: 2 september 2011, 13:30:11
Daar is een forum voor, mijns inziens. Niemand heeft denk ik de illusie dat door een forum-discussie er een algemeen bewuwstwordingsproces onder politie Nederland zal plaatsvinden "jongens, geen foto's meer laten wissen", wat niet betekent dat een discussie daarover nou JUIST hier en daar bij de lezende agenten een zaadje zou kunnen planten.
Ik zou niet weten waarom dit NIET bespreekbaar zou kunnen zijn.

Misschien was mijn woordkeuze niet geheel juist, maar ik heb niet de intentie gehad een discussie plat te gooien. Maar wat willen we nu precies bediscussiëren? Volgens mij is het artikel vrij helder.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #34 Gepost op: 2 september 2011, 14:02:29
Het zijn net mensen he...


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #35 Gepost op: 2 september 2011, 14:59:32
Die fotograaf zal zichzelf niet echt populair maken, gok ik. De agent had het ook anders kunnen brengen en de fotograaf had er niet zo'n "probleem" van hoeven maken. Want dit artikel veroorzaakt waarschijnlijk meer onrust dan heel die vaatjes bij elkaar :D


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #36 Gepost op: 2 september 2011, 15:13:06
Ik denk dat er al genoeg gezegd en gesproken is over van het wissen van beeldmateriaal gemaakt op de openbare weg door politie en andere BOA's
Dat wissen (en het vragen) mag gewoon niet.

De agent had het ook anders kunnen brengen en de fotograaf had er niet zo'n "probleem" van hoeven maken. Want dit artikel veroorzaakt waarschijnlijk meer onrust dan heel die vaatjes bij elkaar :D

Dat "anders brengen" is ook niet wenselijk, het mag gewoon helemaal niet.
De Minister heeft laatst ook verduidelijkt dat een opsporingsambtenaar in het algemeen ook niet mag vragen ipv vorderen als er geen bevoegdheid is om dat laatste te doen.
Een agent mag mij dus wel vragen om mijn auto van het trottoir te verwijderen (want hij is op dat moment ook bevoegd om het te vorderen ), maar niet om beeldmateriaal dat ik maak op de openbare weg te wissen (want er is op dat moment geen wettelijke grondslag waarop hij dat kan vorderen, dus mag hij het ook niet vragen...)

Maar goed ik ben het wel met je eens, iedereen maakt wel eens fouten, maar probeer het gewoon eerst als volwassen op te lossen door gewoon contact op te nemen met die agent of desnoods het wijkteam waar hij werkt. Dat hoeft echt niet allemaal in de pers.
Zo te lezen heeft de agent te goeder trouw gehandeld, is er uitgelegd hoe het wel werkt en blijft dit hopelijk zonder echt grote gevolgen voor de agent.  (Het is natuurlijk anders in een situatie waar er echt gedreigd wordt met maatregelen als er niet gewist wordt, of als dit bij herhaling blijft voorkomen.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #37 Gepost op: 2 september 2011, 15:40:48
Ik heb deze discussie laatst gehad bij een ongeval auto-brommer in Uddel waar wij op af kwamen aan de hand van een persalarmering. gebeurde onderstaande. Agent 1 was een hoofdagent en agent 2 een aspirant. Hij wist echt zeker dat hij in z'n recht stond, en ik ook   0098. hoe dan ook ik denk dat ik redelijk gelijk had in deze situatie?


