Jeugdbeleid

Auteur Topic: Jeugdbeleid  (gelezen 16370 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #80 Gepost op: 13 december 2004, 19:41:48
Effe lekker ragge heeft bij mij inderdaad een negatieve toon, mensen los laten en grensen laten verleggen is niet erg maar hieribj is het wel van balang dat je weet wat je doet en bij lekker ragge stel ik me lomp en onbehouwen gedrag voor en dus niet weten wat je doet.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #81 Gepost op: 15 december 2004, 10:59:34
Gelukkig zie ik dan nog wel een lichtpuntje en zie dat "ragge" toch positiever.

Waar het natuurlijk eigenlijk om gaat is de jeugd de mogelijkheid geven zich te ontwikkelen. En een gedeelte zullen ze doen door bepaalde manouvres, zoals aanvaren, keer op keer voor te doen en dan hun uit te laten voeren. Maar andere dingen moeten ze gewoon zelf proefondervindelijk zelf leren. Ik kan niet iemand leren een golf te lezen. Dat gevoel moet je hebben. Je kan laten zien waar en hoe die breekt of doorrolt, maar dat inzicht en de daarop volgende handeling moet die zelf leren.

En als diegene ook frequent in de loods is en het materiaal onderhoud en repareert zal deze persoon meer technisch inzicht krijgen, waardoor hij/ zij in geval van een calamiteit de motor sneller weer draaibaar krijgt dan iemand die . . . . . . . .

Naar mijn mening zijn schades omgekeerd evenredig naar het onderhoud van een reddingsbrigade. Indien leden van de desbetreffende reddingsbrigade op goede wijze hun eigen materiaal onderhouden, komen schades minder voor. Indien dit onderhoud wordt uitbesteed krijgen de leden een mate van desinterresse en krijg je meer schades.

Daar komt nog eens bij dat de kwaliteit geleverd door bepaalde onderhoudcentra ten hemel schreiend zijn en daardoor frequenter slechte motoren afleveren, waardoor de des interresse sneller toeneemt betreffende de materialen en dus schades in de hand spelen.

Mijn visie, begin met een vlet voor je jeugdleden, laat ze ragge en op hun bek gaan, daar leren ze van. Hierdoor krijgen ze ervaring en gaan in een later stadium niet meer op hun plaat met grotere en snellere boten. Ook weten ze wat er gedaan moet worden als ze met een 9,9 pk op hun bek zijn gegaan, bougies eruit, olie, WD40 lopen etc. etc. en wat voor werk als je op je plaat gaat. En dat later zelfstandig ook kunnen uitvoeren.


Dit bovenstaande gaat dus over jeugd-leden die net een paar jaar op het strand meelopen en beginnen met een vlet met oude 9,9 pk motor. Deze is reeds afgeschreven.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #82 Gepost op: 19 december 2004, 13:22:51
Maar het varen met een afgeschreven motor en boot is nog steeds varen met een boot en het publiek ziet het verschil niet.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #83 Gepost op: 19 december 2004, 23:59:27
Wij gaan ook regelmatig raggen en we noemen het oefenen. Je moet weten wat je boot doet en als je altijd langzaam in de vaargeul vaart kom je niet verder. Soms zie ik zelfs dingen die ik voor onmogelijk hield, als een ander aan het raggen is. Met 80 km per uur in een keer je stuur helemaal om in een RIB,  :o ik wist niet eens dat 't kon en ga 't met onze boot ook niet proberen.

Maar het kan dus wel. Zoiets leer je met raggen.

Je zou er inderdaad een afgeschreven boot voor moeten hebben, en dan heb ik maling aan het publiek die lopen toch wel te zei... :-X

Henk Wijga


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #84 Gepost op: 20 december 2004, 12:24:03
Wij gaan ook regelmatig raggen en we noemen het oefenen. Je moet weten wat je boot doet en als je altijd langzaam in de vaargeul vaart kom je niet verder. Soms zie ik zelfs dingen die ik voor onmogelijk hield, als een ander aan het raggen is. Met 80 km per uur in een keer je stuur helemaal om in een RIB,  :o ik wist niet eens dat 't kon en ga 't met onze boot ook niet proberen.

Waar heb je dat gezien Henk ? ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #85 Gepost op: 20 december 2004, 12:49:12


Waar heb je dat gezien Henk ? ;D


Ergens tijdens een training.... ;D  8) Iemand die "lekker ragge ook leerzaam vindt, net als ik. Je vrouw kent hem wel  ;D  :o Ze deelt zelfs het bed met 'm!

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #86 Gepost op: 20 december 2004, 14:18:30
Ik dacht al zoiets.. ;D

Ik weet nu ook waarom het met Chester wel kan en met de Seeker niet.. grinnik,
Heeft voornamelijk met lengte gewicht en rompbouw te maken..
Maar de bemanning en de cursisten gaan we nog wel iets beter voorbereiden op dit soort spectaculaire acties.. In de trainingen in maart komt dit onderbegeleiding van een aantal specialisten op dit gebied aan de orde..

Maar ik zou het niet zo maar met elke boot durven doen.. en ik denk dat de techniek nog wel iets te verbeteren valt.. dus dat gaan we vaker op de speedbaan bij harderwijk uitproberen en uittesten.. 80Kilometer per uur schijnt wel maximum te zijn voor dit soort grappen.. de veilige marge zit tussen de 60 en 70Kilometer per uur.. (volgens de deskundigen op dit gebied dan)