Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs

Auteur Topic: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs  (gelezen 20513 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Wat Caprice aangeeft over het half verspringen is exact wat ik bedoel. Dat is op afstand en dan ook nog eens in een spiegel van de auto gezien, erg slecht zichtbaar vind ik.

Dan is het flitsen van de ambusignalering een stuk beter zichbaar.


112wieringerwerf

  • Ondernemer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Ok  :)

Ik snap niet dat het met blauwe ledjes moet. Wat denk je dat er s'avonds gebeurd met dat blauwe licht.
Waarom nou niet gewoon uitschakelen van alle geluidsbronnen in de auto (inclusief telefoon) en dan eventueel een geluidssignaal laten horen. (kort, bv. 2 á 3 seconden) en dan de geluidsbronnen weer aan. (incl. telefoon, als je in gesprek bent)
Dat is toch veel beter?

Lijkt een beetje op de proef van de flister maar dan een ander principe.

Volgens mij moeten de hulpdiensten dan een zendlicensie hebben, dit is volgens mij voor hun niet haalbaar.
M.v.g.


sylvester1986

  • Gast
Hoe was het vroeger dan, hadden hulpdiensten toen ook moeite om gezien/gehoord te worden?


sylvester1986

  • Gast
Connexxion Ambulancezorg en MFT starten test met BlauwBlauw

09-09-2011

REGIO - Connexxion Ambulancezorg en Made For Traffic (MFT) starten in februari 2012 een uitgebreide praktijkproef met BlauwBlauw, een verkeerswaarschuwingssysteem voor hulpverleningsvoertuigen. Daartoe sloten beide partijen deze week een intentieovereenkomst. In een deel van de regio Noord- en Oost-Gelderland worden tijdens deze proef twintig- tot dertigduizend privévoertuigen uitgerust met een gratis BlauwBlauw-ontvanger. In ten minste drie ambulances van Connexxion Ambulancezorg worden de zenders ingebouwd.
BlauwBlauw is een waarschuwingssysteem naast de sirene en het zwaailicht. Het bestaat uit een zender in de ambulance en een ontvangertje in de auto van andere weggebruikers. Die ontvanger past op vrijwel elke gewenste, zichtbare plek in de auto en bevat vijf opvallende blauwe ledlampjes. Bij het inschakelen van sirene en zwaailicht van de ambulance, schakelt deze zender automatisch ook in.
Het stuurt een signaal vooruit dat de ledlampjes activeert en de automobilist waarschuwt dat een ambulance met spoed nadert. De zender in de ambulance activeert uitsluitend de ontvangers in voertuigen die voor de ambulance rijden. Tegemoetkomend verkeer, automobilisten op zijwegen of bewoners van omliggende woningen ontvangen geen signaal.
BlauwBlauw is een systeem dat direct ingevoerd kan worden, zonder dat wijziging van regelgeving nodig is en stoort niet op autoradio's of telefoons.

Ambulances die op weg zijn naar een ongeluk of een patiënt naar een ziekenhuis vervoeren, hebben vaak de grootste moeite om snel en veilig hun bestemming te bereiken. Personenauto´s worden steeds geluidsdichter, verkeersdrukte en omgevingsgeluid nemen toe en door een telefoongesprek of doordat de radio hard aan staat, worden ambulances vaak pas laat opgemerkt. Het gevolg is onvoorspelbare verkeersbewegingen door automobilisten. Voor ambulances die haast hebben, levert dat regelmatig vertraging en onveilige situaties op.