Agent: Goedendag, waar maakt u foto's voor?
Ik: Voor verschillende lokale media
Agent: Heb je een perskaart?
Ik: Ja, ik heb wel een perskaart maar geen echte politieperskaart
Agent: Dan wou ik die graag even zien
Ik: Dat mag maar ik denk dat ik die in de auto heb liggen, hier 100 meter verderop dus dan moet ik die even ophalen.
Agent: Oh ik dat geval vraag ik jou je foto's te wissen want het is verboden zomaar foto's te maken van een ongeval zonder mijn toestemming
Ik: Hoe bedoeld u dat precies ik sta toch op de openbare weg?
Agent: Ja dat klopt maar als je foto's ergens van wilt maken zonder dat je een politieperskaart hebt moet je dat eerst aan een agent vragen, Dus graag de foto's wissen
Ik: Naja voorop gesteld ga ik de foto's niet wissen, maar wat u zegt is niet correct. want zolang ik op de openbare weg sta mag ik overal foto's van maken.
Agent: Als je dat aan een dienstdoet agent vraagt wel ja
Ik: Maar wat is die grens dan? Want ik ben niet in het door u afgesloten PD geweest, maar enkel daarbuiten. Dus stel ik wil hier in het bos een hert fotograveren moet ik dat dan ook aan u vragen?
Agent: Nee, dat niet maar hier wel.
Ik: Ja maar waarom hier wel de grondwet is toch hetzelfde?
Agent: Ja maar volgens de wet mag je wel foto's maken maar niet van een ongeval
Ik: Naja dan kent u de regels niet, want er bestaat ook zoiets als een persvrijheid en die verteld mij dat zolang ik op de openbare weg sta ik overal foto's van mag maken.
Agent: Maar ik heb hier immers voor geleerd, jij niet, dus stel nou dat ik gelijk heb...
Ik: Ja meneer maar u heeft geen gelijk, want zolang ik op de openbare weg sta mag ik overal foto's van maken en die publiceren. dat is de nederlandse wet nou eenmaal.
Agent: Ja maar waar het om gaat is dat er allerlei privacy gevoelige informatie zoals kentekens op internet komen te staan zoals gezichten en kentekens.
Ik: Naja, ondanks dat het volgens de wet niet verplicht is, zal ik als goede fotograaf gezichten en kentekens onherkenbaar maken, maar nogmaals dat is niet verplicht.
Agent: Ja maar goed ik kan vanaf hier niet controleren of jij dat ook daarwerkelijk gaat doen.
Ik: Nee dat kunt u niet maar dat is Uw werk ook niet, Het verwijderen van dat soort informatie is enkel uit respect voor de betrokken, en geen verplichting
Agent: Naja, ik heb er voor geleerd en heb geleerd dat het wel verplicht is, dus ik weet niet hoe we hier uit gaan komen, dus wis je foto's maar gewoon dan zijn we van het gezeur af
Ik: Nee, ik ga die foto's niet wissen, u hebt niet eens de bevoegdheid om hier naar te vragen.
Agent: Ik wil echt dat jij nu die foto's wist anders moet ik je helaas meenemen naar het bureau om daar de zaak uit te zoeken.
Ik: Mag ik weten dan wat de reden is dat u mij dan gaat aanhouden en op de grond van welke wet?
Agent: Dan ga je mee wegens het niet opvolgen van een bevel van een ambtenaar in functie
Ik: Dus het is een bevel om mijn foto's te wissen?
Agent: Dat klopt
Ik: En u mag dat bevel zomaar geven
Agent: Juist
Ik: Had zo Noord-Korea kunnen zijn, daar zou dat kunnen maar in nederland niet. Ik stel voor dat u de persvoorlichter of OvD-P hier terplaatse laat komen zodat we deze zaak helemaal uit kunnen zoeken, schiet ik ondertussen nog wat plaatjes.
Agent: Dat is sowieso geen oplossing want ik moet zo weer verder met mijn werk hier, en heb dus geen tijd om dit soort dingetjes op te gaat lossen.
Ik: Ja ik heb ook wel wat beters te doen, verderop staat een heli waar ik nog een aantal plaatjes maken wil, maar goed als het moet dan moet het.
Agent: Naja die oplossing gaat dus niet werken dus zal je toch of je foto's moeten wissen of je gaat mee naar het bureau
2de Agent: Hij heeft volgens mij wel gelijk hoor, maar probeer anders even met Anton contact te maken, die weet het wel.
Agent: Naja blijkbaar wil je je foto's niet wissen, dus ik ga even contact maken om na te vragen of ik jou hiervoor kan aanhouden, ofdat ik je camera kan vorderen
Ik: Naja dat is niet mogelijk maar probeer maar.
Agent: Naja ik heb voor dit gezeur ook helemaal geen tijd, wis die foto's nou dan kan ik aan het werk
Ik: Alsof ik er wel tijd voor heb, Laat mij gewoon nou mijn werk doen, en gaat u nou U werk doen.
Agent: Ja maar je moet het gewoon vragen aan een agent
Ik: Nou dan vraag ik het bij deze: Mag ik hier wat foto's maken van dit ongeval
Agent: Ja geen probleem hoor, als je de kentekens enzovoort onduidelijk maakt.

Had hij mij inderdaad mogen arresteren op grond van dat ik zijn bevel niet opvolg?
Ik: Dank u wel. een goedemiddag nog.
Agent: Ga je nu nog naar die helikopter toe?
Ik: Dat klopt ja
Agent: Wel eerst vragen of je foto's mag maken hé, je bent gewaarschuwd.
Ik: Ja is best joh.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #38 Gepost op: 2 september 2011, 15:47:49
Nu gaat het even fout  ;D

Had deze agent mij inderdaad mogen arresteren omdat ik zijn bevel niet opvolgde?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #39 Gepost op: 2 september 2011, 16:17:00
Een ambtelijk bevel moet gebaseerd zijn op een wettelijk voorschrift. Zo kan een agent je in het geval van wanordelijkheden bijvoorbeeld wel vorderen weg te gaan maar de basis mist om te vorderen dat je foto's moet wissen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein