Inzet bewakingshond na vordering Marechaussee?

Auteur Topic: Inzet bewakingshond na vordering Marechaussee?  (gelezen 4822 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Gepost op: 13 september 2011, 16:45:52
Vandaag vroeg een hondengeleider (HG), tijdens IBT, wanneer ze hun bewakingshond op een ander onderdeel in konden zetten.
Dit omdat de HG samen met de Marechaussee (KMar) regelmatig op een andere onderdeel standby staat.
De instructeur zei: "Als de KMar je vordert."
Kan dit zomaar als je niet geheel IBT opgeleid bent?
Wij hebben bijvoorbeeld nog geen examens gedaan en zitten nog steeds in het opleidingstraject.

Cabo

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 16 september 2011, 03:26:03
Een ander onderdeel? Daarmee bedoel je?

sylvester1986

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 16 september 2011, 07:08:33
De HG deed eerder alleen werkzaamheden op AOCS Nieuw Milligen, maar sinds het DBBO nu ook in Ermelo, Harskamp, Stroe. 't Harde etc etc, dus met een ander onderdeel bedoel ik alles behalve AOCS Nieuw Milligen.

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #3 Gepost op: 16 september 2011, 12:27:07
Er zijn al eerder verzoeken geweest om DBBO personeel in te zetten voor ondersteuning van de KMar.
Het vorderen verhaal loopt alleen iets anders.

In het kort is het ongeveer:
Verzoek Kmar patrouille -> OVD Kmar -> LMKMar (Driebergen) -> CMK (Stroe/Den Helder) -> OVD DBBO -> Inzet DBBO personeel.
DBBO personeel valt dan onder de verantwoordelijkheid KMar OVD.

Op deze manier heb ik het al eens meegemaakt tijdens mijn dienst.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

sylvester1986

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 september 2011, 12:38:20
Zoals de IBT docent het bracht kreeg ik toch een ander beeld, namelijk dat zodra iemand van de KMar zegt: ik vorder..... de HG hier gehoor aan moet geven.
Dat vond ik dus raar, omdat de HG(+LB) niet volledig is opgeleid.

Cabo

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 16 september 2011, 13:24:07

In het kort is het ongeveer:
Verzoek Kmar patrouille -> OVD Kmar -> LMKMar (Driebergen) -> CMK (Stroe/Den Helder) -> OVD DBBO -> Inzet DBBO personeel.
DBBO personeel valt dan onder de verantwoordelijkheid KMar OVD.

En dat is in het kort? Zal wel flink wat tijd overheen gaan.

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #6 Gepost op: 16 september 2011, 20:46:02
En dat is in het kort? Zal wel flink wat tijd overheen gaan.

Ik kan natuurlijk alleen maar meten vanaf het moment dat de LMKMar het verzoek deed.
Vanaf dat moment was het binnen 5 minuten geregeld. Het zijn natuurlijk ook korte lijntjes die gevolgd worden.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

sylvester1986

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 16 september 2011, 21:29:12
Stel dat nu de hond ingezet wordt en de HG blijkt volgens de oude luchtmacht eisen te zijn opgeleid, wat zijn de gevolgen?

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 16 september 2011, 22:32:50
Aan de ene kant moet je zelf je kennis bijhouden maar misschien dat hij een beroep kan doen op de strafuitsluitingsgrond onbevoegd gegeven ambtelijk bevel (art. 43 lid 2 Sr)..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Cabo

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 17 september 2011, 03:55:38
Ik kan natuurlijk alleen maar meten vanaf het moment dat de LMKMar het verzoek deed.
Vanaf dat moment was het binnen 5 minuten geregeld. Het zijn natuurlijk ook korte lijntjes die gevolgd worden.

Voordat de ovd en lmk zijn bereikt zijn we ook een paar minuten verder. En die 5 minuten daarna is toch lang naar mijns inzien.