Is de paardensport gevaarlijk?

Auteur Topic: Is de paardensport gevaarlijk?  (gelezen 10961 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tannie2003

  • Gast
Gepost op: 10 december 2004, 18:20:38
Hoi,  

Ik heb een vraagje over de paardensport. Wij hebben thuis een fokkerij van trekpaarden. Nu ben ik een tijdje geleden onder een trekpaard gekomen waarbij ik mijn been heb gebroken.  :-\
Gisteren was ik op controle in het ziekenhuis, en toen zei die dokter dat hij het gevaarlijk vind om met paarden te werken (rijden, mennen, enz.).

Hoe denken jullie hierover?
Hebben jullie vaak slachtoffers door ongelukjes met paarden?

Sorry, als zo'n onderwerp misschien niet mag, maar ik ben erg nieuwsgierig hoe andere mensen hierover denken.




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 10 december 2004, 23:37:31
Paardensport en het werken met paarden is niet gevaarlijker dan autorijden of de straat oversteken..

Bij alle sporten kunnen er incidenten zijn, en bij de paardesport heb ik zelf wel wat ernstige incidenten meegemaakt..
  • Vallen tijdens een springconcours met de rug op de hindernis, wervelletsels.
  • Trap in de buik, van een paard..
  • Bekneld tussen paard en trailer komen.. been breuk en ribben gekraagt
  • rib gebroken en long aangeprikt tijdens val tijdens een dressuur concours. (jongedame moest net even boven op de houten afzetting vallen..)

Is het daarmee gevaarlijk. neh, niet echt.. ben met de motorsport ook al wat tegen gekomen en bij watersport ook.. Laat staan de verkeersongevallen..

Waarom die doktor tegen jou zegt dat hij het voor jou onverantwoord vind.. weet ik niet..  maar misschien was hij nog niet te vreden over de mate waarop de breuk aan het genezen is.


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #2 Gepost op: 11 december 2004, 00:17:06
ik ben met peter helemaal eens...

dieren zijn onberekenbaar......
maar mensen ook...

als het puntje bij paaltje komt, zijn mensen gevaarlijker voor elkaar....

alles wat je doet zitten risico`s aan verbonden..


Tannie2003

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 11 december 2004, 16:10:26
Oke, bedankt voor jullie info!  :)

Paarden zijn mijn lust en mijn leven. Zonder hen zou ik niet kunnen  :)

Helaas hebben we morgen weer keuring met de trekpaarden, maar mag nog steeds niet helpen. En als je vrienden/kenissen hun paarden ziet klaarmaken, gaan je handen toch wel jeuken  ;D


Kanarie

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 december 2004, 16:20:31
Paardensport staat er wel om bekend dat er veel ongelukken gebeuren, maar hoe objectief dat is, weet ik niet. Zelf wil ik het ook eigenlijk niet horen want ik heb een aantal jaren met veel plezier gevoltigeerd.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #5 Gepost op: 11 december 2004, 16:46:45
Ben het met mijn voorgangers eens. Auto rijden is stukken gevaarlijker dan paardrijden.


Robert

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 december 2004, 17:05:50
Begrijpelijk de reacties maar met name wat jongere dames heb ik voorbij zien komen die een trap van een paard niet hebben overleefd. Met name in het gelaat. Je moet dus jongeren goed begeleiden bij deze sport. En dan vooral er heel erg van genieten.


Karim

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 11 december 2004, 19:47:44
Nu we 't toch over paarden en ambulance hebben....





Vroeger konden ze niet zonder elkaar  ;D


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #8 Gepost op: 11 december 2004, 19:49:32
Leuk. Stukje nonstalgie  :D


ikke

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 11 december 2004, 20:06:07
in principe is paardensport wel gevaarlijk, maar ja.. das met alles toch zo?

zelf zit ik op paardrijden en heb in die 7 3/4 jaar al heel wat dingen meegemaakt die gevaarlijk hadden kunnen aflopen; met paard en al vallen bijvoorbeeld(uitgegleden in een scherpe bocht).

maar daar moet je ej niet druk om maken, het gebeurd niet vaak dat het echt mis gaat ;)