De Tweede Kamer heeft zich bij diverse gelegenheden voorstander getoond van invoering van een waarschuwingssysteem en drong eerder aan op een pilot met BlauwBlauw. Hier wordt nu door partijen gehoor aan gegeven.
Marcel van Pijkeren, manager Connexxion Ambulancezorg regio Noord en
Oost-^Gelderland: "De invoering van BlauwBlauw is een nuttige ontwikkeling in ambulanceland, past goed binnen het innovatiebeleid van Connexxion Ambulancezorg en draagt bij aan de doorlopende verbetering van onze dienstverlening."
Hans van der Made, directeur van Made for Traffic dat BlauwBlauw bedacht en ontwikkelde: "Als voormalig ambulancebestuurder heb ik zelf ervaren hoe onrustig een rit kan verlopen voor zowel patiënt als ambulancepersoneel. Dat bracht me op dit idee. Ik ben dan ook blij dat de grootste ambulancevervoerder van het land het beoogde doel van BlauwBlauw onderschrijft."
De praktijkproef in Noord- en Oost-Gelderland begint in februari 2012 met een zogenaamde nulmeting waarbij de huidige situatie in beeld wordt gebracht. Die wordt daarna vergeleken met de resultaten van de pilot. Daarnaast wordt onder het ambulancepersoneel en onder de gebruikers van BlauwBlauw een enquête gehouden over hun ervaringen.

Bron: veluweland


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Ok  :)

Ik snap niet dat het met blauwe ledjes moet. Wat denk je dat er s'avonds gebeurd met dat blauwe licht.
Waarom nou niet gewoon uitschakelen van alle geluidsbronnen in de auto (inclusief telefoon) en dan eventueel een geluidssignaal laten horen. (kort, bv. 2 á 3 seconden) en dan de geluidsbronnen weer aan. (incl. telefoon, als je in gesprek bent)
Dat is toch veel beter?

Lijkt een beetje op de proef van de flister maar dan een ander principe.

Hoe wil je dat dan gaan doen? Het hele RF spectrum platdrukken? Dan wens ik je daar veel succes mee ::)


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Connexxion Ambulancezorg en MFT starten test met BlauwBlauw

09-09-2011

Het stuurt een signaal vooruit dat de ledlampjes activeert en de automobilist waarschuwt dat een ambulance met spoed nadert. De zender in de ambulance activeert uitsluitend de ontvangers in voertuigen die voor de ambulance rijden. Tegemoetkomend verkeer, automobilisten op zijwegen of bewoners van omliggende woningen ontvangen geen signaal.

Bron: veluweland

Handig, als ik dus van een zijweg kom en aan rij op de weg waar de ambu rijdt krijg ik dat signaal niet, gaan mijn lampjes niet branden en hoef ik dus niet op te letten! Gevolg! Boem! 98uiye
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Lekkere drogrede, ik rij ook altijd zonder te kijken een weg op omdat mijn medeweg(mis)bruikers geen zwaailichten voeren...

Ik zou bijna een Need for Speed achtig systeem bedenken (NFS4 Hot Pursuit) waarbij op grote afstand van een hulpdienst 1 lampje brandt en hoe dichter je bij komt meerdere lampjes gaan branden. Als een chauffeur dus ziet dat er heel snel nieuwe lampjes bij komen hij kan weten dat dit een tegemoetkomende hulpdienst is, bij een langzaam toenemende hoeveelheid lampjes een achterop komend voertuig waarna er tijdig een veilige uitwijkplaats gezocht kan worden.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,403
Hoe was het vroeger dan, hadden hulpdiensten toen ook moeite om gezien/gehoord te worden?
vroeger zat er in een auto een autoradio met ongeveer 5 watt muziekvermogen. Heden ten dage is dat iets meer.......


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
vroeger zat er in een auto een autoradio met ongeveer 5 watt muziekvermogen. Heden ten dage is dat iets meer.......

+ de geluidsisolatie van hedendaagse auto's is wat sterker
+ de gemiddelde acceptatiegrens van een weggebruiker is verhard, waardoor veel mensen zoiets hebben van "rot toch een eind op". HV voertuig of niet.

En juist dat laatste is een groot probleem waar 5 LED-lampjes niets aan kunnen veranderen.


Verder had ik laatst de MICU van Nijmegen op de waalbrug achter me zitten. Het is dat ie groot is en dus van op het Trajanusplein al opviel (terwijl ik op de waalbrug reed). Daar komt bij dat ik behoorlijk getraind ben in het spiegelen etc. Maar door het blauw en de sirenes kwam het zeker niet dat ie opviel.

Ik hoorde de sirene pas toen de MICU naast mij reed, en dat was zonder radio aan in een Lelijke Eend :-X
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


sylvester1986

  • Gast
Hoeveel decibel verschil zit er in de sirene toen en nu?