Agent laat foto's wissen

Auteur Topic: Agent laat foto's wissen  (gelezen 9373 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 20 juli 2010, 21:52:50
Maar kiest er niet voor om gefilmd te worden en op internet te komen, uitgescholden voor van alles en nog wat door mensen die anoniem zijn ...
(...)

Als iemand je uitscheld kan je die toch gewoon aanhouden? Volgens mij heb je daarvoor juist wel wettelijke middelen... Of zie ik het nu verkeerd?  ??? ???


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #21 Gepost op: 20 juli 2010, 22:09:50
Ik denk dat dit relatief nieuwe probleem binnen paar jaar knap minder is. De dienders die nu in de praktijk hun werk doen hebben soms enige moeite met de camera, terwijl diegene die nu de opleiding in stappen al rekening houden met het feit dat ze ooit wel eens op beeld vastgelegd kunnen worden. Hierdoor zullen er bewust een aantal de afweging maken van "niet" of "toch wel" bij de politie. Je ontkomt er niet meer aan en het gaat langzaam aan toch gewoon bij het vak horen denk ik (de manier waarop zoiets gebeurd nu even buiten beschouwing gelaten)..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 20 juli 2010, 22:38:09
Als iemand je uitscheld kan je die toch gewoon aanhouden? Volgens mij heb je daarvoor juist wel wettelijke middelen... Of zie ik het nu verkeerd?  ??? ???

Ik weet niet of je het gemiddelde reactie-niveau van Youtube wel eens bekijkt ? Daar gelden geen (/ hele andere) normen&waarden ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 20 juli 2010, 22:50:12
Ik weet niet of je het gemiddelde reactie-niveau van Youtube wel eens bekijkt ? Daar gelden geen (/ hele andere) normen&waarden ...


Moet het politie/OM daar dan niet eens achteraan gaan ipv beelden wissen en daarna een hopeloze(?) zaak voor de rechter brengen...  ::) Lijkt mij een vrij duidelijke strafrechtelijke zaak.

Ik krijg een beetje het gevoel dat als het doel het middel heiligt dat het dan 'goed' is als een agent 'per ongeluk' een filmpje wist.... Hoe integer ben je dan? ???


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #24 Gepost op: 20 juli 2010, 23:15:23
In de Haagse korpskrant en op intranet zijn een paar keer zulke situaties besproken. Het komt er simpelweg op neer (en terecht): als diender in uniform bekleed je een publieke functie en moet je het maar accepteren dat je gefilmd kan worden en dat dat gepubliceerd kan worden. Een beroep op het portretrecht zal in principe niet slagen. Dat het niet leuk is om voor lul gezet te worden (bv door knippen/plakken van beelden of door reacties op een geplaatst filmpje) is zeker, maar het is simpelweg illegaal om dan maar een grote muil te geven en het filmpje tegen de wil van de filmer te wissen. Geen wettelijke basis voor. Het kan soms héél irritant zijn, maar vaak geldt dat hoe relaxter je er zelf mee omgaat, hoe minder leuk het voor de filmer is. Wat is er nou leuker dan een diender die zichtbaar geirriteerd raakt? En dan dingen doet die niet mogen? Dáár kun je hem op pakken. Dat moet je dus als diender zien te voorkomen. En inderdaad, als er sprake is van belemmering of belediging pak je de filmer daar gewoon op aan.
greetz,  Enrique


pd4sam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #25 Gepost op: 2 september 2011, 11:26:36
Artikel AD de Dordtenaar 2-9-11


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #26 Gepost op: 2 september 2011, 11:55:04
Artikel aangenomen ter informatie. Maar nu? Waarom een geheel nieuwe topic?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #27 Gepost op: 2 september 2011, 12:14:59
Artikel aangenomen ter informatie. Maar nu? Waarom een geheel nieuwe topic?

Nou wel een bijzonder verhaal, denk ik zo. Volgens mij een schending van de grondwet.....


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #28 Gepost op: 2 september 2011, 12:42:28
Is dit werkelijk zo bijzonder? Ik ben er namelijk van overtuigd dat dit veel vaker gebeurd dan we denken (uiteraard een slecht zaak). Nu trof de agent alleen een jongen die het er niet bij liet zitten.


pd4sam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #29 Gepost op: 2 september 2011, 12:44:55
Is dit werkelijk zo bijzonder? Ik ben er namelijk van overtuigd dat dit veel vaker gebeurd dan we denken (uiteraard een slecht zaak). Nu trof de agent alleen een jongen die het er niet bij liet zitten.

Als dat zo is, dan is het zeker de moeite om dit aan de kaak te stellen. Of moeten we het normaal gaan vinden dat de politie uit maakt wat wel en geen nieuws is?  >:(