Egel doodschoppen

Auteur Topic: Egel doodschoppen  (gelezen 15303 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Wpie

• Forum gebruiker
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #40 Gepost op: 10 september 2011, 17:04:54
Droevig, Vinn.
Nu maar hopen dat de dader vervolgt gaat worden. (ik schat in van wel)

5 jaar

Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl

Vinn

• Forum gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 10 september 2011, 17:15:16

Schaam je, het is wettelijk ook vast gesteld hoe het met de egel staat hoe kan je dit nou zo zeggen?

Je weet dat dit heel gevoellig ligt bij veel mensen.

Ik ben heel benieuwd hoe jij je kinderen op zal voeden later :-X

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 10 september 2011, 17:19:24
Nee hoor, ik schaam me niet. Je moet leren lezen, ik geef al aan dat ik dit niet goed keur, dat ik het asociaal vind en ook absoluut niet normaal.
Maar mijn tegenreactie is dat "we"het wel normaal vinden dat we vissen aan de haak slaan voor onze lol, allerlei vliegen , spinnen etc maar dood maken omdat wij ze lastig vinden. Als je dan toch mensen die moedwillig beesten willen molesteren wilt aanpakken moet je daar ook tegen optreden.

En over de mensen die willen invullen wat mijn privé leven inhoudt, ik heb 2 honden. Voortaan geen geblaat over mijn privé als je niet weet waar je het over hebt.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

Vinn

• Forum gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 10 september 2011, 17:21:08
Waar hebben we het nu over over een egel of over vissen?

Jou reactie hier is gewoon ongepast en ben blij dat veel mensen het hier mee eens zijn

JackM

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 10 september 2011, 17:23:01
Waar hebben we het nu over over een egel of over vissen?

Jou reactie hier is gewoon ongepast en ben blij dat veel mensen het hier mee eens zijn
Jullie hebben het alleen over een egel. Het is inderdaad erg zielig , en vooral heel debiel van die man, maar ik vind het debiel dat we allemaal accepteren hoe andere beesten leed toebedeeld wordt en daar niets aan doen. Je mag mijn reactie ongepast vinden, ik vind het ongepast dat we ander dierenleed toe laten.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

Vinn

• Forum gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 10 september 2011, 17:24:48
wat ik dus net ook al wou aangeven nu ga je gewoon oftopic om over andere dieren te beginnen..

ga je nou elke keer zeggen als er dierenleed is van : jaa en de strontvliegen en de vlooien en de muizen dan.....

JackM

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 10 september 2011, 17:27:54
wat ik dus net ook al wou aangeven nu ga je gewoon oftopic om over andere dieren te beginnen..

ga je nou elke keer zeggen als er dierenleed is van : jaa en de strontvliegen en de vlooien en de muizen dan.....
Je bent nog simpeler dan ik al dacht aan de hand van je postings. Ik vraag juist, waar ga je de grens stellen van een zielig weerloos beestje en van een "strontvlieg". Ofwel :"We"accepteren een heleboel wat betreft dieren pijn doen , waar trekt de wetgeving een grens van aangifte doen voor dierenmishandeling of het wegwuiven als irritante bromvlieg slopen.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 10 september 2011, 17:53:10
Ik mag een "irritante"bromvlieg niet vergelijken met een "weerloos"egeltje, maar hier kan wel de vergelijking tussen mijn hond en een egel gemaakt worden... Right. Ik keur het niet goed, ik geef ook aan dat er bij meneer iets mis is in zijn bovenkamer. Ofwel, ik vind het ook schandalig, maar waar ga je een grens trekken? Die bromvlieg is net zo veel een weerloos beest dan die egel.

De grens hoeven wij niet te trekken. En die vergelijking hoef je voor de wet zeker niet te trekken. De grens is door de wetgever bepaald. De egel is een beschermde inheemse diersoort. Het doden daarvan is gewoon een strafbaar feit waar je toch behoorlijke straffen voor kan krijgen. Een door jou genoemde bromvlieg (wat ik overigens ook een belachelijke vergelijking vind) is dit niet. Een bromvlieg is ook geen eigendom van iemand dus kan je hem niet vernielen.

Voor het strafbare artikel voor het doden van een egel moet je kijken naar artikel 9 van de flora en faunawet
Citaat
Artikel 9

Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te doden, te verwonden, te vangen, te bemachtigen of met het oog daarop op te sporen.

De strafbaarstelling staat in de Wet op de Economische delicten. Dat houd het volgende in:
Citaat
Artikel 1a
2°. overtredingen van voorschriften, gesteld bij of krachtens: de Flora- en faunawet , de artikelen 8 , 9 , 11 , 12a, 14, eerste, tweede en derde lid , 15, eerste en tweede lid , 15a , 15b , 17 , 18, eerste lid , 26, derde en vijfde lid , 47, 73, 75e en 79, tweede lid.
Artikel 2
    1. De economische delicten, bedoeld in artikel 1, onder 1° en 2° , en artikel 1 a , onder 1° en 2° , zijn misdrijven, voor zover zij opzettelijk zijn begaan; voor zover deze economische delicten geen misdrijven zijn, zijn zij overtredingen.

Artikel 6
    1. Hij, die een economisch delict begaat, wordt gestraft:
       2°. in geval van een ander misdrijf met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren, taakstraf of geldboete van de vierde categorie;
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 10 september 2011, 22:26:38
boos gereageerd, maar nu het een egel betreft is er ineens oorlog... Ik vind ht voor die vis net zo zielig als voor de egel, maar als ik aangifte moet gaan doen tegen elke Visser die moedwillig een vis aan de haak slaat is het einde zoek.

Misschien is het verschil wel dat er heel veel vissen zijn, maar nog maar heel weinig egels. En dat een egel een beest is wat meestal niet vlucht als er gevaar is, maar zich oprolt en zich zo wel kan verweren tegen bepaalde beesten maar niet tegen de mens.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 10 september 2011, 22:30:36
Je bent nog simpeler dan ik al dacht aan de hand van je postings. Ik vraag juist, waar ga je de grens stellen van een zielig weerloos beestje en van een "strontvlieg". Ofwel :"We"accepteren een heleboel wat betreft dieren pijn doen

Als we het over simpel gaan hebben dan kan ik ook nog wel iets zeggen.

Het gaat misschien niet over dat egeltje. Het had ook een paard kunnen zijn. Of een hond, of een kat, of een papagaai of een buizerd. Waar het wel over gaat is dat iemand dermate gestoord verdrag vertoont dat hij er plezier aan beleeft een beest te doden. Daar gaat het echt over en het verbaast mij dat jij dit simpele gegeven niet ziet.

Uit onderzoek is bekend dat mensen de bewust dieren kwetsen een dusdanige psychische stoornis hebben dat het vaak een kleine stap is om mensen ook te gaan kwellen of doden. In dat licht bezien is het niet meer dan verstandig dat topicstarter e.e.a. bij de politie meldt.