Meldkamer 112, heeft u een momentje?

Auteur Topic: Meldkamer 112, heeft u een momentje?  (gelezen 17972 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Gepost op: 11 september 2011, 22:51:34
Vanmiddag heb ik 112 gebeld. Het ging ongeveer zo:

Citaat
Driebergen: 112 Alarmcentrale, wilt u Politie, Brandweer of Ambulance?
Ik: Politie graag
Driebergen: In welke woonplaats bent u?
Ik: Den Haag. Driebergen
Driebergen: Één moment alstublieft, ik verbind u door...
V
V
V
Citaat
PHL: Politie Haaglanden, waarmee kan ik u helpen....

In principe gaat het net zoals het jullie zou 'overkomen', was het niet dat de 3 V'tjes staan voor elk 10 seconden rust. Om precies te zijn werd ik op 0.11 doorverbonden vanuit Driebergen, en om 0.43 opgenomen vanuit Den Haag. Het ging hier niet om een reanimatie of een overval, maar wel iets waar haast bij was. Zij die vragen hierover hebben, gaarne PM.

Is het verstandig om hierover een klacht in te dienen, of überhaupt contact op te nemen met mijn wijkbureau? Ik vind 30 seconden wachten totdat ik wordt opgenomen in de meldkamer (112, niet TUIG) toch minimaal 25 seconden te veel...




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 11 september 2011, 22:58:18
Tja, het komt vaker voor, als je net een piekmomentje hebt. Denk aan een aanrijding (om maar 1 van de vele zij-straatjes te noemen) waarbij 6, 7 mensen tegelijk het alarmnummer ''belasten''. Dan kan het zijn dat je even in de wacht staat.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #2 Gepost op: 11 september 2011, 23:07:53
Je hebt idd piekbelasting. Als je 10 telefoontjes hebt en 3 centralisten, dan zullen deze een voor een behandeld moeten worden. Meestal na een minuut word je weer terug gezet naar driebergen waar ze je opnieuw proberen door te verbinden. Als je een autobrandje hebt op een drukke plaats dan kunnen er zo 40 112'tjes binnenkomen, jah die moeten een voor een behandeld worden.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #3 Gepost op: 11 september 2011, 23:10:40
Denk ik ook,

zaterdag getuige geweest van een aanrijding motor->auto op de N14 en als je zag hoeveel mensen hun gsm aan hun oor hebben,
duidelijk geval van een piek op de centrales.
Groetjes, Marco


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 11 september 2011, 23:11:16
Precies. Zo zat ik laatst nog een uurtje op de meldkamer en kwamen er achtereenvolgens (op 112!) meldingen binnen van gestolen wieldoppen  ;D ::) tot broekzakbellers en een hoofdpijntje geloof ik...tja, en als jij er dan tussen probeert te komen met een echt incidentje.. ::)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 11 september 2011, 23:13:42
Is het verstandig om hierover een klacht in te dienen, of überhaupt contact op te nemen met mijn wijkbureau?

Wat heet verstandig? ;) De vraag is wat je ermee bereikt / mee wilt bereiken.

Als er veel mensen zijn die een klacht indienen over wachttijd, zou het misschien wel leiden tot vergroting van de capaciteit. En ja, elke melding is er dan één.
Voor jou persoonlijk zal het waarschijnlijk niet veel uithalen, behalve dat je er misschien een beter gevoel aan overhoudt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #6 Gepost op: 11 september 2011, 23:27:54
Op de vraag "Wilt u politie, brandweer of ambulance" kun je al tijdwinst halen door gelijk achter de dienst de plaatsnaam te noemen. Scheelt een vraag van de centralist.

Eventueel provincie erbij.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #7 Gepost op: 11 september 2011, 23:31:10
En je staat er versteld van hoeveel mensen er inmiddels al opgehangen hebben na 10 a 15 seconden wachten omdat het een hele belangrijke melding is en er vervolgens opnieuw gebeld wordt.
Een beller die in de wacht staat maar inmiddels opgehangen heeft staat bij ons nog steeds open als apart gesprek.
Als dezelfde meneer of mevrouw opnieuw belt is het weer een nieuwe melding.

En ja ... soms is het gewoon druk.
(9 van de tien keer natuurlijk net niet als er een rondleiding is e050)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #8 Gepost op: 12 september 2011, 01:05:38
30 seconden kan lang zijn maar ophangen en opnieuw proberen duurt nog langer dat weet ik zeker.
En in de tussentijd kan je meer info verzamelen mocht het nodig zijn.

Als ik 112 bel en ze nemen op in Driebergen dan zeg ik meestal voor dat hun uitgesproken zijn:
Politie / Brandweer of CPA, Regionaam en nummer en Ik blijf aan de lijn.
Ik weet niet of het uitmaakt voor het doorverbinden maar bij een overval of gelijke ernstige feiten zou ik dat er ook
gelijk bij vermelden.

Ben ik ze zeker 2 stappen voor omdat omdat ze dat niet meer hoeven te vragen.
En Regionaam gebruik ik omdat dat voor hun makkelijker is zeker omdat er nog al wat plaatsnamen zijn die in
meerdere regio's voorkomen.

Een klacht indienen kan inderdaad helpen om meer bezetting te krijgen maar dan zou iedereen die 112 belt het moeten
doen denk ik als de wachttijden echt de spuigaten uit lopen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #9 Gepost op: 12 september 2011, 11:12:47
Is het overigens standaard protocol dat ze de plaats moeten weten?

Heb nml. in het verleden diverse keren 112 gebeld, en toen meteen gezegd welke meldkamer ik wilde. TOch ging de centralist vragen om welke plaats het ging, lijkt mij zo als leek een overbodige vraag daarna. Als ik niet zou weten onder welke regio de plaats valt had ik de plaats zelf wel genoemd. Ik bedoel dus het volgende;

112: Welke dienst wilt u spreken Politie Brandweer of Ambulance?
Ik: De Meldkamer Ambulance Amsterdam graag
112: In welke plaats meneer?
Ik: in Zaandam, dus de Meldkamer Ambulance Amsterdam graag.

Ook een keer bij de politie;

112: Welke dienst wilt u spreken Politie Brandweer of Ambulance?
Ik: Politie Kennemerland graag
112: In welke plaats meneer?
Ik: De politie Kennemerland graag
112: Ja maar in welke plaats meneer?
Ik: Beverwijk, dus Politie Kennemerland graag!....

Moet de centralist wellicht de plaats intikken in de computer om te kijken naar welke regio er doorgeschakeld moet worden?
Lijkt me niet dat ze dat allemaal uit hun hoofd weten.

Toch vindt ik het zonde van de tijd als ik zelf al de regio aangeef, ze toch nog vragen om welke plaats het gaat. Ik noem de regionaam
niet voor niks, maar omdat ik weet onder welke meldkamer de betreffende plaats valt.