Incident met cyostatica

Auteur Topic: Incident met cyostatica  (gelezen 4361 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

harold

  • Gast
Gepost op: 11 december 2004, 21:18:12
Ik heb een dringende vraag.
Gisteravond is er tijdens de overdracht gewaarschuwd voorzichtig om te gaan met lichaamsvloeistoffen bij een nieuwe patiente op de afdeling, waarvan bekend is dat ze met cytostatica wordt behandeld.

Die avond sneuvelde het infuus bij die bewuste patiente, en heb ik geassisteerd bij het inbrengen van een nieuwe. Drie factoren maken dat ik me nu best veel zorgen maak:
1. ik had een klein snijwondje aan mijn wijsvinger, die twee dagen oud was, en in principe dicht zou moeten zitten, maar aangezien het nog prikt bij contact met alcohol...
2. ik had (echt heel dom) geen handschoenen aan.
3. Er vloeide nogal wat bloed (besmette excretie) op mijn wijsvinger.
Hierna heb ik gelijk veel water over mijn vinger laten stromen, (en daarna nog gedesinfecteerd met alcohol).
Een collega zei dat het niet zoveel kwaad kon, maar nu lees ik weer berichten op internet dat het wel degelijk tricky is...

Weet iemand raad? Zijn er hier mensen die er veel vanaf weten, ofwel ervaring, ofwel kunnen vertellen of ik kan relaxen of dat ik toch iets moet ondernemen?




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 11 december 2004, 22:23:20
eeuuh,kan iemand uitleggen wat dit is aan een leek ,cytostatica  :-[


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #2 Gepost op: 11 december 2004, 22:28:31
gezocht via google cytostatica zijn celafbrekende middelen.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 11 december 2004, 22:29:20
gezocht via google cytostatica zijn celafbrekende middelen.

dus niet zo heel erg gezond voor een mens :-X


Kanarie

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 december 2004, 22:31:09
Cytostatica worden gebruikt om de deling van kankercellen te stoppen. Ze zijn dus ook giftig voor normale cellen, maar omdat kankercellen sneller delen, hebben die er meer last van.  


En Harold, ik denk dat het ook niet zo heel veel kwaad kan, aangezien de patiënten zelf een veel grotere hoeveelheid door hun systeem krijgen.
Ik weet echter niet wat de precieze risico's voor jou zijn.

Ik zou me persoonlijk minstens zoveel zorgen maken om het contact met het bloed zelf.

Heb je het aan je leidinggevende gemeld?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 11 december 2004, 22:34:06
tsja,dan begrijp ik de bezorgtheid van Harold.dank voor de uitleg ;)


Kanarie

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 december 2004, 23:07:24
Ik heb even voor je gezocht op internet en in mijn boekenkast. Er werd verwezen naar het werkboek cytostatica, opgesteld door de Vereniging van Integrale Kankercentra.
Als het goed is, is de PDF-file hier te vinden: http://www.nki.nl/PDF/Kwaliteitshandboek%20Cytostatica%202.01.pdf
Het boekwerkje bevat 135 pagina's. Ik heb ze niet allemaal gelezen, maar het lijkt me dat daar toch wel het een en ander in moet staan.

Of:  www.nki.nl Ga naar het tabblad Organisatie, en kies daar voor de link naar Publicaties. Daar kun je hem downloaden.
(Met dank aan www.ikcnet.nl, www.arbozw.nl en www.google.nl)


harold

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 12 december 2004, 14:05:52
Ik heb gisterenavond een arts-assistent gesproken over dit incident. Hij wist me te vertellen dat de kans op problemen te verwaarlozen is.

Bij een ongelukje met besmette excretie is het belangrijk om:
1. Meteen een tijd lang te spoelen met stromend water uit de kraan.
2. Bij melding aan een arts te weten wat voor chemokuur de patient krijgt en wanneer de laatste kuur is gegeven.

Het is sowieso belangrijk om beschermende maatregelen te nemen als je in contact dreigt te komen met lichaamsvloeistoffen van iemand die cytostatica gebruikt.


Kanarie

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 december 2004, 14:12:41
Nou gelukkig maar.  :)


Paul SEH

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 13 december 2004, 09:38:45
Anders effe informeren bij de ziekenhuis hygiënist.