Meldkamer 112, heeft u een momentje?

Auteur Topic: Meldkamer 112, heeft u een momentje?  (gelezen 17920 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #50 Gepost op: 2 december 2011, 20:14:42
Tja, je kan ook kwalijk van een centralist(e) verwachten dat deze direct exact weet vanaf welke locatie je belt...de technieken zijn erg ver, maar nog niet zo ver..dat is toekomstmuziek.

Met een melding als deze stuurt de centralist ''alvast een ambu die kant op''....maar een adres of exacte locatie is natuurlijk onontbeerlijk.
Je had beter direct het adres van de betreffende manege op kunnen geven.


Katje

  • Ploegleider BHV en interne medische dienst, EHBO-er in de paardensport
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #51 Gepost op: 2 december 2011, 20:31:03
Ook dat heb ik geprobeerd, maar dat wilde ze niet hebben. Ambu laten meerijden met de manegehouder was geen optie. Blijkbaar is de politie wel op pad gestuurd om te zoeken (was mij niet gemeld), want die vonden ons na ong. 30 minuten. Het paard had een kwartier eerder eerste hulp dan het menselijke slachtoffer want de manegehouder was er al na 15 min. Toen de politie kwam was het s.o. weer bij kennis en is om verder tijdsverlies te voorkomen vervoerd door de politie.

Overigens ken ik wat mensen op de meldkamer en heb de zaak via hen aangekaart. Een formele klacht leek mij een beetje overkill, daarvoor heb ik teveel respect voor het werk van centralisten. Was blijkbaar een nieuwe medewerkster die niet echt raad wist met de melding. Ik denk niet dat het voor het slachtoffer iets uit had gemaakt als de ambu wel was gekomen.


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #52 Gepost op: 2 december 2011, 21:23:08
Toen de politie kwam was het s.o. weer bij kennis en is om verder tijdsverlies te voorkomen vervoerd door de politie.

Hmmm.
Vervelend zeg.
Maar......
Hoogenergetisch, ernstig hersenletsel bij een ruiter en dan vervoerd door de politie.
Als het zo erg was dan was een heli een optie geweest, te meer omdat de politie-eenheid in GIS te zien is en dus ook te koppelen aan de exacte incidentlocatie.  
Blijvende hersenschade zoals gemeld zou nu maar zo iatrogeen kunnen zijn.
Als het niet had uitgemaakt voor de betreffende persoon of de politie of de ambulance kwam dan was er kennelijk geen noemenswaardig letsel  O0
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Reactie #53 Gepost op: 2 december 2011, 22:08:58
Ook leuk, een paar jaar geleden:


"Hallo met Katje, BHV manege De Brokkenpiloten. Ik sta in recreatiegebied Appelbergen bij Haren/Glimmen ongeveer daar en daar en ik heb met spoed een ambu nodig of als je hebt een MMT. Hoogenergetisch ongevalletje, ernstig hoofdletsel, buiten bewustzijn, epileptoform gedrag, ademhalingsstilstand, heeft nog wel circulatie, EHBO aanwezig."
even sorry hoor
maar wat er bij mij nu even niet inwil is dat je doet of je heel veel kennis van zakken hebt ,want zo doe je de melding
maar dan laat je een So met zoals je zegt Hoogenergetisch ongevalletje, ernstig hoofdletsel vervoeren door een politie auto
dit is toch wel heel krom om nu niet te wachten op de ambulance dienst welk nu na aankomst van de polite snel ter plaatse zou zijn

wat misschien de restschade die er nu is bij het So had kunnen verkomen
ik vind dit heel triest om je zo te profieleren en als je misschien iets meer meegedacht had met de centralist was het vermoedelijk anders gelopen


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #54 Gepost op: 2 december 2011, 22:47:26
even sorry hoor
maar wat er bij mij nu even niet inwil is dat je doet of je heel veel kennis van zakken hebt ,want zo doe je de melding
maar dan laat je een So met zoals je zegt Hoogenergetisch ongevalletje, ernstig hoofdletsel vervoeren door een politie auto
dit is toch wel heel krom om nu niet te wachten op de ambulance dienst welk nu na aankomst van de polite snel ter plaatse zou zijn

wat misschien de restschade die er nu is bij het So had kunnen verkomen
ik vind dit heel triest om je zo te profieleren en als je misschien iets meer meegedacht had met de centralist was het vermoedelijk anders gelopen


Kan je dit (vetgedrukte) onderbouwen? Is namelijk een zeer heftige uitspraak die je doet: "vermoedelijk anders gelopen" impliceert hier immers dat men dus zeer nalatig gehandeld heeft. Iets wat ik aan de hand van een beschrijving van enkele zinnetjes op een forum niet durf te beweren.

Mag ik je ook even wijzen op dit topic ten aanzien van het veronderstelde effect (of eigenlijk juist niet) van immobilisatie van slachtoffers met mogelijk wervelletsel?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #55 Gepost op: 2 december 2011, 23:35:07
Ook dat heb ik geprobeerd, maar dat wilde ze niet hebben. Ambu laten meerijden met de manegehouder was geen optie. Blijkbaar is de politie wel op pad gestuurd om te zoeken (was mij niet gemeld), want die vonden ons na ong. 30 minuten. Het paard had een kwartier eerder eerste hulp dan het menselijke slachtoffer want de manegehouder was er al na 15 min. Toen de politie kwam was het s.o. weer bij kennis en is om verder tijdsverlies te voorkomen vervoerd door de politie.
Tja, ik vind het een vreemd verhaal.... Ik kan me haast niet voorstellen dat de betrokken collega's het so hebben ingeladen en zijn weggereden. Ik neem aan dat dit in overleg met de MKA is geweest, ik neem ook aan dat het SO dan naar een ontmoetingspunt is gebracht met de ambu en niet naar het ziekenhuis. Ik kan me niet voorstellen dat collega's een so zomaar inladen en wegrijden zonder te overleggen.


