Hoe besluit je als burger om wel of niet te helpen bij ongeluk op snelweg?

Auteur Topic: Hoe besluit je als burger om wel of niet te helpen bij ongeluk op snelweg?  (gelezen 9445 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #10 Gepost op: 14 september 2011, 12:45:51
Kleine reactie van de blauwe tak  8)

Zodra ik TP bij een ongeval kom staat veiligheid bovenaan maw ik ga eerst kijken of alles goed is afgezet en even een plaatje doorgeven aan de meldkamer. Tot die tijd hou mij nog niet bezig met slachtoffers danwel mensen die aan het fixeren zijn.
Zodra bovenstaande klaar is ga ik mij pas bezig houden met slachtoffers.
Mocht in de tussentijd al brandweer/ambulance TP zijn en ik zie dat deze bezig gaan met slachtoffers stap ik van de hulpverlening af en ga ik met het blauwe werk bezig.
Ofwel op zoek naar getuigen en zelf bekijken of er bijv. VOA nodig is.
En tussen dat alles door moeten we ook nog in de gaten houden wie er allemaal stoppen op een snelweg en wat hun intentie is.. hulp verlenen en ramptoerist....
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #11 Gepost op: 14 september 2011, 14:12:36
Kleine reactie van de blauwe tak  8)

Zodra ik TP bij een ongeval kom staat veiligheid bovenaan maw ik ga eerst kijken of alles goed is afgezet en even een plaatje doorgeven aan de meldkamer. Tot die tijd hou mij nog niet bezig met slachtoffers danwel mensen die aan het fixeren zijn.
Zodra bovenstaande klaar is ga ik mij pas bezig houden met slachtoffers.
Mocht in de tussentijd al brandweer/ambulance TP zijn en ik zie dat deze bezig gaan met slachtoffers stap ik van de hulpverlening af en ga ik met het blauwe werk bezig.
Ofwel op zoek naar getuigen en zelf bekijken of er bijv. VOA nodig is.
En tussen dat alles door moeten we ook nog in de gaten houden wie er allemaal stoppen op een snelweg en wat hun intentie is.. hulp verlenen en ramptoerist....

Maar de vraag is natuurlijk, of je op zo'n moment blij bent met (ervaren) burgers die hun diensten aanbieden, kan jij je juist beter op de veiligheid richten als je weet dat er zich ook iemand om de slachtoffers bekommerd. Deze zullen zich alleen vaak als eerste bij jullie, als eerst aanwezige hulpverleners, melden lijkt mij. En wat doe je dan, geef je groen licht, "Ga maar ff kijken" of juist niet, "doorlopen meneertje, niets aan de hand" (even een stereotiepje uit de kast halen ;) ) en wat als er al burgers bezig zijn met hulp aan slachtoffers, afremmen / stilleggen / regelen van verkeer. Ik denk dat er genoeg burgers met kennis en ervaring rondlopen waar je op zo'n moment wat aan kan hebben. Even een verzoekje naar deze mensen om door te gaan met wat ze doen tot er meer / professionele assistentie aanwezig is maakt denk ik een hoop duidelijk en voorkomt verwarring. Kan je in twee tellen doen terwijl je de situatie inventariseert.

Geeft bij een burger hulpverlener ook weer een goed gevoel waardoor de kans groter is dat deze in een volgende situatie ook weer zal handelen.

GreetZ,
Nachtbroeder1978
En is het niet zo dat de meeste ramptoeristen in zo'n situatie heeeel langzaam doorrijden?
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


AquaPlanning

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
    • RYA Powerboat vaarschool AquaPlanning
Reactie #12 Gepost op: 14 september 2011, 20:54:01
Dank voor de reacties. Kan ik ze samenvatten als "maak direct duidelijk wie je bent, wat je komt doen en in welke hoedanigheid"?


ELK HESJE DAT JE HEBT IS GOED OP DAT MOMENT. Als hij maar retroreflecterende strepen heeft en het liefst met een dubbelle H.

Op mijn retrojasje staat
"AquaPlanning VHF16"
 weet niet of dat echt verhelderend werkt ^-^.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #13 Gepost op: 14 september 2011, 21:09:44
Je moet je ook afvragen wat eerste hulp inhoud bij een aanrijding. Zolang er geen bloed uitstroomt beperkt het zich meestal tot  het stabiliseren van een nek. Aanvankelijk van het aantal slachtoffers heb je over het algemeen geen roede EHBOers nodig. Durf zelfs te beweren dat er na verloop van tijd vaak ook een overschot aan professionele hulpverleners is.  Kijk maar eens kritisch wat iedereen aan het doen is. Ik betrap me zelf er ook wel eens op. Sta je bij een incident maar of ik echt iets aan het doen ben...

Buiten dat is mijn ervaring met EHBOers niet heel erg positief. En wel om de volgende reden. Ik merk dat mensen die niet gewend zijn om hulp te verlenen bij een echt incident snel geneigd zijn in de stress mode te schieten. Daar is een slachtoffer niet bij gediend. Die heeft behoefte aan rust en aandacht van een hulpverlener.

Zal vast niet voor alle EHBOers gelden, ben ik me van bewust. Maar je komt gewoon niet dagelijks in aanraking met ongevallen.

Buiten dat wil ik op een plaats van aanrijding graag rust en overzicht. Als er auto's gaan stoppen met 10tallen hulpverleners word het een zooitje...

