Kennelijk ben jij nog geen stuurman. Maar Prio 1 MAG je met sirene en blauw rijden het MOET niet. Dus als er geen verkeer is kan je met prio 2 dezelfde opkomsttijd halen. Juist dat automatisme van Prio 1 dan zal ik ook laten horen aan iedereen dat ik met de brandweerauto mag rijden is nou niet echt bevordelijk voor de verstandhouding met burgers die morgen gewoon weer vroeg naar te werk moeten en graag willen slapen.
Echt waar joh? Brandweerauto voorbij, omdraaien en 5 minuten later weer verder slapen
Over nagedacht dat er nogal wat vrijwilligers staan, die de volgende dag ook weer naar hun werk moeten? Had je maar een andere hobby moeten kiezen hoor ik je zeggen. Klopt, maar ze staan er wel, ik stond er ook en zit nu weer fris en fruitig op mijn werk. Moet je per sé met die toeters door het dorp? Misschien niet, maar als er wat gebeurt worden er hier op het forum weer allerlei wetteksten bijgehaald die aantonen dat de chauffeur toch echt zijn zwaailichten EN sirenes aan had moeten zetten en staat de chauffeur voor het hekje. Kortom, eigenlijk is het dus nooit goed.
Oh, trouwens... Het deel van het filmpje is de stoet die over een kruispunt rijdt, de rest van de rit stonden de toeters voornamelijk uit (kan ik zeggen als bijrijder van één van de voertuigen)!
Dan de toeschouwende brandweermensen. Wellicht goed voor de beeldvorming dat het filmpje begint als de inzet al ongeveer een uur bezig is. Ik ben ter plaatste geweest (WTS Zaanstad), wij zijn al in een relatief vroeg stadium gealarmeerd en ik heb daardoor redelijk wat porto/mobiverkeer meegekregen. Er is door meerderen eenheden een intensieve binneninzet gedaan, maar deze is door hitte, onoverzichtelijke situatie en instortingen afgebroken. Er is toen overgeschakeld naar defensief buiten en heeft het nog best lang geduurd voordat de brand zich in het stadium bevond die je in het filmpje ziet. De brand heeft zich binnen relatief onzichtbaar fors ontwikkeld en is toen in korte tijd uitslaand geworden. De autospuiten die je in het filmpje ziet, zijn de eerste eenheden. Deze staan dus na de binnenaanval en omschakeling naar defensief buiten waarschijnlijk even uit te rusten en zijn daarna weer ingezet. Dat er verder nogal wat officieren en functionarissen rondliepen zal ik niet ontkennen, maar over de nut en noodzaak daarvan kan ik niets zeggen, daarvoor ontbreekt het bij mij aan voldoende kennis van de procedures omtrent opschaling in de regio.
En dan de foto. Dit is een OVD die met de tablet van het OVD voertuig foto's maakt. Heb je er al eens over nagedacht dat deze in een later stadium bijzonder goed van pas kunnen komen bij bijvoorbeeld brandonderzoek of tijdens opleidingen?
Ik hoop dat ik je mening en conclusie, die je naar aanleiding van een 15 minuten durend filmpje van een beperkt deel en beperkte tijd van de inzet hebt gevormd, wat heb kunnen bijstellen!