Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)

Auteur Topic: Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)  (gelezen 103455 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #60 Gepost op: 30 april 2012, 05:10:31
Voor nog geen vijftig euro heb je al een simpel setje dat je zelf tegen de ruit aanplakt. Ook handig voor in je privé wagen.
Ik wil zoiets als DIT HIER OP EBAY hebben voor in mijn Caprice. Daarin heb ik een oude digicam op de kop hangen aan zo'n zuignap-statief en ik word er doodziek van om al die filmpjes na de tijd te moeten spiegelen en omdraaien op de PC.....

Vergelijkbare setjes ... gooi er nog een paar dollar (erg handig zo'n credit card) bij op en je hebt gelijk een "Digital Car Driving Camera Recorder Black Box with GPS Logger/G-Sensor/2GB TF Card" ... kortom ... wordt op je filmpje ook gelijk je locatie en snelheid gelogd. Altijd handig om aan te geven wie van de partijen nu te snel gereden heeft. (geeft gelijk ook een mooi beeld van je gemiddelde rijstijl.)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #61 Gepost op: 30 april 2012, 07:58:39
Ik kan me die situaties goed voorstellen maar is het daarom niet handiger dat voertuigen onder OGS met cam aan rijden?
Zou ook makkelijker zijn voor de bewijslast. En je kunt zelf de beelden nog eens terugkijken of je een geeltje wilt uitschrijven.
Wat wil je bewijzen dan? De weggebruiker dient rekening te houden met hulpverleningsvoertuigen die prio1 rijden. Maar ga maar eens bewijzen dat iemand willens en wetens dat voertuig bewust niet voor heeft willen laten gaan, waardoor er een bijna aanrijding is ontstaan.
Er zijn zat smoesjes te verzinnen waardoor iemand dat voertuig niet "gezien" zou hebben.
Als je daar al een bekeuring voor gaat schrijven zul je als hulpverlenings instantie zelf moeten bewijzen dat door de actie van die weggebruiker de hulpverlening vertraging heeft opgelopen of in gevaar is gekomen.
Is dit allemaal niet het geval heb je feitelijk geen poot om op te staan, want als de wegebruiker dan ook nog eens die bekeuring laat voor komen is de kans ook nog eens aanwezig dat een rechter vraagt aan de chauffeur van een hulpverleningsvoertuig hoe zijn rijgedrag is geweest. Want over het algemeen wordt het probleem bij de hulpdiensten neergelegt. ::)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #62 Gepost op: 30 april 2012, 08:07:34
Wat wil je bewijzen dan? De weggebruiker dient rekening te houden met hulpverleningsvoertuigen die prio1 rijden. Maar ga maar eens bewijzen dat iemand willens en wetens dat voertuig bewust niet voor heeft willen laten gaan, waardoor er een bijna aanrijding is ontstaan.
Er zijn zat smoesjes te verzinnen waardoor iemand dat voertuig niet "gezien" zou hebben.
Als je daar al een bekeuring voor gaat schrijven zul je als hulpverlenings instantie zelf moeten bewijzen dat door de actie van die weggebruiker de hulpverlening vertraging heeft opgelopen of in gevaar is gekomen.
Is dit allemaal niet het geval heb je feitelijk geen poot om op te staan, want als de wegebruiker dan ook nog eens die bekeuring laat voor komen is de kans ook nog eens aanwezig dat een rechter vraagt aan de chauffeur van een hulpverleningsvoertuig hoe zijn rijgedrag is geweest. Want over het algemeen wordt het probleem bij de hulpdiensten neergelegt. ::)

En juist daarom kan het belangrijk zijn dat je een camera aan boord hebt die alles vastgelegd heeft.
Kijk alleen al eens naar het aantal ongevallen waarbij een voertuig met OGS betrokken is. Er moet dan een objectief oordeel komen en meestal wordt dan een ander korps/regio opgeroepen om het geheel vast te leggen. Met een camera en beelden zou dit misschien ook eenvoudiger zijn.
Ik denk dat er heel veel voordeel mee gedaan wordt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #63 Gepost op: 30 april 2012, 09:53:03
Allemaal leuk en aardig. Tuurlijk horen bestuurders op te letten op voorrangsvoertuigen.

Maar niemand hier die met OGS rijd kan ontkennen dat:

Door laagstaande zon je een aankoment voortuig over het hoofd kan zien.
Jijzelf ook in je burgervoertuig niet afremt als je VRI op groen staat.
Jijzelf ook in gedachten kan zijn tijdens het autorijden.
En dat ongeveer 30% van de bevolking ernstige tot zeer ernstige gehoor problemen hebben.

Het blijft altijd belangrijk dat jij als OGS bestuurder erkent dat jij met een bijzondere handeling bezig bent, en daardoor dus ook altijd de bewijslast zal moeten voeren.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #64 Gepost op: 30 april 2012, 09:58:48
Het blijft altijd belangrijk dat jij als OGS bestuurder erkent dat jij met een bijzondere handeling bezig bent, en daardoor dus ook altijd de bewijslast zal moeten voeren.
Ik denk  dat dit zelfs het belangrijkste punt is. In feite veroorzaken wij door het prio1 rijden een zekere gevaarssetting, en zal de chauffeur van een voertuig met OGS eerst zelf de nodige maatregelen moeten treffen om aanrijdingen te voorkomen. ;)


Gast

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 30 april 2012, 13:41:20
gooi er nog een paar dollar (erg handig zo'n credit card) bij op en je hebt gelijk een "Digital Car Driving Camera Recorder Black Box with GPS Logger/G-Sensor/2GB TF Card" ...

Deze heb ik net gekocht op ebay


Eens kijken of dit leuke speelgoed wat is in de Caprice, leuk voor een bruiloftsritje bijvoorbeeld, voor en achter opnemen 8)


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,374
Reactie #66 Gepost op: 30 april 2012, 22:31:03
Ik denk  dat dit zelfs het belangrijkste punt is. In feite veroorzaken wij door het prio1 rijden een zekere gevaarssetting, en zal de chauffeur van een voertuig met OGS eerst zelf de nodige maatregelen moeten treffen om aanrijdingen te voorkomen. ;)
En precies daarom vind ik het downscalen van OGS wat momenteel in de nieuwe aanbesteding gebeurt zo slecht; met dat minimalistische gedoe wordt het risico voor zowel de bestuurders van voorrangsvoertuigen als overige weggebruikers onnodig veel groter...


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #67 Gepost op: 30 april 2012, 22:32:36
Deze heb ik net gekocht op ebay


Eens kijken of dit leuke speelgoed wat is in de Caprice, leuk voor een bruiloftsritje bijvoorbeeld, voor en achter opnemen 8)

Ben benieuwd naar de eerste beelden laat je ff horen hoe hij bevalt
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


sylvester1986

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 9 mei 2012, 19:52:01
Het risico een drempel te hard te nemen. ;)
*KOMT LOS VAN GROND* PRIO 1 POLITIE NAAR KOLFSTRAAT PURMEREND
112Purmerend


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #69 Gepost op: 9 mei 2012, 20:39:43
Tja...het komt regelmatig voor, zeker als je op onbekend terrein rijdt. En dan met name 's nachts..