Ik kan me die situaties goed voorstellen maar is het daarom niet handiger dat voertuigen onder OGS met cam aan rijden?
Zou ook makkelijker zijn voor de bewijslast. En je kunt zelf de beelden nog eens terugkijken of je een geeltje wilt uitschrijven.
Wat wil je bewijzen dan? De weggebruiker dient rekening te houden met hulpverleningsvoertuigen die prio1 rijden. Maar ga maar eens bewijzen dat iemand willens en wetens dat voertuig bewust niet voor heeft willen laten gaan, waardoor er een bijna aanrijding is ontstaan.
Er zijn zat smoesjes te verzinnen waardoor iemand dat voertuig niet "gezien" zou hebben.
Als je daar al een bekeuring voor gaat schrijven zul je als hulpverlenings instantie zelf moeten bewijzen dat door de actie van die weggebruiker de hulpverlening vertraging heeft opgelopen of in gevaar is gekomen.
Is dit allemaal niet het geval heb je feitelijk geen poot om op te staan, want als de wegebruiker dan ook nog eens die bekeuring laat voor komen is de kans ook nog eens aanwezig dat een rechter vraagt aan de chauffeur van een hulpverleningsvoertuig hoe zijn rijgedrag is geweest. Want over het algemeen wordt het probleem bij de hulpdiensten neergelegt.