Vergeet ook niet dat zowel de weginspecteur als de medewerker van de ANWB wegenwacht opgeleid tot EHBOer. Deze zie je vaak ook bij aanrijdingen. Deze weten ook precies hoe het werkt op de snelweg.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #14 Gepost op: 14 september 2011, 21:45:49
Eens met vorige spreker. Met als toevoeging: je hebt op een ongevalslocatie vaak te maken met mensen die ooit in een ver en grijs verleden eens een EHBO-cursus hebben gevolgd en denken dat hun advies onmisbaar is...En soms heb je ineens een erg ervaren up-to-date EHBO-er naast je, die precies weet waar ie mee bezig is en zijn plek in het plaatje ook kent. En dat is soms best fijn. Maar rode kruizen negeren is not done. Zie je een ongeval gebeuren, even verderop, je bent dus getuige; dan is het natuurlijk wel verstandig om een helpende hand te bieden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #15 Gepost op: 14 september 2011, 21:53:25
Dank voor de reacties. Kan ik ze samenvatten als "maak direct duidelijk wie je bent, wat je komt doen en in welke hoedanigheid"?
Op mijn retrojasje staat
"AquaPlanning VHF16"
 weet niet of dat echt verhelderend werkt ^-^.

Als er meer een H vorm in zit, dan ben je ook zichtbaar als je vooroverstaat.

Je moet je ook afvragen wat eerste hulp inhoud bij een aanrijding. Zolang er geen bloed uitstroomt beperkt het zich meestal tot  het stabiliseren van een nek. Aanvankelijk van het aantal slachtoffers heb je over het algemeen geen roede EHBOers nodig. Durf zelfs te beweren dat er na verloop van tijd vaak ook een overschot aan professionele hulpverleners is.  Kijk maar eens kritisch wat iedereen aan het doen is. Ik betrap me zelf er ook wel eens op. Sta je bij een incident maar of ik echt iets aan het doen ben...
Zoals ik het begrijp was er in dit voorbeeld nog maar 1 hv'r en dan is in mijn ogen elke hulp wenselijk.
En ik kan de keren niet opnoemen dat er politie ter plaatse komt die totaal de opleiding vergeet tov een slachtoffer, waarmee ik wil zeggen "Niemand reageert altijd juist". Gellukkig niet dan zouden we robots zijn.

Eens met vorige spreker. Met als toevoeging: je hebt op een ongevalslocatie vaak te maken met mensen die ooit in een ver en grijs verleden eens een EHBO-cursus hebben gevolgd en denken dat hun advies onmisbaar is...En soms heb je ineens een erg ervaren up-to-date EHBO-er naast je, die precies weet waar ie mee bezig is en zijn plek in het plaatje ook kent. En dat is soms best fijn. Maar rode kruizen negeren is not done. Zie je een ongeval gebeuren, even verderop, je bent dus getuige; dan is het natuurlijk wel verstandig om een helepende hand te bieden.
Mijn ervaring is ook niet dat hulp niet op prijs word gesteld, ookal moet je daar soms voor achter een ongeval stoppen (in mijn geval stop ik vaak ver voor een ongeval) maar ik denk dat men de afweging moet maken tussen het aantal voertuigen dat al stil staat. Als er al tig auto's staan kun je ervanuit gaan dat je overbodig bent en eigenlijk het gevaar alleen maar groter maakt voor de mensen die er zijn.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #16 Gepost op: 14 september 2011, 22:00:17
Mijn ervaring is ook niet dat hulp niet op prijs word gesteld, ookal moet je daar soms voor achter een ongeval stoppen (in mijn geval stop ik vaak ver voor een ongeval)...

Uiteraard speelt het soort voertuig waarin je rijdt dan ook mee ;). Met een grote botsabsorber, pijlwagen e.d. lijkt voor het ongeval inderdaad beter. In andere gevallen erachter.
Verder heb ik hier inhoudelijk weinig over te zeggen. Wel een dikke pluim voor de mensen die (op een juiste manier) hun diensten aanbieden!
Senior GGP / Oost-Brabant


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #17 Gepost op: 14 september 2011, 22:04:30
Wel een dikke pluim voor de mensen die (op een juiste manier) hun diensten aanbieden!

Daarmee sla je de spijker op zijn kop. Op de goede manier hulp bieden. Melden bij de aanwezige hulpverleners, auto goed parkeren. Geen rare capriolen uithalen. Let op gevaar en je eigen veiligheid. AUB geen WANABEE gedrag, doe gewoon dan doe je gek genoeg...


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #18 Gepost op: 14 september 2011, 22:05:29
Daarmee sla je de spijker op zijn kop. Op de goede manier hulp bieden. Melden bij de aanwezige hulpverleners, auto goed parkeren. Geen rare capriolen uithalen. Let op gevaar en je eigen veiligheid. AUB geen WANABEE gedrag, doe gewoon dan doe je gek genoeg...

Dat was eigenlijk wat ik wilde zeggen Mike.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #19 Gepost op: 15 september 2011, 01:03:52
Even een vraag met betrekking tot de nek fixeren c.q. hoofd recht vasthouden.
Hoe kan je er voor zorgen dat als je achter het slachtoffer zit je geen kramp in je armen krijg en hoe lang kan je zo iets volhouden in 1 en de zelfde stand ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen