Maar als een agent netjes vraagt of de filmer wil stoppen met filmen en tekens weer moet ie die ellenlange discussie aangaan....zou i.i.g. niets voor mij zijn.
Er is geen discussie nodig, filmen mag gewoon.
Los of een agent dit überhaupt mag vragen (kom ik in een ander antwoord nog op terug, later vanmiddag), maar laten we even aannemen dat het mag, als de filmer zegt: "nee" dan is er geen discussie meer mogelijk.
Daarom sluit ik me aan bij Diamondback, de politie kan die discussie gewoon voorkomen door het niet te vragen.
Natuurlijk gelden voor die filmer alle andere regels en wetten die voor iedereen gelden, dus hij mag niet zo maar een afzetting negeren, mag de politie niet fysiek hinderen bij het uitvoeren van hun taak, etc..
Ik denk het niet.
Het lijkt mij in geval van bv. een ongeval met slachtoffers, moet een agent gewoon kunnen sommeren om te stoppen met filmen
wanneer het hinderlijk en eventueel te tastbaar wordt voor de nabestaanden.
Ook al wordt de gezichtjes weggepoetst, want dan weet je nog de staat van een dergelijk persoon.
Je scheert het maken van beeldmateriaal en het publiceren ervan over 1 kam. Voor de wet staat dat echter (grotendeels) los van elkaar. Voor het publiceren van beeldmateriaal gelden weer andere (strengere) regels dan voor het maken er van. Deze discussie gaat over of het wenselijk is dat het wettelijk verboden wordt om bijv politie agenten te mogen filmen. Hoewel ik gewoon op de openbare weg mag filmen, betekend dat niet dat ik het ook mag publiceren.
Het niet mogen publiceren houdt echter niet automatisch in dat ik het niet mag filmen (bijv voor mijn eigen prive gebruik), en daarom is je argument over het te tastbaar worden, nog steeds geen reden om de politie te kunnen laten sommeren om te stoppen met filmen.
Bovendien valt het filmen en fotograferen op de openbare weg onder het recht van vrije informatiegaring. Als de politie de mogelijkheid krijgt om burgers dat te verbieden dan beperken we dus een grondrecht.
Natuurlijk is de praktijk niet zo zwart/wit als de regels en wetten. En er komen best situaties voor waar de vraag van een agent om niet te filmen vanuit menselijk oogpunt zeker te begrijpen is (denk aan zelfmoord pogingen, zwaar gewonden in een auto waar nog familie bij is, etc). Dan is het totaal onnodig om met het Hollandse vingertje achteraf je recht te halen. Mijn argumenten gaan dan ook puur over wat feitelijk wel en niet kan/mag in mijn ogen