Is de paardensport gevaarlijk?

Auteur Topic: Is de paardensport gevaarlijk?  (gelezen 11183 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ikke

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 20 december 2004, 16:47:13
Swolgen
Tekst: De politie heeft zondagmiddag assitentie verleend bij een ernstig ongeval in een manege aan de Gun. Tijdens dressuurwedstrijden raakte een 9-jarige meisje uit Horst met haar paard ten val en kwam met beide benen onder het vallende paard terecht. Het meisje raakte buiten bewustzijn en de ambulancedienst riep de hulp in van de traumahelikopter. Deze nam het slachtoffertje na behandeling mee naar het ziekenhuis in Nijmegen. De politie riep de hulp in van bureau Slachtofferhulp, omdat veel kinderen getuige zijn geweest van het gebeuren. Er kwamen drie deskundigen om de kinderen op te vangen en hen te begeleiden.

Bron media berichten politie noord en midden Limburg
aii.. das het risico als je met paard valt..
bij mij in de les heeft zich ook al eens zo'n soortgelijk ongeval voorgedaan (nee, dit keer was ik het niet 8) ). Toen was het paard over het meisje heengerolt, gelukkig had ze alleen een hersenschudding ofzo... heb haar sindsdien niet meer op de manege gezien :-\


Tannie2003

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 21 december 2004, 16:33:59
Dat bericht over dat meisje wat van paard is gevallen, stond bij ons in de krant.
Helaas weet ik hoe het is om onder het paard te komen. En achteraf gezien, ben ik er nog goed vanaf gekomen. Het had erger kunnen zijn, en zeker als er zo'n zwaar trekpaard van 1000 kilo op je terecht komt  :-X

Vandaag heb ik loopgips gekregen. Eindelijk, nu kan ik weer eens naar de paarden lopen  :)


vader van mariska

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 11 januari 2005, 11:32:32
Ik vind wel dat er gevaarlijke kanten aan zitten. Mijn dochter zit ook op paardrijden en ik zie bijna weekelijks dat er wat gebeurd. Een kind valt van het paard, een paard gaat op de voet van een kind staan, bijten. Het is natuurlijk afhankelijk van de ervaring van een kind of een volwassenen. Een beginner loopt meer risico, toezicht op maneges is onvoldoende en er lopen veel kinderen in de leeftijd van ongeveer 10 jaar en grote paarden rond. Maar dan krijg je de vraag is paardrijden een gevaarlijke sport.
Voor je de bak in gaat staat er wel een levensgroot bord dat ze niet verantwoordelijk zijn. Dat zegt mij genoeg.
Mijn mening: Ik vind het met onvoldoende toezicht  en weinig ervaring met paarden wel een gevaarlijke sport. 


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #33 Gepost op: 11 januari 2005, 12:13:09
Ik vind wel dat er gevaarlijke kanten aan zitten. Mijn dochter zit ook op paardrijden en ik zie bijna weekelijks dat er wat gebeurd. Een kind valt van het paard, een paard gaat op de voet van een kind staan, bijten. Het is natuurlijk afhankelijk van de ervaring van een kind of een volwassenen. Een beginner loopt meer risico, toezicht op maneges is onvoldoende en er lopen veel kinderen in de leeftijd van ongeveer 10 jaar en grote paarden rond. Maar dan krijg je de vraag is paardrijden een gevaarlijke sport.
Voor je de bak in gaat staat er wel een levensgroot bord dat ze niet verantwoordelijk zijn. Dat zegt mij genoeg.
Mijn mening: Ik vind het met onvoldoende toezicht  en weinig ervaring met paarden wel een gevaarlijke sport. 

Met de zelfde argumentatie kan je zeggen dat voetbal een gevaarlijke sport is.
een boel voetbal verenigingen voldoen absoluut niet aan minimale normen over kwaliteit van trainers, letten onvoldoende op hun jeugd en voldoen in het geheel niet aan arbo normen..
Dat zelfde geld ook voor paardensport. Daar moeten ze ook voldoen aan arbo-normen en veiligheidsnormen..

Bedoel bij elke activiteit zou er voldoende toezicht en training van mensen moeten zijn. Is sportklimmen en of duiken een gevaarlijke sport ?
is auto rijden een gevaarlijke sport..

