Hoe kijk jij ertegenaan dan? Zoals ik de materie bekijk: iedereen noemt zich tegenwoordig maar journalist, of je nou 12 of 37 bent, of je nou een GSM gebruikt of een dikke lens op je buik draagt.
Ik zie dat in 12 staten men heeft gezegd: persvrijheid, prima. Dan verbieden wij het filmen van agenten. Wetsartikeltje aanpassen / toevoegen en klaar is Kees. (Uncle Sam, in dit geval)
Ik ben geen hulpverlenings filmer dus mijn perspectief is dat van "normaal" burger en heeft juist ook niks met persvrijheid en journalisten te maken.
Het is in Nederland niet verboden om te fotograferen of te filmen op de openbare weg, zolang je maar niet iemands privacy schendt en geen "vaste" camera er voor gebruikt. Iemand die zich op de openbare weg bevindt mag dan ook gewoon in beeld worden gebracht door iemand die zich op die zelfde openbare weg bevindt.
Dat geld voor iedereen en heeft helemaal niks met de pers te maken. Daarom is de hele discussie over hulpverlening fotografen bashen ja/nee en pers vrijheid dus eigenlijk helemaal niet relevant.
Zodra men wetgeving gaat invoeren die bepaalt wie men wel en niet in beeld mag brengen dan lijkt mij dat een eerste stap op het inperken van de openbare ruimte. Onwenselijk in mijn ogen.
Publicatie van beeld materiaal is een heel ander verhaal, maar daar hebben we al een topic over. Met in beeld brengen bedoel ik dus het filmen/fotograferen op zich