Voordeel van werken met roosters. Als binnen de opkomsttijd de ingeroosterden er zijn stappen de niet ingeroosterden alsnog uit. Zo krijgt iedereen de kans om aanwezig te zijn. Een 2e auto (het zij PM busje of e ts) er achter aan is echt uit den boze, die is niet opgeroepen dus gaat ook niet uit.
Wat zou het probleem zijn van mensen die met een PM of een 2e ts achter de 1e TS aankomen. Wij hebben de regel dat eerst de TS met minimaal 6 man uitrukt en dat de rest wacht. Zodra er een bevelvoerder en minimaal 4 man in de kazerne staat mogen ze de bevelvoerder van de TS oproepen of er nog assistentie nodig is. Is dit het geval, mogen ze onder prio 2 met de PM uitrukken. Vorige week heb ik hierdoor als bevelvoerder een bedrijfspand van de ondergang weten te redden.
Ook hebben wij met z'n allen afgesproken dat de mensen die het dichtst bij de kazerne wonen af en toe even een stapje terug doen met een uitruk zodat de verderop wonende collega's de kans te geven.
Mijn mening is dat door de oplossing die wij hebben gevonden de later aankomende vrijwilligers gemotiveerd blijven en door de bevelvoerder op de PM evengoed veilig ingezet kunnen worden (werkt als een soort 115 onder de 110).
We moeten er met z'n allen voor blijven waken dat het voor de vrijwilliger wel leuk moet blijven en vooral "vrijwillig". Het werken met dienstroosters en verplichte opkomst bij korpsen met 100% vrijwilligers is funest. Daarnaast kan je iemand die buiten het dorp werkt nooit verplichten om in de dienstweek thuis te blijven om de uitruk maar gegarandeerd te hebben. Ook voorkom je dat mensen in ploeg A tijdens hun dienstweken toevallig alle uitrukken hebben en ploeg B niets (wat ook niet motiverend werkt).