Ja ook ouders zouden toezicht moeten houden en hun kinderen moeten trainen in het waarnemen van gevaren zonder ze er bang voor te maken..
Je kan kinderen al vroeg aware maken dat er risico's zijn en hoe ze die risico's kunnen beperken.. Dat is onderdeel van opvoeden.. bedoel een sport activiteit is geen creche waar je je kids veilig kan dumpen.

Je leert ze toch ook de straat over steken..  Als je je ergens in verdiept prima.
Mensen die zich echt met paarden en paardensport bezig houden, weten echt wat ze doen en kennen de risico's.  Maar als iedereen zijn dochter er zo maar bij laat staan, zonder ze te bewust te maken van risico's . Is niet de paardensport gevaarlijk, maar de ouders zelf.

Bedoel eigen verantwoordelijkheid is belangrijk. Ja ook de managehouder, de vereniging, de bezitters van paarden hebben allemaal verantwoordelijkheden. Maar ouders ook.. en dat word vaak voor het gemak maar even vergeten..

Paardensport is niet gevaarlijker dan voetbal of motorcross of tennis. Op een scooter (oranje plaatje, dus zonder helm)rijden dat is pas gevaarlijk.

Maak je dochter misschien wat weerbaarder.. dat voorkomt al veel leed.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #34 Gepost op: 11 januari 2005, 20:20:43
Wat doe je er zelf aan, om de plaatsen waar je kinderen komen, veiliger te krijgen ?

Deze vraag is niet persoonlijk bedoeld, maar het begint de normaalste zaak van de wereld te worden dat kinderen en de verantwoordelijkheid bij anderen gedumpt worden.

Vaak zijn dat ook de mensen die als eerste beginnen te roepen dat ze altijd al hebben geweten dat het mis moest gaan.
Gelukkig is de nieuwe trent ook dat je aan gesproken kan worden als je onveilige situatie laat voortbestaan door niets maar dan ook helemaal niets te doen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 18 januari 2005, 18:10:20
Misschien is opvoeden nog wel veel gevaarlijker  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #36 Gepost op: 18 januari 2005, 22:03:46
Misschien is opvoeden nog wel veel gevaarlijker  ;)
Gelet op voorgaande is opgevoed worden nog veel gevaarlijker  8)


ikke

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 20 januari 2005, 09:31:23
Wat doe je er zelf aan, om de plaatsen waar je kinderen komen, veiliger te krijgen ?

Deze vraag is niet persoonlijk bedoeld, maar het begint de normaalste zaak van de wereld te worden dat kinderen en de verantwoordelijkheid bij anderen gedumpt worden.

Vaak zijn dat ook de mensen die als eerste beginnen te roepen dat ze altijd al hebben geweten dat het mis moest gaan.
Gelukkig is de nieuwe trent ook dat je aan gesproken kan worden als je onveilige situatie laat voortbestaan door niets maar dan ook helemaal niets te doen.


zelf kun je eigenlijk niets aan de veiligheid van de omgeving doen. Maar wat wel gedaan kan worden is gewoon dat bij kinderen die net beginnen met paardrijden of onder de 12 jaar zijn de ouders erbij blijven tot ze ook werkelijk in de bak staan en op het paard zitten.
Dat maakt het al een stuk veiliger, want jonge kinderen zetten het paard vaak niet of niet goed vast, ze geven zo'n dier geen klap als hij bijt, slaat of schopt. Dat vinden ze zielig, denken ze meteen aan dierenmishandeling, maar dat is wel hoe het gaat.
Als ik door een paard wordt gebeten krijgt ie meteen een schop, als ie vervelend doet in de les krijgt ie een klap met de zweep. Als zo'n dier merkt dat jij het niet tolereert dat hij vervelend doet dan doet ie na verloop van tijd ook niet meer vervelend  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 20 januari 2005, 20:55:26
zelf kun je eigenlijk niets aan de veiligheid van de omgeving doen.

Hoe noem je dat dan, als je de paarden beter vastzet om ongelukken te voorkomen ?  :-\


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #39 Gepost op: 20 januari 2005, 21:13:29
Direct gaat het nog over opvoeden van Paarden..:D

Je kan heel veel doen om een situatie veiliger te maken.
Kinderen niet zo maar in een paardenbox te laten rond lopen. Je kan kinderen trainen hoe ze met paarden om moeten gaan. Je kan gescheiden ruimten maken voor mensen die komen kijken en voor verzorgers van paarden.

Je kan een manegehouder aanspreken op onveilige situaties.
Dat noem ik allemaal niet niets..