Ik heb al moeite met de term brancherichtlijn. De supermarktbranche, de escortbranche en de brandweerbranche?
Gezond verstand gebruiken hoort inderdaad te vigeren. De meldkamer geeft de prioriteit aan, bij de hoogste prioriteit mag men gebruik maken van zwaailicht en sirene. Het zegt niet als iets mag het dan ook moet.
Uiteindelijk beslist de bestuurder van het voertuig zelf of hij zwaailicht en sirene gebruikt. Ook al geeft de meldkamer geen toestemming of zeggen ze het niet. De bestuurder beslist en is verantwoordelijk.
Woninginbraak is prio 1. Gaan we dan rijden met toeters en bellen? Ja, tot dat we ergens in de buurt komen waar het heeft plaats gevonden/
Aanrijding met letsel is prio 1. Gaan we dan rijden met toeters en bellen? Ja, ondanks dat we geen toestemming krijgen voor het voeren van.
Winkeldief minderjarig persoon is prio 1? Gaan we rijden met toeters en bellen? Nee. Het liefst wachten we daar mee.
Is het gezond verstand? Joah, denk het wel. Is het ervaring? Weet eigenlijk wel zeker. Als jij in jouw gebied weet van, goh het is tussen zo laat en zo laat, druk op die weg dan maak ik gebruik van mijn vrijstelling.
Tower-ladder heeft aangegeven dat het eerder genoemde Haagse adembeschermingsvoertuig betrokken raakte bij een zware aanrijding zowel zwaailicht en sirene had aanstaan. Ik vind dat de politie en openbaar aanklager de aanrijding behoren te onderzoeken en de rechter uiteindelijk het laatste woord heeft.
Er zal een onderzoek plaats vinden. alleen zijn er procedures voor. Zware aanrijding. Letsel of geen letsel of erger? Als dat er niet zal er geen uitgebreid onderzoek plaats vinden. Wel letsel of erger? Dan wel een uitgebreid onderzoek. Vaak is het schadeformulier al genoeg, ondanks dat de auto's misschien wel total-los zijn.
Alleen de artikel 6 wvw zaken gaat een rechter over.
Je kan je namelijk aan alle regeltjes van de brancherichtlijn houden bijvoorbeeld met 20 km/u door het rode verkeerslicht rijden. Het kan nog steeds onverstandig zijn op sommige kruisingen in druk stadsverkeer. Ik ga op sommige kruispunten waarvan ik weet dat er vaak mensen veel te hard door groen verkeerslicht komen zeilen eerst stilstaan zodra ik door het rode verkeerslicht ben gereden met zwaailicht en sirene aan. Het komt er op neer dat ik even een paar seconden tijd neem om mij te laten zien op het kruispunt, ik zelf goed naar links en rechts gekeken heb voor ik weer optrek. Het conform brancherichtlijn met max. 20 km/u door rood rijden is dus niet per definitie je gezonde verstand gebruiken.
Wordt ook geleerd in de rijopleiding.
Zonder toeters en bellen, alleen op de vrijstelling:
https://www.youtube.com/watch?v=fey0caXLpegEnricoVeilig
Met toeters en bellen:
https://www.youtube.com/watch?v=YHiUCY5aBq8EnricoVeilig