Meldkamer 112, heeft u een momentje?

Auteur Topic: Meldkamer 112, heeft u een momentje?  (gelezen 17922 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #40 Gepost op: 15 september 2011, 21:23:23
Pas na flink aandringen, uitgelegd dat ik bevelvoerder/instructeur was, en na dreigen over een klacht indienen besloot men toch maar te doen wat ik zei.
Uiteindelijk is het circus komen opdagen.
Wat ik me dan afvraag, maakt het voor een centralist uit als je snel kenbaar maakt dat je als hulpverlener werkzaam bent, in dit geval als bevelvoerder bij de brandweer ?
Lijkt mij dat de centralist dan eventueel betere beslissingen kan nemen, gerichtere vragen kan stellen.
Aan de andere kant is het niet controleerbaar of je daadwerkelijk als hv-er werkzaam bent...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #41 Gepost op: 15 september 2011, 21:33:15
Wat ik me dan afvraag, maakt het voor een centralist uit als je snel kenbaar maakt dat je als hulpverlener werkzaam bent, in dit geval als bevelvoerder bij de brandweer ?
Lijkt mij dat de centralist dan eventueel betere beslissingen kan nemen, gerichtere vragen kan stellen.
Aan de andere kant is het niet controleerbaar of je daadwerkelijk als hv-er werkzaam bent...

Het maakt zeker wel uit. Het is maar net hoe je je hulpaanvraag brengt.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #42 Gepost op: 15 september 2011, 21:34:11
Wat ik me dan afvraag, maakt het voor een centralist uit als je snel kenbaar maakt dat je als hulpverlener werkzaam bent, in dit geval als bevelvoerder bij de brandweer ?
Lijkt mij dat de centralist dan eventueel betere beslissingen kan nemen, gerichtere vragen kan stellen.
Aan de andere kant is het niet controleerbaar of je daadwerkelijk als hv-er werkzaam bent...
In sommige situaties is het zeker wel controleerbaar en ik denk dat er rekening mee wordt gehouden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #43 Gepost op: 19 september 2011, 02:00:19
In sommige situaties is het zeker wel controleerbaar en ik denk dat er rekening mee wordt gehouden.

Dat is het; want ik zal gerichter gaan vragen naar vakjargon gerelateerde termen omdat ik daar meer mee kan..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #44 Gepost op: 19 september 2011, 08:42:33
In geval van nood in privetijd stel ik mij voor met naam, dienst en personeelsnummer. Dan wordt je direct serieus genomen. En al helemaal als je vervolgens inderdaad in vakjargon je verhaaltje doet.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #45 Gepost op: 19 september 2011, 11:49:38
Wat ik me dan afvraag, maakt het voor een centralist uit als je snel kenbaar maakt dat je als hulpverlener werkzaam bent, in dit geval als bevelvoerder bij de brandweer ?
Lijkt mij dat de centralist dan eventueel betere beslissingen kan nemen, gerichtere vragen kan stellen.
Aan de andere kant is het niet controleerbaar of je daadwerkelijk als hv-er werkzaam bent...

Soms wel soms niet.
Ik stel ongeveer dezelfde vragen aan een bevelvoerder als aan een leek, waarvan ik dan hoop dat ze gericht zijn.
Gewoon om mijn eigen plaatje compleet te krijgen.
Zoals je al zei, ik kan het niet controleren, tenzij ik de stem herken.
Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand aangaf zelf bij de brandweer te werken en een schoorsteenbrand wilde melden.
Een valse melding bleek later, en hij werkte dus ook niet bij de brandweer.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #46 Gepost op: 19 september 2011, 13:52:50
Soms wel soms niet.
Ik stel ongeveer dezelfde vragen aan een bevelvoerder als aan een leek, waarvan ik dan hoop dat ze gericht zijn.
Gewoon om mijn eigen plaatje compleet te krijgen.
Zoals je al zei, ik kan het niet controleren, tenzij ik de stem herken.
Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand aangaf zelf bij de brandweer te werken en een schoorsteenbrand wilde melden.
Een valse melding bleek later, en hij werkte dus ook niet bij de brandweer.
Uiteraard zal er ook wel wat vals zijn, maar ik heb zelf bij een VKO met letsel al snel de centralist weten te overtuigen. Door mijn rust aan de telefoon en info die ik meteen al gaf. Zodra je over HET begint en daarom meerdere ambu's+mmt ter plaatse wilt is het voor hen snel duidelijk dat ze niet met een normale burger praten.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #47 Gepost op: 19 september 2011, 18:35:09
Ik woon ook niet in de regio waar ik werk, maar buiten mijn eigen meldkamer heb ik ook gewoon de meldkamers van Gooi en Vechtstreek, het KLPD en Flevoland in mijn telefoon.
Die van Ken en Ams heb ik, dus ik zie graag een PB-tje met die van ZaWa tegemoet ;)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 21 september 2011, 03:36:09
Ik heb nooit lang hoeven wachten als ik 112 belde, vrijwel direct altijd geholpen O0
1 keer wel op de politie staan wachten bij een mogelijke inbraak, maar die kwam dus niet opdagen, ondanks dat er meerdere 112 meldingen binnen waren gekomen, tenminste dat zei de centralist.
De bewoonster kwam eerder thuis en stormde direct, zonder te kijken het huis in ::)


Katje

  • Ploegleider BHV en interne medische dienst, EHBO-er in de paardensport
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #49 Gepost op: 2 december 2011, 20:10:58
Ook leuk, een paar jaar geleden:


"Hallo met Katje, BHV manege De Brokkenpiloten. Ik sta in recreatiegebied Appelbergen bij Haren/Glimmen ongeveer daar en daar en ik heb met spoed een ambu nodig of als je hebt een MMT. Hoogenergetisch ongevalletje, ernstig hoofdletsel, buiten bewustzijn, epileptoform gedrag, ademhalingsstilstand, heeft nog wel circulatie, EHBO aanwezig."
"Huisnummer en straatnaam?"
"Heb ik niet, we zitten midden in het bos. Appelbergen."
"Ik MOET huisnummer en straatnaam hebben, anders kan ik het niet registreren."
" WE STAAN IN HET BOS APPELBERGEN EN MIJN SLACHTOFFER GAAT DOOD."
"Eh, in welk provincie is dat?"
"Zo'n beetje op de grens van Groningen en Drenthe. Ik zal een ruiter naar het theehuis aan de Weg Door Appelbergen sturen om de ambu op te vangen"
"Nee, ik MOET weten in welke provincie dat is."
"Dat weten we niet zeker. Verbind anders maar door met Drenthe, die weten wel waar het is."
"Nee, ik MOET weten welke provincie het is."
"Kunt u niet mijn GSM peilen of zo?"
"Nee."
"Stuur ze anders naar de manege op adres zus en zo, dan rijdt de manegehouder mee, die weet precies waar het is."
"Nee, ik MOET weten in welke provincie enz."

Dat was dus een lang en moeizaam gesprek. Kreeg later via via te horen dat ik waarschijnlijk verkeerd ben doorverbonden (??). S.o. heeft het gehaald, maar wel met blijvend NA hersenletsel. Heb af en toe nog nachtmerries van dit gesprek, Pfft.