Heel soms heb je spoedritjes die van begin tot eind super gaan, alles en iedereen werkt mee... Maar bij vrijwel alle ritten heb je er wel ''tamme eenden''tussen zitten die nooit spiegelen, of geen richting aangeven, de verkeerde kant opduiken, je niet zien en / of horen, op de rem gaan staan waar het niet kan of juist totaal niet wenselijk is, in paniek raken, hard voor je uit gaan rijden zodat je niet alleen het verkeer om je heen in de gaten moet houden, maar ook die doodrijder voor je, noem het maar op...en soms kun je inderdaad toeteren en seinen wat je wilt, het blijft gewoon onverstoorbaar met 2 knuistjes aan het stuur, inclusief dikke bril, over het dashboard staren.... op 98% van dit soort situaties kun je anticiperen, als chauffeur. En anticipeer je ook...die overige 2% zien we zo af en toe in het nieuws, helaas.
Dan heb je nog een aantal figuren dat het in de botte kop haalt je te volgen, omdat het zo lekker opschiet.. Op zulke momenten sein ik direct mijn collega in en die noteert het kenteken. Ik vergeet bijna de meest risicovolle groep: mensen die in de verte groen licht zien en vollop gas geven, tussen de wachtende rijen voertuigen door die voorgesorteerd staan voor links-en rechtsaf..dan rij je stapvoets de kruising op, met OGS, en zodra je bijna stilstaat en denkt te zien dat de boel vrij is, komt er eentje met zowat 100 p/u tussen de rijen auto's doorzeilen...dat zijn de gevaarlijkste, is mijn mening.