Ik denk persoonlijk dat de overgangen veiliger gemaakt kunnen worden dmv nieuwe overgangen.
Ik woon zelf in Bilthoven en kom dagelijks langs een van de gevaarlijkste en drukste trajecten (Den Dolder - Utrecht CS).
De overgang op de Leyenseweg is (mede door het grote aantal ongelukken) een test overgang. Dit betekend dat er vaak gesleuteld wordt aan de overgang en dat goed werkende systemen hellaas ook vervangen worden door nieuwe systemen.
De oude situatie werkten redelijk, automobilisten zien de waarschuwingslampen vaak niet door de laaghangende zon (met alle gevolgen van dien) maar door het plaatsen van een soort zonnekap (zie foto) is dat verholpen. Als een automobilist binnen slagbomen vast zat gingen gelijk twee bomen open.
Hellaas is de testfase afgelopen en is men begonnen met een nieuwe testfase:
4x slagbomen (complete afsluiting).
4x Vluchtheuvel.
De nieuwe slagbomen zijn verstevigd met het idee dat zelfs een vrachtwagen er niet doorheen komt als de bomen dicht zijn. Automobilisten die tussen de slagbomen vast komen te staan moeten hun auto verlaten en in een van de vier vluchtheuvels (hoekpunten) staan aangezien de voetgangersovergang met hekken compleet wordt afgesloten. Bij het laatste (dodelijke) ongeluk werd weer bewezen dat deze vluchtheuvels hellaas levensgevaarlijk zijn. Een auto werd geschept door een intercity en de auto doorboorde een van de vluchtheuvels.
Sindsdien zijn de helft van de slagbomen uitgezet om verkeer de kans te geven er uit te rijden.
Ook hier is het hellaas zo dat de overgang vaak geen ontruimingstijd heeft, zo is het vaak voorgekomen dat voordat de bomen compleet gesloten waren de intercity al langsraasden.
Dan nog het laatste bijna ongeluk, terwijl een busje met 8 gehandicapte kinderen over het spoor rijdt schiet er een toeterende intercity langs, de chauffeur die het toeteren hoorde en de intercity zag gaf vol gas. De intercity en het busje missen elkaar op cm's na.
Dit deed denken aan een eerder dodelijk ongeval met een scootmobiel, een getuige had gemeld dat de spoorovergang niet dicht was terwijl de scootmobiel geraakt werd, volgens Prorail was dat onmogelijk en uitgesloten. Het bijna-ongeluk met het busje bewees dat het wel degelijk mogelijk was. Maar hoe kon het zijn dat een intercity over een spoorovergang vloog zonder dat de overgang dicht ging?
Na onderzoek bleek dat de intercity door een rood sein reed, het kastje dat dit had moeten registreren en het spoor alsnog had moeten sluiten was niet geplaatst door Prorail aangezien men dat niet nodig vond (op een van de gevaarlijkste overgangen van NL..).
Door de vele ongelukken is er al tientallen jaren een discussie over de bouw van een tunnel, vele ongelukken later komt de tunnel er dan eindelijk. Uiteindelijk kan je dan ook wel zeggen dat de enige veilige overgang een tunnel is, hellaas ook de duurste overgang.
De oude situatie (complete spoorafsluiting incl. zonbescherming).
http://www.deweekkrant.nl/images/library/pictures/0e/20/fb/40/3_50bbcd01_spoora4f.jpgNieuwe situatie (met 2 uitgezette slagbomen):
http://www.flickr.com/photos/stonechambermedia/5421169561/#