Ook leuk, een paar jaar geleden:
Zou je voor het beeld kunnen vertellen hoeveel jaar geleden het precies is geweest?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #56 Gepost op: 2 december 2011, 23:45:40
Als leek kijk ik toch een beetje vreemd tegen dit hele verhaal aan.

Ten eerste schrijf je dat je met een GSM belde. Als je dat doet dan kom je uit bij de meldkamer in Driebergen (volgens mij).
Dat zij eerst willen weten in welke provincie je bevindt is heel goed te begrijpen. Ze moeten je doorverbinden met de juiste regio. Dat is nu volgens mij niet gebeurd want ik mis een slag.
Nadat je de prov. Groningen en Drenthe noemde is er waarschijnlijk een bericht gegaan naar de politie van 1 van de 2 provincies. Van daaruit is verdere actie genomen, dat het vervolgens 30 minuten duurde voordat ze je gevonden hadden is ook te verklaren. De manegehouder was binnen 15 minuten ter plaatse. (die was dus al dichterbij als de politie) De politie heeft een aanrijtijd van pakweg 15 minuten (onder prio 1). Omdat ze nog even moesten zoeken duurde dat ook 15 minuten.

Opmerkelijk is dat je het hele telefoongesprek hier neergezet hebt. Kun je je dat nu nog precies herinneren of heb je dat (een aantal jaar geleden) meteen opgeschreven?
Een aantal zaken zijn herkenbaar te herleiden naar het ongeval, en ook naar misschien wel de centralisten. Natuurlijk is e.e.a. niet helemaal verlopen zoals je zelf gewenst had maar je geeft zelf al aan dat je geen verdere acties richting centralist of eenheid wilde ondernemen omdat je deze mensen enorm waardeerd. Waarom dan nu na een aantal jaren toch een heel verhaal hier? Je schrijft dat je er nog regelmatig van wakker ligt. (nachtmerries) Heel vervelend natuurlijk en dat moet ook echt nog wel even slijten. Heb je er wel eens aan gedacht om toch maar eens een goed gesprek met de betrokken mensen aan te gaan? Dat kan heel goed helpen voor je eigen verwerking. Het kan ook een leermomentje voor jezelf of anderen zijn.

Dat het slachtoffer er iets aan overgehouden heeft is niet jouw schuld of de schuld van een centralist of wie dan ook. Dat moet je echt uit je hoofd zetten. Je weet immers niet hoe het slachtoffer er aan toe geweest zou zijn als iedereen wel op tijd aanwezig was geweest en alles volgens de snelste methode gelopen was.

Ik hoop dat je in ieder geval weer snel gewone nachtrusten zult hebben want nu jaren nadien daar nog last van hebben is niet goed. Sterkte in ieder geval.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 3 december 2011, 09:19:29
Als leek kijk ik toch een beetje vreemd tegen dit hele verhaal aan.

Ten eerste schrijf je dat je met een GSM belde. Als je dat doet dan kom je uit bij de meldkamer in Driebergen (volgens mij).
Dat zij eerst willen weten in welke provincie je bevindt is heel goed te begrijpen. Ze moeten je doorverbinden met de juiste regio. Dat is nu volgens mij niet gebeurd want ik mis een slag.
Nadat je de prov. Groningen en Drenthe noemde is er waarschijnlijk een bericht gegaan naar de politie van 1 van de 2 provincies. Van daaruit is verdere actie genomen, dat het vervolgens 30 minuten duurde voordat ze je gevonden hadden is ook te verklaren. De manegehouder was binnen 15 minuten ter plaatse. (die was dus al dichterbij als de politie) De politie heeft een aanrijtijd van pakweg 15 minuten (onder prio 1). Omdat ze nog even moesten zoeken duurde dat ook 15 minuten.

Soms wordt de brandweer ook nog wel eens meegestuurd, A) voor localisatie van het ongeval, de plaatselijke brandweer weet meestal goed waar een ongeval zich bevind. En B) voor vervoer naar de rand van het bos, slachtoffers kunnen in een brandweervoertuig ruimer en beter vervoert worden achterin de cabine. ;)


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #58 Gepost op: 3 december 2011, 11:56:36
Inderdaad, en de brandweer is vaak de enige hulpdienst die de beschikking heeft over 4x4 terreinvaardige voertuigen. Zie je op de Veluwe ook vaak, brandweer pikt ambu-bemanning op, halen gezamelijk in brandweervoertuig slachtoffer uit terrein, slachtoffer wordt per ambu verder naar ziekenhuis vervoerd.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #59 Gepost op: 3 december 2011, 16:47:21
Overigens ken ik wat mensen op de meldkamer en heb de zaak via hen aangekaart. Een formele klacht leek mij een beetje overkill, daarvoor heb ik teveel respect voor het werk van centralisten. Was blijkbaar een nieuwe medewerkster die niet echt raad wist met de melding. Ik denk niet dat het voor het slachtoffer iets uit had gemaakt als de ambu wel was gekomen.

Als de organisatie zichzelf enigszins serieus neemt, dan zal men een (gegronde) klacht vooral gebruiken om er van te leren. Je had de klacht, die je mijner inziens zeker had moeten indienen, natuurlijk zo kunnen formuleren dat het duidelijk was geworden dat je vooral hoopt dat dit soort situaties volgende keer voorkomen worden en dat men toch ook hanteert:"als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan...".

Respect vind ik zo'n dooddoener. Een centralist moet gewoon zijn/haar werk goed uitvoeren, vooral luisteren naar de beller en ook in staat zijn probleemoplossend te kunnen denken/handelen.