Ik vind wel dat er gevaarlijke kanten aan zitten. Mijn dochter zit ook op paardrijden en ik zie bijna weekelijks dat er wat gebeurd. Een kind valt van het paard, een paard gaat op de voet van een kind staan, bijten. Het is natuurlijk afhankelijk van de ervaring van een kind of een volwassenen. Een beginner loopt meer risico, toezicht op maneges is onvoldoende en er lopen veel kinderen in de leeftijd van ongeveer 10 jaar en grote paarden rond. Maar dan krijg je de vraag is paardrijden een gevaarlijke sport.
Voor je de bak in gaat staat er wel een levensgroot bord dat ze niet verantwoordelijk zijn. Dat zegt mij genoeg.
Mijn mening: Ik vind het met onvoldoende toezicht en weinig ervaring met paarden wel een gevaarlijke sport.
Met de zelfde argumentatie kan je zeggen dat voetbal een gevaarlijke sport is.
een boel voetbal verenigingen voldoen absoluut niet aan minimale normen over kwaliteit van trainers, letten onvoldoende op hun jeugd en voldoen in het geheel niet aan arbo normen..
Dat zelfde geld ook voor paardensport. Daar moeten ze ook voldoen aan arbo-normen en veiligheidsnormen..
Bedoel bij elke activiteit zou er voldoende toezicht en training van mensen moeten zijn. Is sportklimmen en of duiken een gevaarlijke sport ?
is auto rijden een gevaarlijke sport..
Ja ook ouders zouden toezicht moeten houden en hun kinderen moeten trainen in het waarnemen van gevaren zonder ze er bang voor te maken..
Je kan kinderen al vroeg aware maken dat er risico's zijn en hoe ze die risico's kunnen beperken.. Dat is onderdeel van opvoeden.. bedoel een sport activiteit is geen creche waar je je kids veilig kan dumpen.
Je leert ze toch ook de straat over steken.. Als je je ergens in verdiept prima.
Mensen die zich echt met paarden en paardensport bezig houden, weten echt wat ze doen en kennen de risico's. Maar als iedereen zijn dochter er zo maar bij laat staan, zonder ze te bewust te maken van risico's . Is niet de paardensport gevaarlijk, maar de ouders zelf.
Bedoel eigen verantwoordelijkheid is belangrijk. Ja ook de managehouder, de vereniging, de bezitters van paarden hebben allemaal verantwoordelijkheden. Maar ouders ook.. en dat word vaak voor het gemak maar even vergeten..
Paardensport is niet gevaarlijker dan voetbal of motorcross of tennis. Op een scooter (oranje plaatje, dus zonder helm)rijden dat is pas gevaarlijk.
Maak je dochter misschien wat weerbaarder.. dat voorkomt al veel leed.